"Хроники на лукса" е поредица на Webcafe и Samsung Galaxy Note8 - телефонът на бизнес хората. Заедно с премиум модела на Samsung ще опишем историята на лукса. Защото зад всяка успешна световна марка стои по един човек, изправил се срещу мейнстрийма. Човек с мисъл, която излиза извън рамките и ограниченията. И с воля да направи нещо голямо.
"Направи нещо голямо" е и слоганът на новия флагшип модел на Samsung, а първата ни среща в нашата поредица e с една жена, която е направила революция в света на модата.
Запознайте се с Коко Шанел - дизайнерката, показала красотата на женския глезен, скъсила полите и направила от женските дрехи нещо удобно и красиво за носене.
През 1883 година се ражда момичето, което ще облече целия свят. То години наред ще крие истинската си история - произхода си, бащата, който я изоставя и праща в сиропиталище, преждевременно починалaта майка, произходът на прякора си. Вместо това ще създаде нова легенда - своята собствена.
Легендата се ражда, когато Габриел Шанел е на 12 години и попада в училището на един метох в Обазин, Франция. Романтичната чистота на аскетизма ще я направи строга, семпла, съсредоточена само върху най-необходимото, предимно върху черното и бялото. Навсякъде има религиозни предмети, украшения, пищна архитектура - оттук идва афинитетът към барока, златото и цветните камъни.
В младостта си шие през нощите, а през дните пее в кабаре. „Кой е виждал Коко на Трокадеро?" е песента, с която е популярна сред войниците (те са основната й публика). От там идва й името, което днес целият свят знае и свързва с двете огледални, преплетени С-та - Коко. Запознанството с богатия и изтънчен Бой Капел слага началото на институцията, която ще промени жените по цял свят и ще създаде нова култура - модна къща „Шанел".
Първите бутици на марката са в Париж, Дювил и Биариц. Основното желание на Коко е едно - да бъде независима и свободна. Предвид това, не е учудващо, че черпи вдъхновение от мъжките облекла. Иска да освободи жените от стегнатите корсети, претруфените с пера шапки, пищните поли и рокли - иска да ги направи годни за свободно съществуване, в което не дрехата да определя колко си красив. Именно в това се крие успехът на марката и до днес.
С основаването на модната къща през 1918 г. Коко Шанел преобразява женския силует почти до неузнаваемост. Скъсява полите и роклите, стеснява ги, разкрива глезените, освобождава талията, връща трикото, променя прическите, създава костюм, който павира пътя на съвременната мода. „Шанел" е краят на една епоха и началото на друга, в която все още се намираме.
Простота, лекота, шик - това е „Шанел". В годините на пищността (50-те), когато дрехите на Диор са изключително трудни за обличане, тя създава своя костюм и си навлича неодобрението на критиците. Прекалено революционно е. „Най-трудното нещо в модата е да позволиш на жените да се движат свободно." твърди дизайнерът.
Костюмът от 1954-та е вдъхновен от военните униформи, материята е туид, характерни са няколкото външни джоба, копчетата, наподобяващи бижута и тайната на силуета - верига в долната част, която тежи и винаги дърпа сакото надолу. Абсолютна класика, която откриваме и днес в дизайните на марката. Всички го носят - Марлене Дитрих, Грейс Кели, Ингрид Бергман, Елизабет Тейлър, Бриджит Бардо, Роми Шнайдер - все различни, но костюмът отива на всички.
Обувките с черен връх, малката чантичка, всяка чанта с верига за дръжка - всичко идва от Шанел. Жените винаги ще бъдат подвластни на влиянието на „Шанел", каквото и да носят.
Благодарение на Карл Лагерфелд, наследството на Коко е съхранено и колекциите висша мода продължават да бъдат еталон в модата и производството на луксозните стоки. Лукс, изтънченост и простота са основните цели на марката, чийто творчески директор от 1983 г. е Лагерфелд.
Седалището и до днес се намира в Париж на улица Камбон 31. Белите слънчобрани, витата стълба, площад Вандом - духът все още присъства, осъвремен, интерпретиран, а не имитиран. Всичко това доказва твърдението на Шанел, че "модата отминава - стилът остава".
"La mode se démode, le style jamais." Coco Chanel