Вярно ли е, че има биологически причини, поради които жените просто не стават за програмисти, инженери и мениджъри в технологичния бизнес?
Това провокативно твърдение, вмъкнато от Джеймс Дамор като аргумент в протеста му срещу "идеологическата ехо-камера на Google", сложи край на кариерата му в технологичния гигант със скандал.
В същото време, отвори мащабен дебат - не само за стереотипите, които водят до дискриминация на жените на работното място, но и за превръщането на политическата коректност в самоцел, чийто смисъл се губи на все повече хора.
Главният изпълнителен директор на YouTube (част от Google) Сюзан Войжитски - една от най-влиятелните жени в бизнеса с онлайн-технологиите - има своя отговор на въпроса, поставен от Дамор.
Войжитски се се включи в публичната дискусия със своя авторска статия във Fortune, в която описва собствения си опит от сблъсъка с неглижирането, негативните предразсъдъци и подценяването на талантливите момичета.
"Този въпрос - независимо дали е зададен публично, прошепнат тихо или просто изникнал в нечие подсъзнанието, тежи върху кариерата ми от самото й начало. Имам късмета да работя в компания, в която получавам огромна подкрепа - от лидери като Лари Пейдж, Сергей Брин, Ерик Шмит и Джонатан Роузенберг до ментори като Бил Кембъл. Опитът ми в технологичната индустрия обаче ми показа колко масово е това съмнение сред колегите.
Хиляди пъти съм се сблъсквала с проблемите, които възникват заради този въпрос.
Виждала съм как способностите и отдадеността ми към работата са поставяни под съмнение. Изолирали са ме от ключови събития и социални срещи, свързани с индустрията. Имала съм срещи с ръководители на чужди компании, които в присъствието ми предпочитат да говорят повече с подчинените ми колеги - мъже, вместо с мен. Често забележките ми се прекъсват, а идеите ми се игнорират до момента, в който не бъдат перифразирани от някой мъж.
Независимо колко често се случва всичко това, боли всеки път.
Затова, когато видях бележката, отново изпитах същата болка. Усещам и болката, която нейното съдържание е причинило на другите хора.
Помислих си за жените в Google, които сега се сблъскват с публичното оспорване на способностите им - и то, след като спорът беше предизвикан от техен колега. Помислих си и за жените от всички сфери на технологиите, които и без това са принудени да се справят със скритите предразсъдъци в индустрията - този път, изложени директно.
Различното третиране на труда на мъжете и жените продължава да съществува в компютърния бизнес въпреки спада му в другите полета на науката, технологиите, инженерството и математиката. Продължава, въпреки сериозните усилия на цялата индустрия да преобърне тази тенденция.
Това обаче е поредният обезсърчаващ сигнал към всички млади жени, които имат амбициите да учат компютърни науки.
Някои от хората, които реагират на писмото на Джеймс Дамор, се опитват да защитят текста му като част от правото на свободно слово. Google е компания, която отдавна подкрепя възможността за свободно изразяване и очевидно подкрепя правото на всеки служител да изказва, публикува или туитва мнението си по различни теми.
Но това, че хората имат право да изразяват вярванията си в публичното пространство, не означава, че компаниите нямат правото да вземат мерки, тогава когато жените са подложени на коментари, пропагандиращи негативни стереотипи заради пола им.
Всеки ден фирмите вземат мерки срещу служители, които правят нерегламентирани изказвания против техни колеги или създават враждебна среда на работното си място.
Представете си, че заменим думата "жени" в писмото му с някоя друга група: чернокожи, испаноговорящи, хомосексуални?
Представете си, че обясним слабото им присъствие в технологиите и мениджмънта с биологичните им особености? Щяхме ли да обсъждаме тогава ценността на аргументите в писмото или щеше да се чуе всеобщ призив за отстраняването на автора му?
Не искам да сравнявам една група с друга, искам да подчертая, че езикът на дискриминацията може да има много форми. И нито една от тях не е приемлива или продуктивна".
49-годишната Сюзан Войжицки е родена в семейството на емигранти от руски и полски прозход; нейният баща Стенли Войжитски е професор по физика в Станфордския университет, където тя е израснала като дете.
Завършила е история и литература в Харвард през 1990 г., а три години по-късно прави магистратура по икономика в Университета в Калифорния. През 1998 г. Лари Пейдж и Сергей Брин регистрират Google и правят първия си офис в гаража на Войжицки в Менло Парк. Няколко месеца по-късно тя става маркетинг директор на бъдещия техологичен гигант. Участва в разработването на "дудълите", посветени на исторически събития или личности, Google Images и др. По нейна идея компанията придобива YouTube и го превръща от сравнително малък стартъп в една от най-използваните и посещавани видеоплатформи в света.
Майка на пет деца, Войжицки беше обявена за най-влиятелната личност в рекламата от сп. Time през 2015 г.