Добрите продукти на пазара получават стойност с времето. И с посланията, които оставят след себе си. края на деветнадесети век, когато известният като най-динамичен и секси съвременен бранд за естествено газирана минерална вода Perrier се създава, все още никой няма представа, че днес той ще е емблематичен пример за устойчива марка с история и изключително успешна пазарна стратегия. Ключът към този почти сто и петдесетгодишен успех се крие в няколко основни факта. Зад тях обаче стоят дръзки постъпки, креативни личности, рискове, история и изкуство, които излизат извън познатите рамки на пазарната политика. Точно те превръщат бранда Perrier в легенда, която продължава да се пише и днес.
В следващите редове ще ви помогнем да видите скритата същност на всеки един от иконичните детайли във визията и същността на Perrier. Така ще знаете, че с всяка глътка от тази неповторима напитка участвате в пресъздаването на нейната история.
Изворът на естествено карбонизираната вода Perrier е във Вержез, Южна Франция
Зад тази проста историческа бележка стои фактът, че изворът les Bouillens, от който бълбука естествено газираната вода, е бил използван като спа още от римляните. Това не е просто поредната минерална вода - тя е газирана в недрата на земята, има ниско съдържание на натрий и неутрален вкус. Не съдържа никаква захар и има нула калории. В състава й има перфектен микс от въглероден диоксид (което дава приятната газираност в малките балончета) и минерали. Всичко това я прави безалкохолна напитка без аналог.
Д-р Луи Перие купува извора през 1898 година и започва да бутилира водата
По негово време Les Bouillens продължава да работи като център за процедури с минерална вода, но доктор Перие за първи път започва да продава водата в бутилки за пиене. Скоро след това решава да продаде извора на един случаен британски посетител - Джон Хармсуърт.
Той разполагал с финанси, защото бил един от тримата собственици (заедно с двамата си по-големи братя) на известни навремето британски вестници. Продал своя дял, за да може да вложи парите в извора и най-неочаквано за всички... затворил спа центъра!
Просто проявил добър бизнес нюх и усетил затихването на модата по този вид оздравителни процедури. За сметка на това точно той създал иконичната зелена бутилка Perrier.
Бутилката Perrier вече е разпознаваем символ и извън рамките на самата марка
Джон Хармсуърт преименувал извора на Perrier и създал бутилка, чиято форма да напомня тази на бухалка (в английски език те са известни като „индиански бухалки").
В края на 19 век сред мъжете било мания да се спортува с този вид „уреди", като те имали различна големина и тежест и с тях се правели различни упражнения за обща тренировка и придобиване на добри бойни умения.Самият Хармсуърт тренирал усилено с бухалки и идеята да бутилира водата в подобни по форма стъклени зелени бутилки била изключително иновативна за времето си и моментално направила впечатление на британците.
Още повече, че по това време всичко, идващо от Франция, се възприемало за шик. В далеч по-късни години уникалната бутилка става нещо като символ на стрийтарта, който я интерпретира по различни начини, благодарение на активното участие на бранда Perrier в подкрепата и развитието на този вид съвременно, младежко и дръзко улично изкуство.
Напитката Perrier е известна като Шампанското на минералните води
Това сравнение не е просто красива метафора за изтънчения вкус на водата и приятната, естествена газираност, която я отличава от всички други напитки. Връзката с газираното вино е съвсем естествена, защото в онова далечно време то вече е символ на изисканост и класа.
Дискретните балончета напомняли на тези в шампанизираните вина, а пък и някои от известните тогава изби за шампанско по случайност носели и името Перие (Perrier-Jouet и Laurent-Perrier), без реално да имат някаква връзка с некалоричната, натурално газирана изворна напитка. Като добър маркетолог британският собственик решил да използва тези малки съвпадения и да представи водата по съвършено непознат и безспорно интересен за аудиторията начин.
Затова и много бързо тя се превърнала в нещо като съпътстващо питие за уискито на джентълмените, както и за безалкохолна и здравословна алтернатива или допълнително удоволствие за сетивата за дамите, наслаждаващи се на чаша истинско шампанско. Брандът придобива популярност именно благодарение на качеството на водата, нейната бутилка и най-важното - професионалната комуникация на цялостния продукт.
Първите рекламни визии се появяват в DailyMail и се превръщат в истински икони на прохождащия тогава брандинг.
Perrier е компания, ангажирана активно със социалния живот
От десетилетия големите компании са наясно, че за да бъдат разпознаваеми и добре приети, дейността им не може да бъде фокусирана единствено и само около производството на някакъв продукт.
Марките да имат своя социален живот, който да ги прави част от битието и мечтите на техните клиенти, днес е класически пазарен подход. Perrier обаче никога не прави подобни акции просто формално. Акциите и дейностите, в които брандът за некалорична, естествено газирана, силно освежаваща напитка се ангажира, са свързани именно с тези хора, за които здравословният, модерен, артистичен и свеж начин на живот е въпрос на убеждение и не подлежи на колебания.
От 1981 до 2005 година например марката създава и спонсорира годишни комедийни награди на световноизвестния театрален фестивал в Единбург. В този период те са известни именно като Perrier Comedy Awards или "The Perriers" и са най-високото отличие, което участниците във форума са можели да получат.
Perrier не се страхува да се ангажира с провокативни личности и акции
Обвързването на бранд с известна личност също днес не е иновативен подход. Perrier обаче са една от първите марки, дръзнали да демонстрират такава обвързаност, при това със скандални и известни със своята самобитност артисти.
В по-ново време Perrierе разпознаваема като бранд, подкрепящ стрийт арт изкуството. За новото издание на своя"PERRIER inspired by StreetArt ®" Limited Edition през 2014 година например компанията създава своя самостоятелна арт акция, като кани трима световноизвестни стрийт артисти да пресъздадат основните Perrier символи. Артистите са Jon One, Sasu и Kobra.
Те разработват девет оригинални дизайна на иконичната стъклена бутилка във формата на бухалка, както и на пластмасовите PET бутилчици и по-новия PERRIER Slim Can. Всяка от визиите е уникална и следва стила на своя автор. Така самата марка пресъздава един от най-емблематичните подходи на поп и стрийтарта - канонизирането на делничен продукт като произведение на изкуството. А нейната бутилка престава да е просто някаква бутилка за вода - маркетингът и рекламата я превръщат в нещо като стабилна емоционална връзка между продукта и неговите консуматори.
В това тясно сътрудничество с провокативните артисти обаче има една истинска мега звезда - Анди Уорхол. Самият поп арт творец създава около четиридесет визии на знаковите опаковки (бутилка и кен) Perrier през 1983-та година, с което моментално причислява компанията към галерията на своите иконични произведения.
"Perrier прерастна в знаков етикет", казва Майкъл Белас, генерален директор на Beverage Marketing Corporation, „Когато държиш бутилка Perrier, тя ти казва нещо за теб самия - казва ти, че си изискан, че си информиран, че си наясно какво се случва в света."
Именно този подход и това послание правят Perrier напитка за динамичните, млади по дух хора. Затова и днес тя е за всички, без значение техния пол националност или религия, които създават трендовете, а не просто ги следват.