Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Героите на нощта на Chivas Masters: Не става дума само за коктейли

Макс Уорнър за тънкостите на уиски пазара Снимка: Chivas Masters
Макс Уорнър за тънкостите на уиски пазара

Бихте ли опитали 12-годишно блендирано скоч уиски със знака на Chivas Regal върху бутилката, ако към него е добавено сурово яйце? Не бързайте да вдигате предубедено вежди, защото резултатът може да ви изненада. Особено когато питието се обогати с мед, индийско орехче, джинджифил, Ангостура битер, домашно приготвен класически ликьор Sloe Gin и, разбира се, лед.

Получава се страхотен коктейл, точно както го забърка барманът Герман Гочев от Варна. Коктейлът му Sacred „отвя“ останалите 6 финалисти на конкурса за бармани Chivas Masters, който се проведе за първи път в България под мотото „Герой на нощта“.


Максимилиан Уорнър с победителя на Chivas Masters Герман Гочев

Българският финал на конкурса Chivas Masters се състоя на 17 април в клуб „Бедруум“. Герман получи първото място, а всички останали участници завършиха „на равно“ втори. Особена тежест на гласуването на тричленното жури имаше глобалният бранд посланик на Chivas Максимилиан Уорнър.

След конкурса Макс сподели впечатления от представянето на българските бармани в специално интервю за Webcafe. Той обясни с какво Герман превъзхожда останалите участници, начерта мястото на България на глобалната уиски карта, според Chivas Regal, и насърчи консумацията на уиски основно с лед и сода. Всичко това - с ласкави думи, поднесени с нотки на британска критичност и очарователна бохемска усмивка.

Макс, вие сте за 2-ри път в България. Опознахте ли вече нощния живот на София, имате ли впечатления от барове, клубове и най-вече от публиката, която консумира уиски в страната ни?

Последният път, когато бях тук, останах 2 дни. Единия ден присъствах на събитие, а втория – на Sofia Whiskey Fest, така че нямах шанс да посетя баровете. Боя се, че това ще се повтори и този път. Моят опит се свежда единствено до това да усещам отношението на хората. Тук се чувствам добре дошъл, хората, които срещам, са мили и чаровни и се усмихват, а това не се случва на много места по света.

Съответно, не знам какъв точно е основният консуматор на уиски в България. Но опитът ми от уиски феста разкрива един много динамичен профил на заинтересуваните от тази напитка. Колкото до тази вечер, забелязвам, че абсолютно всеки пие уиски и няма особено против тази напитка. Трябва да ви кажа, че не виждам това в много градове по света. Има места, където уискито съвсем не се приема с такава лекота.

- Разкажете повече за тазгодишния конкурс Chivas Masters?

- Chivas Masters се организира за пета поредна година. На това издание отбелязваме рекордно участие на 21 държави, сред които нови пазари са България, Бразилия, Доминиканска република, Тайланд. Избрахме държави, които успяха да предложат кандидат-бармани на достатъчно високо ниво.

- Какви са общите ви впечатления от провеждането на българския конкурс?

- Първо да уточня, че не става дума само за това събитие. Целта на Chivas по-скоро е да събуди отношение към консумацията на уиски. Победителят тази вечер е един, но ние искаме да сме сигурни, че и останалите шест бармани, които завършиха втори, ще останат ангажирани с марката. Искаме да създадем трайна връзка.

И не става дума само за коктейли. Българският пазар е традиционен – тук уискито се пие основно със сода и лед. Не искаме да изменяме из основи това. По-скоро целта ни е да насърчим хората да опитат модерната култура и начин на консумация. Не държим барманът задължително да прави коктейли с Chivas. Разбира се, да използвате 12-годишно уиски Chivas в коктейл е страхотно, но все пак е добре да се знае, че тази марка, особено в България, все пак е премиум продукт. И използването му в коктейли съответно ги оскъпява и много хора не могат да си го позволят.

Затова по-скоро целим да насочим вниманието на барманите към бранд, който е на повече от 100 години, който има визия и е известен по света. Хората може да обичат уискито си със сода, но ако им предложите съвсем малка промяна и добавите някоя подправка или допълнителен вкус, те ще издигнат своето уиски-изживяване на друго, по-високо ниво.

Най-хубавото на блендираното уиски е, че то само по себе си вече представлява коктейл от малц и зърно. В различните селекции на Chivas може да усетите различни естествени нотки, като например плодови - на ябълка или на ананас, но също така и канела, кардамон, карамфил и кориандър. Затова е необходимо да добавите съвсем малко, за да може да се наслаждавате на питието си още повече.

А и да не забравяме, че това е уиски, което, когато пиеш вечерта се чувстваш по-добре на сутринта, отколкото ако не беше пил нищо. Но ако го смесиш с нещо – не гарантирам за резултата.

- Беше ли трудно да изберете победителя сред седемте финалисти на конкурса в България?

Добрият коктейл представлява изживяване за вкуса. Когато отпиете глътка от един отличен коктейл, оставите я в устата си 2-3 секунди, завъртите я около езика си, трябва да усетите всичките вкусове: сладко, солено, кисело, горчиво. Ако коктейлът постигне въздействие върху всичките ви вкусови рецептори, си казвате „Това е великолепно“.

Момчето, което спечели конкурса, постигна това въздействие изключително добре. Някои от другите участници не успяха, но те се учат.

Щом опитах неговия коктейл, бях много впечатлен. И от вкуса, и от историята му – той е участвал и на други състезания, печелил ги е, живял е в Америка около месец, за да научи по-добре английски език. Впечатли ме и неговата презентация. В крайна сметка той определено заслужи да спечели доверието и на останалите членове на журито, не само на мен. Заедно решихме, че това е точният човек.

Разликата между първия и останалите беше в това, че при класиралите се втори можеше да видиш точно колко време и сили влага в това, което правят. Това е нормално. Повечето от участниците създават собствен коктейл за първи път. Затова и аз казвам: един човек е напред, а всички останали са равни след него.

Като цяло всички бяха на добро ниво. И го казвам не само заради коктейлите. Има значение и подходът им, начина, по който правят нещата зад бара, техниките, които използват, това, че се чувстват уверени да държат бутилката, че се чувстват сигурно в приготвянето на напитките. Всичко това ми показа, че тези момчета имат страст и отношение в работата, с която се занимават.

- На настоящия конкурс всички участници бяха мъже. Продължава ли според вас барманската професия да е основно мъжка? Познавате ли добри жени-професионалисти в областта?

- Едно от най-удивителните неща в уиски индустрията, както и при барманите, е, че това вече не са напълно мъжки занимания. Това е страхотно! Само преди десетилетие рекламата на уиски беше насочена основно към мъжете. Днес в най-различни градове по света може да отидете в барове и да видите жени, които се наслаждават на уискито, точно както мъжете. За жените уискито вече не е табу.

Затова в последно време търсенето на един продукт зависи по-скоро от качеството му, а не към кого е таргетиран. Ако марката има качество, то вече не се цели единствено в мъжете, които традиционно разполагат с по-големи финансови възможности.

А ако погледнете големите състезания за коктейли по света – през последните 3 години все по-често печелят жени-бармани.  Вече има и все повече жени, свързани с процеса на дестилация. Те създават страхотни питиета.

Отделно, в Chivas имаме над 50 посланика по света и поне половината от тях са жени. Те се представят много успешно. В Chivas обичаме да казваме, че успехът е blend (микс): защо не и микс между начина, по който мъжете и жените виждат света?

- Можете ли да дадете ваш съвет за консумацията на Chivas?

Най-добрият начин да пиете скоч уиски е вашият начин. Ако не сте опитен пиячи, просто добавете малко лед. Аз казвам на хората: намерете най-хубавата чаша. А най-добрата чаша е онази, която най-много ви харесва. Може да е уиски тъмблър, но можете да се насладите на напитката дори и от винена чаша, защото така се отварят всичките й аромати.

12-годишното Chivas е леко и приятно на вкус. Често съветвам, ако не го пиете със сода, да си поръчате или направите коктейл Collins: слагате на дъното на чашата 2 парченца прясна ябълка. Сипвате 50 ml уиски Chivas, пълните чашата с кубчета лед, добавяте 100 ml Sprite или 7UP и 50 ml сода. Спрайтът е сладък, но содата компенсира, а ябълката спомага да се извадят плодовите нотки на уискито. Tова питие можете да го пиете навсякъде, особено през лятото. И винаги в дълга тънка чаша тип Collins.

 

Интервюто взе: Ема Иванова

Снимки: Стоян Георгиев, Goodlife

 

Най-четените