Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да работиш "Свежест"

Експертите "Свежест" в Kaufland преглеждат продукцията на всеки етап от пътя ѝ до кошницата на клиента Снимка: Kaufland България
Експертите "Свежест" в Kaufland преглеждат продукцията на всеки етап от пътя ѝ до кошницата на клиента

За пръв път научих, че има хора, чиято работата е свързана с непрекъснат преглед на качеството на плодовете и зеленчуците, когато посетих най-големия склад на Балканите - познат още като Логистичната база на Kaufland България в пловдивското село Стряма.

Там, сред морето от стоки, подредени, както в хоризонтални, така и във вертикални редици, не само че осъзнах мащаба на бизнеса на най-големия ритейлър у нас, но и си дадох сметка, че това буквално "да изхранваш" над 1 милион клиенти всяка седмица не е никак лесна работа.

Снимка: Kaufland България

Преди посещението си в Стряма бях обикновен клиент, чиято единствена цел при пазаруване в някой от хипермаркетите беше да сложа най-доброто в своята количка - ако може за най-кратко време.

Една среща там обаче ме впечатли особено и със сигурност ще бележи бъдещите ми шопинги или поне начина, по който избирам плодовете и зеленчуците си оттук нататък.

Представям ви Цвети. Красива, руса и изключително интересна дама, която не просто разбира плодовете и зеленчуците, но не спира да ги изучава.

Увлекателно и интересно, тя с готовност ми разказа какво точно работи, как се разпознават свежите пиперки, пъпеши и краставици.

"Работата с плодовете и зеленчуците е абсолютно немонотонна. Те са живи и всъщност доста динамично се развиват, макар и често да не си даваме сметка за това. Когато пристигне при нас ТИР със стока, нашата работа е да извадим необходимата извадка от бройки, които взимаме от различни места в самия камион. Така си гарантираме представителност на проучването. След това започваме да ги оглеждаме, режем, пипаме и опитваме. Със сигурност мога да кажа, че това е професия, която изисква всичките ни сетива".

Така започва разказът си Цветомира Палашева, обучител "Свежест" в Kaufland България.

Снимка: Kaufland България

Освен с всекидневен преглед на постъпващата в склада стока, тя се занимава и с това да обучава други експерти, които да продължат с контрола на качеството във всеки един от 63-те хипермаркета на веригата в цялата страна.

Освен богат практически опит, Цвети преминава национални и международни обучения, които я превръщат в един от малкото професионални експерти "Свежест" у нас.

"Освен много доброто познаване на всеки един плод или зеленчук, експертите "Свежест" трябва да имат и контекст. Трябва да са запознати с произхода, с особеностите на отглеждането там, начините на съхранение, с логистичните особености и като цяло - с целия процес - от семето до рафта. Плодовете и зеленчуците непрекъснато се променят и най-малкото петънце или драскотина може да са предвестник на последващ брак. Нищо не трябва да се подценява или неглижира, защото отговорността към клиентите ни е огромна. Ние сме тук, за да гарантираме, че в магазините ни им предлагаме само най-добрата продукция", безкомпромисна е Цвети.

След основните неща, за които следят експертите "Свежест", както в Централния склад, така и в хипермаркетите на веригата, са натъртвания, които могат да доведат до загниване, мухъл и други признаци, че качеството на стоката ще се влоши и може да се прехвърли на другите плодове и зеленчуци от партидата.

Снимка: Kaufland България

"Един път правим качествен контрол при прием от доставчик. След това правим контрол преди самия изход, а ако конкретната стока не може да бъде изпратена към магазините ни в рамките на самия ден, на следващата сутрин отново се прави контрол на качеството. Пристигайки в отделния филиал, служителите, които поемат стоката, контролират още веднъж. А след това на различни времеви интервали през целия ден се извършват още няколко проверки", разказва още тя.

Цветомира посочва, че обученията, които тя провежда, слагат акцент върху спецификациите на всеки артикул. Там попадат както законовите изисквания към него, така и нормите на Kaufland за качество.

Много важна част от процеса по контрол са пробите за пестициди. Те се взимат два пъти в седмицата от различни артикули и се изпращат в независима лаборатория, специализирана в количествено отчитане на използваните пестициди.

Целта е както отново да се гарантира качеството, така и да се координира дали реалността отговаря на посоченото в сертификатите на доставчиците.

"Ние в Kaufland имаме собствени норми за пестициди, които са още по-завишени, в сравнение с европейското законодателство", подчертава Цвети.

Снимка: Kaufland България

На молбата ми да ми сподели някои трикчета за това как да разпознаваме свежите артикули, тя ми каза: "Няма нужда да ги разпознаваш, просто се довери на професионалистите, когато пазаруваш в нашите магазини".

И все пак разкри, че - ако свежите пиперки скърцат при допир една в друга, вкусните пъпеши се разпознават от далеч с невероятния си аромат, а пресните краставици са винаги твърди при допир.

Свежестта винаги се разпознава отдалеч.

 

Най-четените