Затворете си устата

Webcafe.bg публикува мнението на французина Стефан Моасе, бивш журналист, който от няколко години живее в България


Някои общественици и „журналисти" в България решиха да изкажат своето „компетентно" (по техните разбирания) мнение относно варварската атака срещу редакцията на Charlie Hebdo.

Ще кажа само едно нещо на тези хора, които се отъркват във всяка идея и я принизяват до собственото си ниво, хората, които знаят цената на всичко, но не познават нито една ценност - по-добре си подредете собствената къща, преди да коментирате теми, които не разбирате.

Нищо не разбирате.

Кабю, Волински, Шарб, Тиню, Оноре, Бернар Марис - да не говорим за останалите - не бяха просто карикатуристи, които се подиграваха с религията. Те бяха журналисти, за които всяка тема беше извор на вдъхновение. Те бяха символ на младостта ми, защото изостриха чувствителността ми към внимателното наблюдение, усета ми към противоречията, начина, по който възприемам света.

Уважавах ги, макар че не винаги бях съгласен с тяхната гледна точка и мнение.

Да, те бяха пристрастни, бяха агенти-провокатори, които търсеха истината, натискаха по болните места, посочваха с пръст лъжците (знам, че на някои от онези български журналисти, които споменах в началото, им става неудобно, когато четат подобни думи).

Те се бореха срещу всеки вид потисничество - и ако то е било под формата на религия, се подиграваха и с нея. Но това не беше единствената им тема. Те се бореха и срещу крайната десница, срещу политиците, реакционерите, глупостта като цяло.

Преди всичко, бяха хора. И промениха по свой собствен начин - с рисунки и думи - лицето на Франция.

Затова, моля т.нар. журналисти и общественици от България, които парадират със своя гняв, огорчение и глупост - просто млъкнете.

И се опитайте да разберете какво означава да си журналист, преди да давате компетентното си мнение. Разберете какво означава да се бориш за свободата на словото. Научете какво означава да слушаш и да разбираш света, а не само да коментираш фактите от хола и да правиш революция с чаша ракия в едната ръка и с дистанционното - в другата.

Чух и прочетох, че Франция си „заслужавала" атентата, защото била прекалено толерантна! Защото Франция била прекалено социална и помагала на всички. Какъв абсурд. Как е възможно човек със здрав разум да каже или да напише подобна мисъл?

Искам да кажа на тези хора, че грешат: Не е вярно, че Франция е прекалено либерална, България е недостатъчно толерантна. Не е вярно, че Франция е твърде социална - България е тази, която трябва да стане по-социална.

Никой не заслужава да умре, защото си е направил шега с институция, без значение коя: политиката или религията, армията или полицията...

Т.нар. журналисти никога няма да го разберат, защото са „мишки". Защото се страхуват от собствената си сянка, а историята на България от последното десетилетие говори сама за себе си.

Какво ми дава право да пиша всичко това? Свободата на словото и времето, прекарано в наблюдение на българския дух. Живея тук от близо 4 години - през това време вие, хора, не знаехте какво е Charlie Hebdo, не познавахте Франция, не сте излизали извън града и страната си, не знаете какво означава да притежаваш свободата да изразиш истинско мнение (мисловен процес), никога не сте се борили за него.

Вместо това клатите глава и вдигате революции от дивана във Facebook.

Тук е модерно да си срещу всичко. Защото е готино.

Тук е модерно да мислиш „на въпреки" заради принципа и напук на всичко. Да си расист, да говориш абсурдни неща, да вярваш на всяка теория на конспирацията, която те убеждава, че „някой" се опитва да умори България от глад или да открадне рецептата за Ракията; че Пеевски е стъпил на Луната преди американците или че скандалът с КТБ е замислен, за да върне Бойко Борисов на власт; че американците са откраднали чалгата, за да създадат рокендрола, или че 11 септември не се е случил... да пуснеш във Facebook статия със заглавие „10 велики неща, които не знаеш за Адолф Хитлер" и сам да си я харесаш. Ето как се прави журналистиката тук.

Просто излезте от България, от ограниченото си провинциално мислене и научете занаята си в истинска демокрация. Просто се опитайте да уважавате труда на истинските борци за свобода. Хората, които не се страхуват да загинат прави, вместо да прекарат живота си на колене.

Или най-малкото, проявете благоприличие и се съобразявайте със скръбта на френския народ, на близките и на приятелите им.

Вчера част от младостта ми беше разбита, съобразявайте се поне с това.

Слава на който и да е (да, аз не вярвам в Бог), че не всеки журналисти разсъждава като вас, но за съжаление не чуваме техните гласове, защото имат благоприличието и смирението да вярват, че тяхното мнение не е толкова важно.

И не си губете времето да ми пишете „Като не ти харесва, махай се оттук".

Първо - няма да ги прочета, и второ - точно това смятам да направя. Напускам вашата посредственост (за да не кажа по-тежка дума) без никакви угризения.

Текстът е писан специално за Webcafe.bg

#70 Дракон с кисело зеле 09.01.2015 в 21:38:50

Пенелопова, всеки път, когато някой каже "Сам си направи проучването" или нещо подобно, в действителност казва, че няма аргументи.

#71 Дракон с кисело зеле 09.01.2015 в 21:51:38

Козлова, в конкретния случай визирах коментара на Емилия Илиева, за която някой от коментиралите каза, че е главен редактор на сайта. Не отричам вероятността да бъркам, но след всичките откровени тъпотии, които се случиха около статиите на двамата Моасе, нямам намерение да се извинявам. На който му е проблем, да пише на pop@armenia.com.

#72 Conspirator 09.01.2015 в 21:57:53

Това,което се случва на ''стената''за коментари на ''Кафето''под тази статия е безпрецедентно и зловещо.Една камара стойностни коментари бяха изтрити от модератора.Успяха да разгонят ''стадото''.Сал един,Дракона остана да се сражава с триглавият Модератор. Какво направиха терористите в Париж?''delete''с калашници.При такова престъпление е нормално да има най-разнопосочни мнения,без да преминават границата на добрия тон и приличие. Какво направи модераторът/с малка буква/на ''Кафето''?''delete''с бутона. ''Затворете си устата''.Това е заглавието на статията на г-н Моасе.Някой го възприе като кучешка команда.Буквално. Надявам се,тази персона,която се изявява като болшевишки полит-работник да си е тръгнала и оставила бутона ''delete''на мира.

#73 Kozlova 09.01.2015 в 21:58:39

Според мен не е.

#74 Kikaha 09.01.2015 в 22:03:15

Благодаря на господин французина за урока по толерантност, но с учудване установявам, че към нас, българите той не само не проявява такава, ами даже и милост няма. В думите му има омраза.

#77 Teodora Pavlova 09.01.2015 в 22:52:49

Тази статия искрено ме възмути! Не виждам как г-н Моасе си позволявате да се наричете гражданин на света и да заключите статията си по този начин. Разбирам, че няма да четете коментарите и това е жалко! ... и все пак, не мога да не се обърна директно към Вас, дори и това да е просто за лично успокоение... Да, голяма част от критиката, която отправяте към българските журналисти е точна! Да, за съжаление голяма част от българските граждани (не само журналисти) нямат възможността да излезат от България и/или да следят издания и анализи на независими журналисти и други специалисти, за да се ориентират по различен начин в случващото се днес в света. Но въпросът, който бих искала да Ви задам е: Не смятате ли, че генерализирането и поставянето под общ знаменател не е именно това, срещу което всъщност пишете, а което парадоксално правите?! Правите го тук в България, може би, защото сте далеч от родината си, която точно в този момент отправя един от най-важните апели към света, а именно да не се прави амалгама между ислямската религия и екстремизма. Не би ли следвало да чуем това по-глобално и да спрем с правенето на каквито и да било амалгами като например между "провинциално мислещи" тук и "истински демократи" във Франция, където на последните европейски избори спечели крайната десница и където през изминалите няколко години рядко има ден, в който да не се говори срещу българи и румънци (и други различни), да се вдигат масови протести срещу хомосексуалните бракове и т.н и т.н.??? Вие сте били в България в този момент, но аз бях във Франция и, макар че ми беше доста болно на моменти, никога не си позволих и няма да си позволя да огранича Франция само до това. Напротив дори!!! Съжалявам, но ми е малко трудно да повярвам в "чувствителността (В)и към внимателното наблюдение" и в "усета (В)и към противоречията". Всичко , което сте написал в статията си е всъщност абсолютно идентично с това, което доста български журналисти (и други) пишат ежедневно. Трябва хич да не сте чел нищо, за да не Ви е направило впечатление, че има хора, които полагат доста усилия, за да могат негативните обществени нагласи към тези, които са различни да се сменят. Има хора, които се борят за приемане на различието като достойнство!!! Това е труден и бавен процес и когато някой като Вас "толерантен" вземе, че си тръгне без угризения, се налага отново и отново да възобновяваме вярата си и борбата. Тръгвате си от България без угризения и съжалявам, че е така... Надявам се един ден да разберете, че грешите или поне да си здадете въпроса защо всъщност сте дошъл в България, за да Ви се "наложи" да си тръгнете точно в този момент и точно по този начин. Къде тук е толерантността? От коментарите виждам, че статията Ви е постига точно обратното....

#80 Scooby Doo 09.01.2015 в 23:09:32

Тия са баси и семейството. Жена му сипе огън и жупел по българите в сумати статии, тоя не остава по назад. Иначе работил PR. Абе семейство Моасе, като толкова не ви харесва България що не отидете някъде другаде - във Франция например. Коментара е написан специално за г-н Моасе и съпругата му.

#83 паяка 09.01.2015 в 23:24:40

уебкафетоооооооооооооо, на пръстите на двете ръце на шефчето си едвам можете да ни преброите останалите тук четящи и коментиращи. При това не защото от вас човек може да се информира за нещо или пък да се запознае с умен анализ. Вие сте просто терен за размяна на мисли, но не благодарение, а въпреки вас. С политиката си на зла цензура, при това под статия на тема свобода на словото, макар и наречена "Затворете си устата" от някой си френски пейзан, присаден на българска слива, ще си останете с двамата гъзолизци, пък после олелеееееее, ще трябва да викаме Бил Гейтс да ни учи как да ядем веднъж вече ядена храна. Докато не ме разкарате завинаги, ще получавате този мой коментар, защото иначе бих се чувствала като клакьор, а не съм и няма да бъда

#84 Kozlova 09.01.2015 в 23:30:48

Паяк - Респект! Биро Винов - не цивилизованият свят трябва да се променя, а не варварския свят му е крайно необходимо да се промени. И всички ни да избият, накрая сами себе си ще избиват (което правят и в момента) и няма да има кой да им е виновен!

#85 паяка 09.01.2015 в 23:36:24

#87 тъпан 09.01.2015 в 23:48:43

Е какво очаквате от сайт на Пеевски... ПАРДОН... На майка му.

#88 Dox 09.01.2015 в 23:49:56

Уважаеми Мосю ..... Еди Кой Си ....! В горната "статия" ни давате акъл да си оправим нашата къща. Да, къщата ни си има кусури и ние бутаме от тук от там, кога с успех, кога не, но вярвам, че рано или късно ще си подредим къщата, при това така, както на нас ни харесва. Не съм сигурен, обаче, давате ли си сметка, Мосю, че тази трагедия, в последните няколко дни се случва не в нашата, а именно във Вашата къща, която, кой знае защо още не сте си оправили. Но давате акъл. Може би, защото само за това ви бива. Знаете ли, Мосю Еди Кой си, ... по нашия край има една такава приказка: "Акъла, казват, е стока такава, че който го има купува, а който го нема - продава"! Как стана така, Мосю Еди Кой Си, че тези ужаси се случиха във Франция? Защо не бяха предотвратени? Може би, защото сте толкова напред в цивилозаността си, че вече никой не Ви разбира. Защо допуснахте гавра и подигравка с пророци, които за други са светини? Нима, като демократизирани и цивилизовани люде не ви просветна, че може да има и други разбирания, към които следва да се отнасяте с респект и уважение? А не да ги дразните и да им се подигравате? Или може би решихте, че Вие сте Намбър Уан и всеки трябва да Ви се кланя? И това ми било цивилизация! Смях! Излиза, че свободата на словото е преди всичко свобода да обиждаш! И въпреки това, някаква си, няколко страници по-надолу, прави героични опити да формулира що-годе логично съждение, включвайки израза "люлка на цивилизацията". Желая и успех! Обяснявате ни, Мосю Еди Кой Си, че коментираме фактите от хола и правим революции с ракия в ръка. Смея да Ви попитам - а Вие, Мосю, от къде коментирате въпросните факти? Може би от отсрещния тротоар на мястото на събитието? Сигурен съм, че в ръката Ви няма чаша с ракия, а топло млекце. Желая Ви здраве, Мосю Еди Кой Си! Вървете си там, от където сте дошли и ..... искрено Ви моля, вземете със себе си и Мадмоазел! А нас ни оставете на мира с ракията. Никога няма да се откажем от нея. Защото именно тя, ракията, ни държи трезви във важни моменти!

#89 Kozlova 09.01.2015 в 23:56:02

Така, разбрах защо на Касимова-Моасе и е крив светът. Но няма да го споделя на обществено място.

#91 greenstreet 10.01.2015 в 00:00:04

Плюйте по франсето колкото искате, но е прав. Франция и въобще Западна Европа назад да бягат не можем ги стигна. Икономически сме около 40 години зад тях, културно може и да са 70. Не ни е работа да им даваме съвети как да си редят къщичката. По-малко тежкарски приказки и повече бачкане, па може и да ни вземат за бели хора някой ден.

#92 Kozlova 10.01.2015 в 00:05:25

Последният - кой им дава акъл? Обръщай се поименно, че се превръщаш в същата генерализираща с...я

Новините

Най-четените