Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летище Пловдив? Защо ли, наистина

В едно директорът на Летище Пловдив е прав. Скандалът е голям. Снимка: wikimedia.org
В едно директорът на Летище Пловдив е прав. Скандалът е голям.

Преди десетина години кацането в Бамако си беше живо приключение. Един-два закъснели полета и по-голямо струпване на самолети и липсата на материал започваше да се усеща болезнено. Край самолета заставаше служител на летището и махайки енергично обясняваше, че стълбата ще дойде след 15 минути. Добре, че в България не сме толкова зле с техниката. Или поне така си мислехме допреди няколко дни.

Оказа се, че през 2015 година на функциониращо европейско летище, обслужващо Европейската столица на културата, е възможно да кацнат два самолета с пътници просто ей така. И да чакат някой някога да им обърне внимание. „Извънредни кацания на летището се извършват само по предварителна заявка", отсече директорът на летището Владимир Щърбанов. Браво! „Просто някой е пропуснал, че в тази част на денонощието такова летище не съществува и че работното ни време от 06.00 до 22.00 часа", допълни абсурдната картина директорът.

Очевидно г-н Щърбанов от своя страна е пропуснал няколко прости правила в авиацията.

Съществуват два вида летища: такива, които са отворени 24/24 и други, които по различни причини имат работно време. Женева, Базел, парижкото Орли са от втория тип. Орли, например, е затворено между 23:15 и 06:15. В този промеждутък от време е забранено да се програмират кацания и излитания.

Изключение се прави за: правителствени полети, хуманитарни и медицински полети, аварийни ситуации и пренасочване по метеорологични причини от Шарл дьо Гол, на което Орли е резервно. Такова Летище Пловдив е за летищата в София, Варна и Бургас.

Добре, Летище Пловдив има работно време. Не особено умна идея за едно летище, което посреща повече пътници при затворено Летище София, отколкото от редовни полети, но да приемем, че по някаква причина се налага. Между 22:00 и 06:00 нито една компания не може да програмира свой полет без предварително одобрение. Дори ако редовният полет на Ryanair, програмиран например в 17:00, закъснее с 5 часа, той трябва да бъде пренасочен към София. Това обаче не означава, че Летище Пловдив не съществува, както се опитва да ни убеди г-н Щърбанов.

За въпросния случай от РВД заявиха, че "е предоставена необходимата информация за метеорологичната обстановка и на други летища на територията на страната - Варна и Бургас, където условията са били по-лоши, отколкото тези на Летище София". Тоест не само имаме случай на пренасочване на полети от Летище София към резервен аеропорт (Пловдив), но и хипотеза, че в подобна ситуация биха могли да попаднат и самолети за Варна или Бургас.

А ако във въздуха беше правителствения Airbus с премиера и няколко министри на борда?

Дали тогава Владимир Шърбанов щеше да заяви все така категорично: „Това, което ние направихме в събота срещу неделя, беше, че се постарахме да облекчим страданието на пътниците да не седят в самолета до 6 сутринта, когато трябваше да отворим". Или щеше да събере по експресен начин дежурните екипи "на повикване" на наземния оператор, каквито не може да няма?

Изявлението на Wizz air, което от Летище Пловдив незнайно защо приеха за извинение, е лаконично:

По някаква причина нашият оперативен център не е разполагал с информация в момента на вземане на решение за отклоняване на полетите в събота, което е било причина за пренасочване на полетите към Пловдив.

Каква ли може да бъде тази причина? На сайта на Летище Пловдив, както и на този на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) режимът на аерогарата е обявен като 24-часов. В Jeppesen, чиято информация за навигация и летища използват повечето авиокомпании, няма информация за затварянето на Летище Пловдив. Може би по тази причина в плановете на 60 авиокомпании Летище Пловдив е посочено като резервно при невъзможност да се кацне в София заради лошо време.

"Двата самолета, решили да кацнат в Пловдив, са можели да го направят и в друга държава", твърди директорът на Летище Пловдив. Точно така, както са можели и изобщо да не пътуват за България. Освен Пловдив още пет са резервните летища, които авиокомпаниите, летящи до София, използват - Варна, Бургас, Белград, Солун и Букурещ. Част от авиокомпаниите предпочитат да използват летища, до които летят и където имат собствен персонал. Такъв е случаят с Lufthansa, Austrian и Air France, които при извънредна ситуация кацат в Букурещ, Белград или Солун. По същата причина Bulgaria Air предпочита Варна или Бургас. Като най-близко до София обаче Пловдив е вариант No1 при екстремна ситуация. От Wizz Air посочиха и че имат валиден договор с пловдивската аерогара за използването ѝ като резервно летище.

Авиокомпанията (както и доста други) не знае, че летището, което е посочила за резервно, "не съществува". РВД, което насочва самолета за кацане към пистата в Пловдив, явно също не е уведомено, че късно вечер такова летище няма. Просто защото летището си е там и не съществува вариант, при който е буквално затворено за полети. Така както няма полубременни жени.

В едно директорът на Летище Пловдив е прав. Скандалът е голям. И се случва навреме, за да се спре тоталния разпад на аерогарата под тепетата. Летището няма склад за гориво и вече са връщани полети поради липса на такова. Възможно е през зимата то да остане и без снегопочистваща техника, което гарантира затварянето му още при първия сняг. Здравейте, туристи!

Така, започналото преди по-малко от 5 години развитие с намаляване на летищните такси и създаването на Фонд за развитие е на път да приключи. Едно е сигурно, с надеждите до Пловдив редовно да започне да лети най-голямата нискотарифна авиокомпания в страната Wizz Air е свършено. Ако нещата продължат по същия начин, единствената редовна авиокомпания с полети до Пловдив - Ryanair, също ще си стегне багажа. От другата пролет ирландският превозвач започва полети до София и ще има една причина по-малко да търпи неразбориите в Пловдив.

Затова вместо да се държи като засегнатата девствена поетеса от едноименния град, директорът на пловдивската аерогара трябва да поеме отговорност. След което държавата, в лицето на министерствата на транспорта, икономиката и туризма, общините в региона, и бизнесът е редно да седнат и да решат ще го бъде ли Летище Пловдив или няма да го бъде. Има ли нужда една Европейска столица на културата от летище или няма. За да не посрещаме туристи "сякаш сме кацнали в Конго", защото идва и зимният туристически сезон. А в София понякога вали сняг.

В същото време от Министерството на транспорта са започнали разследване защо екипажът е решил да кацне именно на това летище, при условие че метеорологичните условия на другите летища били още по-лоши. Защо ли, наистина?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените