Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Автопилотът на Tesla крие смъртоносни рискове, които никой не иска да поправи

Мъск пък категорично отказва да слуша препоръките на специалисти Снимка: Getty Images
Мъск пък категорично отказва да слуша препоръките на специалисти

Неприятностите около опцията за самоуправление в електромобилите Tesla не са нещо ново.

Компанията вече е изправена пред няколко съдебни дела по обвинения, че автономното управление на колите с тази марка е причината за фатални инциденти с човешки жертви. Сега се задава поредния неприятен казус, който ще бъде решен в съда.

През февруари тази година американският Национален борд за транспортна безопасност излиза със становището, че автопилотът е до голяма степен виновен за смъртоносна пътна катастрофа, случила се през март 2018 г. Инцидентът директно отива в черната статистика на Tesla, която и без това никак не е малка.

Проблемите с автопилота не засягат само компанията на Илон Мъск, но тя като че ли е най-компрометирана в тази област.

Още през 2017 г. от Борда за транспортна безопасност призовават Tesla, както и още пет други автомобилни производители да ограничат въвеждането на опцията за автономно управление, да не я наричат по този начин или да изградят по-прецизна технология, която да не спира да отчита поведението на водачите в такива коли.

Илон Мъск обаче се оказва единственият собственик на фирма за производство на автомобили, който напълно отказва да се вслуша в препоръките. Единственото, което той предприема, е инфотейнмънт системата да дава по-ясни и подробни предупреждения към шофьора, когато той реши да премине към автономен режим на каране.

Изглежда компанията не е особено заинтересувана дали действително технологиите й за самоуправление са причината за тези смъртни случаи, а отстрани изглежда така, сякаш ги интересува само печалбата от продажбата на модерните им електромобили.

Инструкциите към шофьорите какво могат и какво НЕ могат да правят, докато са на автопилот, остават крайно неясни. Затова се настоява Tesla да продължат да подобряват тази функция в колите си и да се уверят, че никой водач не си въобразява, че е в напълно самостоятелно управляваща се кола.

Ето и какво се случва всъщност...

Преди две години Model X на Tesla, който е с включена опция за автопилот, лети по магистрала в Калифорния, докато в един момент не се блъска в бетонно заграждение със скорост от над 110 км/ час. Катастрофата е фатална за водача, който умира на място от силния удар.

След разследване, което продължава с месеци, властите установяват седем причини, довели до пътния инцидент. Сред тях са фактът, че шофьорът явно е играл мобилна игра на своя iPhone, вместо да следи пътната обстановка, и не е забелязал, че автопилотът отклонява в грешна посока автомобила.

Заключението е, че автопилотът на Tesla не е установил, че водачът не наблюдава внимателно пътя, а времето, в което сигнализира, че нещо не е наред, не е било достатъчно за реакция. Затова компанията трябва да развие по-интуитивна система, която да следи доколко шофьорът е ангажиран с шофирането и да реагира, ако забележи пропуски в тази насока.

Какво обаче следва оттук нататък?

От компанията твърдят, че превозните им средства са сред най-безопасните въобще на пазара, но опитът показва, че подобни катастрофи именно с коли на Tesla не спират да се случват. От друга страна използването на опцията за автопилот става все по-често разпространено, а електромобилите на точно този бранд стават все по-достъпни за клиентите.

Така специалистите започват да се опасяват, че колите попадат при все по-неопитни и несръчни шофьори, които нямат идея, че автомобилът не може да се движи напълно автономно.

Учените, които работят в областта на автосигурността, също предупреждават, че автопилотът лесно може да бъде подведен. Те го доказват например като успяват да отклонят Tesla от пътя й със залепени стикери на настилката, които имитират маркировка.

В началото на този март месец пък компютърната компания McAfee доказва, че скоростомерът на електромобилите може лесно да бъде заблуден и колата да ускори опасно скоростта, като бъде залепена малка електромагнитна лента на правилното място.

Подобна информация за пореден път доказва колко е важно шофьорът да внимава, независимо дали използва опцията за автономно шофиране.

По тази причина регулаторните органи вече над четири години се броят думата "автопилот" въобще да не се използва при наименованието на тези функции, за да не си мислят водачите, че колите им могат да се движат самостоятелно. И Tesla е сред малкото компании, които категорично отказват да се вслушат в тази препоръка.

А и компанията е известна с това, че често надценява възможностите на автомобилите си. Рекламите на Tesla често описват електромобилите като "напълно самоуправляващи се", защото имат "напълно самоуправляващ се хардуер и софтуер".

Подобни слогани спират след поредния скандал с автопилот, който е взел грешно (и понякога фатално) решение, и продължават малко след това. В момента например фирмата описва колите си като такива "с капацитет да бъдат самоуправляващи се".

Затова според критиците е важно Tesla най-накрая да смени подхода си.

Очевидно е, че "автопилот" не е най-точният термин, що се отнася до тези електромобили, затова или наименованието трябва да бъде сменено, или технологиите да започнат да отговарят на него.

А, и още нещо - не си пишете съобщения, докато шофирате, дори и да сте зад волана на най-модерната възможна кола.

Най-четените