Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Краят на "Бръмбара"

Volkswagen обяви, края на иконичния си модел Снимка: Pixabay.com
Volkswagen обяви, края на иконичния си модел
Краят на "Бръмбара" Снимка: Pixabay.com
Легендарният Хърби от филмите на "Дисни" Снимка: Wikimedia Commons
Легендарният Хърби от филмите на "Дисни"

Един от най-иконичните модели на германския автомобилен концерн Volkswagen - "Бръмбара" - си заминава в историята. Компанията потвърди, че от 2019 г. прекратява производството на емблематичния модел, станал известен като "костенурката". Това ще сложи край на един от най-легендарните дизайни в сферата на автомобилната индустрия.

Германската компания каза, че продукцията на модел "костенурките" в завода в Мексико ще приключи следващия юли след като на пазара бъде изваден една последна почетна серия.

Производството на "Бръмбара" започва още през далечната 1938 г. в Нацистка Германия. Автор на дизайна е легендарният инженер от миналото Фердинанд Порше - име, което днес е синоним на бързи и скъпи автомобили, а поръчката идва лично от Адолф Хитлер.

Тогава плановете на фюрера са да бъде създаден евтин, практичен и масово достъпен автомобил за обикновените хора от райха. Дори самият Хитлер се вози в такава кола, за да демонстрира близостта си до обикновените бюргери.


Прототипът на Volkswagen Beetle, изготвен от Фердинанд Порше

Но избухването на войната забавя производството на "Бръмбара", тъй като военната необходимост има предимство. Впоследствие заводите на Volkswagen търпят сериозни щети по време на въздушните бомбардировки, а в крайна сметка след войната попадат в ръцете на съюзническите армии.

Постнацистка Германия обаче има нужда от съживяване и автомобилите са част от този процес. Производството започва отново в края на 40-те, а през 1955 г. 1 млн. "костенурки" вече се движат по немски пътища.

Голямата си популярност обаче моделът придобива заради "Дисни" и филмите за приключенията на умната "костенурка" Хърби.

Именно този модел беше в основата на стратегията, която Volkswagen приложи в средата на 90-те за възобновяване на продажбите на американския пазар. Тогавашният главен изпълнителен директор Фердинанд Пайх настояваше да съживи и модернизира отличителния дизайн на Beetle, създаден от дядо му Фердинанд Порше.

Резултатът е футуристичния "New Beetle", серия, започната през 1998 г., която предлага доста по-разчупен дизайн, в който има включително вградена ваза за цветя. Няколко години след това, компанията опита да даде нов тласък в популярността на "Бръмбара" по добре познатата рецепта с филм на Дисни. Резултатът беше "Хърби: Зареден до дупка", с който едно ново поколение се сблъска със забавния модел на Volkswagen.


Линдзи Лоан във филма "Хърби: Зареден до дупка" от 2005 г.

Така в края на 90-те и началото на новото хилядолетие той се превърна в своеобразен хит през ранните години като продажбите му са по над 80 000 автомобила на американския пазар през 1999 г. Като цяло, Volkswagen е продала около 500 000 "костенурки" в световен мащаб от 1998 г. насам.

И все пак продажбите на модела, в частност на ключовия за него пазар в САЩ, намаляват значително през последните години. Продажбите на Beetle през първите осем месеца на 2018 година са били 11 151 броя, което е с 2,2% по-малко в сравнение със същия период на предходната година.

Това до голяма степен се дължи и на факта, че самият вкус на американските потребители вече се измества от малкия и "сладък" Volkswagen Beetle към по-големи и по-мощни автомобили като кросоувъри или SUV.

"В тази среда производството на малки автомобили става все по-трудно да бъде оправдано", коментира пред USA Today Карл Брауер, издател на Kelley Blue Book и Autotrader.

"Всеки, който се изненадва или разочарова от това съобщение, трябва да се подготви по-добре. През следващите месеци още автомобилни производители ще обявяват края на други емблематични модели“, добавя той.

Краят на "Бръмбара" идва в повратен за Volkswagen момент.

Последните три години бяха особено турбулентни за германския автомобилен производител, който трябваше да се справя с отрицателните последици от скандала "Дизелгейт" с допуснатите измами в тестовете на новите модели за дизеловите им емисии.

В резултат на скандала с дизелови емисии, концернът обяви, че ще съсредоточи инвестициите си към електромобилите, хибридите и семейните коли.

"Загубата на "Бръмбара" след три поколения, близо над 7 десетилетия, ще предизвика доста емоции сред многобройните фенове на автомобила", коментира шефът на групата на Volkswagen за Америка Хайнрих Вобкен.

Предполага се, че компанията вече е прегледала през последните години евентуалното модернизиране на "Бръмбара" и преправянето му в електромобил или хибрид, преди да вземе решение за прекратяване на производството.

И все пак дори самият Вобкен оставя малка вратичка за евентуалното завръщане на модела някой ден - "Никога не казвай никога", отговаря той на въпрос на журналист за евентуалното възкресяване на "Бръмбара" някой ден.

 

Най-четените