Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Автомобилът на бъдещето: Седалки от кашмир, чистачки от карбон и пистови гуми

Morgan Motor Company, чиято история датира още от 1910 г., се завърна в Женева с класически британски дух. Производителят показа Aero GT - подобрена версия на Aero 8. Моделът идва с изпробвания V8-двигател на BMW, способен да ускори от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди. 

Morgan взема на заем няколко идеи от аеродинамиката на  състезателни модели. 
Дизайнът може да изглежда ретро, но всички панели са произведени при най-съвременни симулации за аеро- и хидродинамика. 


Автомобилът на бъдещето не е задължително безличен и неразличим от всички останали - всичко зависи от въображението и смелостта на създателите му. 
Снимка: Morgan
Morgan Motor Company, чиято история датира още от 1910 г., се завърна в Женева с класически британски дух. Производителят показа Aero GT - подобрена версия на Aero 8. Моделът идва с изпробвания V8-двигател на BMW, способен да ускори от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди.

Morgan взема на заем няколко идеи от аеродинамиката на състезателни модели. Дизайнът може да изглежда ретро, но всички панели са произведени при най-съвременни симулации за аеро- и хидродинамика.

Автомобилът на бъдещето не е задължително безличен и неразличим от всички останали - всичко зависи от въображението и смелостта на създателите му.
Mercedes използва шоуто в Женева, за да покаже новите си светлини. Проектирани са по такъв начин, че не заслепяват шофьорите в насрещното движение, могат автоматично да осветяват пешеходци на пътя или да излъчват светлинни предупредителни знаци върху асфалта пред колата.

Технологията се нарича "Digital Light" и засега е достъпна само за собствениците на луксозния Mercedes-Maybach S-Class. В ядрото на фара се намира малък чип с милион микрорефлектори, които могат да имитират светлинен лъч и да го насочват.

Камерите, вградени в автомобила, засичат всички участници в движението; дигиталните карти предупреждават при доближаването на кръстовища, така че светлините могат да се включат още преди шофьорът да подаде сигнал.
Навремето "каретите" без конски впряг са били луксозно притежание, изработвано от най-фините и скъпи материали за удоволствие на собственика му.

С прототипа си Lagonda Vision, Aston Martin се връща към традицията на старите поколения, като инвестира в иновативни, електрически автономни коли, но с дизайн, на който би завидял Рокфелер.

Интериорът на автомобила е изработен от карбонови нишки, керамика, кашмир, коприна и ръчно тъкани килими, създаден с помощта на шивачи от "Савил Роу". Едва ли ще видим подобни глезотии в по-икономичните модели, но Aston Martin показва, че скъпоценното качество на изработката на вътрешността на колата става все по-важен фактор за най-високия клас производители.
Автомобилните производители използват карбоновите нишки все по-често, като прилагат материала в най-различни компоненти. Благодарение на здравината и лекотата, той е идеален за състезателни машини, но идеите на дизайнерите не се изчерпват само с това.

В Женева Bugatti показа ново приложение на карбоновите нишки - този път в чистачките. По-гъвкавата структура на карбоновото рамо премахва нуждата от сложни и издръжливи метални елементи и връзки. Горната част е произведена от алуминий, но чрез 3D принтиране, което спестява част от тежестта. Карбоновите чистачки имат по-добра аеродинамика, а цялостното изпълнение е 71% (1,4 кг) по-леко от старите модели.
Porsche се появи в Женева с изненадващия прототип Mission E Cross Turismo. Луксозният електрически SUV притежава доста хитри дизайнерски идеи, които може би скоро ще бъдат въведени и от други производители.

Най-интересната му функция е клъстърът от инструменти, който разбира каква информация търси шофьорът и му я показва на удобно и централно място. В огледалото за обратно виждане е вградена камера, която следи погледа на шофьора, и засича посоката на движение на очите му.

Дисплеят, към който той погледне (Производителност, Шофиране, Енергия или Спортен хронометър), се показва в пълен размер, а останалите функции и светлини се минимизират. Колкото повече екраните заменят механичните елементи по таблото, толкова по-голямо ще е значението на технологиите, които ограничават разсейването на шофьора.
По-модерните модели автомобили разполагат със система за дистанционно наблюдение на налягането в гумите. Функцията е полезна, защото шофирането с по-спаднали гуми може да се отрази на разхода на гориво.

Pirelli обаче я развива с новата си система Cyber Car, която предава много по-подробна информация към електрониката на автомобила и към шофьора.

Температурата и дълбочината на грайфера оказват влияние върху съпротивлението с асфалта, съответно системата за контрол на стабилността на колата може да започне да компенсира при по-стари или студени гуми. Сензорът за товар усеща колко тежки автомобила, като подсказва на водача дали да увеличи налягането. В гумата има вграден сензор, който може да изпраща данните до приложение за мобилен телефон и да пуска предупредителни съобщения до шофьора в случай на необходимост.
McLaren показа екстремния си Senna GTR прототип, предназначен изцяло за пистови състезания. Моделът има още повече мощ от основната версия Senna (която може да се шофира и по пътищата), още по-силно аеродинамично притискане, трансмисия, подобна на състезателните болиди, подобрено окачване с двойни носачи и гладки гуми.

Представете си далечното бъдеще, в което автономните автомобили са толкова съвършени и безопасни, че шофирането под човешки контрол по масовите пътища вече няма да съществува като практика или ще бъде забранено от съображения за сигурност.

Автомобилизмът може да се окаже ограничен само до затворени трасета като хоби за високоскоростни ентусиасти. Ако приемем, че това е бъдещето - McLaren са изпреварили времето си.

Ако се боите, че бъдещето на автомобилизма е обречено на безлични, безвредни и автономни коли, автомобилният салон в Женева би трябвало да ви разубеди.

Производителите все още не са се отказали да влагат цялото си въображение и дързост в новите модели. Някои добавят извънземна мощ и иновативни технологии в задвижването. Други залагат на мега-лукса, като глезят клиентите си с кожа и диаманти.

Все повече дизайнери използват технологиите, така че да вдигнат на ново ниво взаимодействието между шофьора и автомобила.

Някои от моделите, които бяха показани в Швейцария, са ексклузивни и се продават само под ограничен брой. Със сигурност обаче част от идеите зад създаването им ще стигнат и до масовите автомобили - рано или късно.

Тази година Wired съставя списък с тенденциите от Автосалона в Женева, които ще определят бъдещето на автомобилостроенето - вижте ги в галерията.

 

Най-четените