Най-големите германски автомобилни производители бяха въвлечени в пореден репутационен скандал.
New York Times разкри преди дни данни провеждането на изпитания върху маймуни, подлагани на умишлено обгазяване с азотен диоксид от дизеловия двигател на Volkswagen Beatle. Тестовете са правени през 2014 г., а информацията за тях е част от доказателствата по съдебния процес срещу Volkswagen в САЩ заради т.нар. Dieselgate.
Колата, употребена при лабораторните изпитания, е една от 11-те милиона автомобили, снабдени с незаконния софтуер за подмяна на реалните данни за излъчваните вредни газове.
Зад провеждането на експериментите стои организацията "Европейския изследователски съюз за околна среда и здраве в транспортния сектор" (EUGT), създадена през 2007 г. от концерните Daimler, Volkswagen, BMW и производителя на автомобилни части Bosch.
Самият съюз не е провел изследването - за целта са привлечени външни експерти, чиито изводи е трябвало да защитят използването на "модернизираните" дизелови двигатели.
В понеделник обаче германските вестници "Зюддойче цайтунг" и "Щутгартер цайтунг" обявиха, че при тестовете са използвани и хора - 25 души също са карани да вдишват вредни газове. Изданията се позовават на доклад от самия EUGT за дейността в периода 2012-2015 г.
В него се казва, че EUGT е поръчал "Изследване за краткотрайна инхалация на азотен диоксид от здрави хора" по препоръка на Управителния си съвет.
Институт към Университетската клиника в Аахен е събрал 25 души, които са излагани на няколкочасови обдишвания с азотен диоксид в различни нива на концентрация. Докладът на EUGТ твърди, че не са установени никакви въздействия върху организма.
От Daimler се дистанцираха изцяло от проведеното изследване и от дейността на EUGT.
"Възмутени сме от обхвата на изследванията и начина, по който те са проведени. Осъждаме тестовете по най-категоричен начин", се казва още в съобщението. Daimler подчертават, че не са имали никакво влияние върху решението за провеждането на тестовете. Концернът е започнал пълно разследване, от което се очаква да установи как се е стигнало до инцидента.
Във времето, в което са провеждани скандалните изпитания, Bosch вече не е бил член на организацията EUGT, за разлика от VW, Daimler и BMW. Институтът е закрит в средата на 2017 г.
Още в края на миналата седмица, когато стана ясно за експериментите върху маймуните, министърът на икономиката на провинция Долна Саксония и член на Надзорния съвет на Volkswagen Бернд Алтхусман окачестви проведените тестове като "абсурдни и неоправдани".
Според разследването на New York Times, 10 маймуни са били принудени да дишат автомобилни газове в продължение на часове с цел да се докаже, че замърсяването с азотен диоксид е "намалено". Предполагаемите подобрения по двигателите обаче са фалшиви. Volkswagen призна през 2015 г., че е поставял софтуер в автомобилите, който е позволявал да се подменят резултатите на тестовете за вредни емисии.
Бернд Алтхусман коментира, че ще настоява за пълно изясняване на ситуацията и за подробен доклад пред Надзорния съвет. В същото време, Алтхусман обяви, че очаква "тежки лични последствия" за онези, които носят отговорност за разрешаването на вредните изпитания.
От Volkswagen вече се извиниха за провеждането на тестовете върху маймуни.
"Убедени сме, че избраната тогава изследователска методика е била неправилна. Извиняваме се за злоупотребите и за грешните преценки на конкретните лица", се казва в съобщението. От концерна обявяват още, че се дистанцират от "всяка форма на тормоз над животните".
До момента все още няма реакция от VW по казуса с данните за тестове върху хора.
През 2016 г. американският съд одобри споразумение, което задължава Volkswagen да изплати 14,7 млрд. долара на САЩ заради злоупотребите със софтуера.