През последното десетилетие електрическите автомобили станаха един наистина масов феномен, като вече всички основни производители се пренасочват именно към тази посока.
И докато преминаването от фосилни горива към електричество при колите е вече ясен и сигурен процес, то в останалите форми на транспорт нещата се случват доста по-бавно и са свързани предимно с екстравагантни експерименти и странни партньорства.
Едно от тях със сигурност е това между автомобилния гигант BMW и немския производител на луксозни яхти Tyde.
Тяхната колаборация е родила една изцяло електрическа лодка, която бе представена по време на филмовия фестивал в Кан.
Плавателният съд има претенциозното име The Icon ("Иконата"), като се задвижва от два 100-киловатови електрически мотора със захранване от общо шест BMW i3 батерии и капацитет от 240 kWh.
С оглед постигането на по-голяма икономичност и скорост е използван дизайн, който включва подводни криле. Те повдигат лодката във въздуха, когато тя е в движение и по този начин, според BMW, се намаляват до 80% енергийните нужди.
Това не е нова концепция и отдавна се използва в дизайна на състезателни лодки и яхти, тъй като намалява съпротивлението от досега с водата и дава възможност за постигане на по-големи скорости и намаляване на шума при движение.
В резултат максималната скорост на The Icon е 30 възела или 55 км/ч, а максималният пробег е 50 морски мили. Като допълнителен бонус идва и пълната липса на шум от двигатели или вода при движение.
От BMW се хвалят, че лодката е първият по рода си плавателен съд с батерии от подобен тип, който съчетава кратки пътувания без парников отпечатък с визия за лукс.
Важно е да се отбележи, че The Icon определено не е яхта и не е годна да прави дълги преходи в морето. Дълга е малко повече от 13 метра и има само една палуба с едно основно помещение, което наподобява луксозен салон с големи прозорци, предоставящи панорамен изглед навън.
Там се намира и управлението на лодката. То се случва през стандартен щурвал и 32-инчов тъчскрийн.
За озвучаването отговаря Dolby Atmos система, а от BMW са се свързали с композитора на филмова музика и носител на две награди "Оскар" Ханс Цимер, които е разработил цялата звукова концепция на електрониката в The Icon.
Със сигурност лодката не е предназначена за всеки. Няма обявена цена и няма да се произвежда масово. Очевидно фокусът е върху заможни частни купувачи или бизнес клиенти.
Дали обаче продукт като The Icon би могъл да окаже по-сериозно влияние върху корабната индустрия в процеса ѝ на преминаване към електрическа енергия? По-скоро не.
Новата лодка е по-скоро нишов и най-вече имиджов продукт за показване на възможности.