С малко фантазия град Долни Кубин в Словакия може и да мине за малко копие на Детройт. Казват му "европейския Детройт" не само заради сивия пейзаж и дистопични крайни квартали, превзети от социалистически бетон.
В Долни Кубин също така кипи автомобилно производство като никое друго в Европа.
Там мощности имат някои от най-големите производители на автомобилни части като например австрийската Miba AG, която произвежда лагери на двигатели, електронни компоненти и други, без които съвременните автомобили не могат.
Нещо повече, в Долни Кубин - "европейския Детройт" - Volkswagen ще произвежда новите си електромобили.
Поточните линии би трябвало да заработят още през 2025 г. и да правят съвременните електрически SUV на немския гигант. Volvo също има намерение да строи мощности в региона, отново в стремеж производството на коли от и за Европа да се засили в близките години.
В момента в бранша в Словакия са заети над 250 хиляди работници. Освен това над 13 процента от брутния вътрешен продукт на страната се генерират от заети в автомобилостроенето бизнеси. Очаква се този процент да нарасне, ако амбициите на Volkswagen се реализират.
Страната е в преговори не само за изграждането на заводи за коли, но и за батерии за електромобилите. Подобен интерес заявяват от Чехия - родината на Skoda, както и от Унгария, която иска подобен обект в близост до границите си.
А Долни Кубин и въобще Словакия не произвежда нито един автомобил до разпада на Съветския съюз.
После идват Volkswagen и в района около града се настаняват още имена като Peugeot, Kia и Jaguar. Възходът на "европейския Детройт", пък и на останалите фабрики в Словакия допреди едва няколко месеца изглеждаше напълно гарантиран и подсигурен.
Преминаването към производството предимно на електромобили обаче може да донесе сериозни сътресения в Долни Кубин и региона на Жилина, където градът се намира.
Както посочват от Fortune, би могло да се стигне до освобождаването от работа на до 85 хиляди служители, защото направата на електрически коли изисква по-малко персонал. Електромобилите имат нужда и от по-малко части, което може да засегне и заводите за авточасти.
Кметът на Долни Кубин - Ян Прилепок - прави паралел с Nokia, финландският бранд, който не успя да издържи на конкуренцията при смартфоните. Той добавя, че е разговарял с компаниите и повечето са готови да сътрудничат и да се адаптират.
За словашкия град и областта му обаче назрява още един тежък проблем - допълнителните тарифи, които Доналд Тръмп се кани да наложи за вносните автомобили.
Значителна част от произведените в Словакия автомобили се изнасят към САЩ, но новоизбраният американски президент обещава мита от 10 до 20% за внесените в Северна Америка коли.
Тръмп засега не уточнява дали митото ще важи и за европейските автомобили. Словакия на свой ред е трета по износ на коли от Европа за САЩ - изпреварват я само Швеция и Германия.
Владимир Вано, икономист към тинк-танка Globsec, споделя, че в момента всички от индустрията са притихнали в очакване на следващите ходове на Белия дом. "При всички положения случващото се е притеснително", не крие Вано в разговор за CNBS.
По негова оценка, ако Доналд Тръмп наложи тарифите и за европейските производители, Словакия и Германия ще са най-тежко засегнатите държави. От друга страна икономистът запазва оптимизъм и посочва, че Долни Кубин и преди се е справял с кризи.
Той припомня и че както истинският Детройт се възроди за нова ера в автомобилното производство, така може да се случи и с европейския му събрат.