Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Рискуваме да унищожим сърцето на Volkswagen"

За първи път в историята си компанията обмисля затваряне на заводи в Германия Снимка: Getty Images
За първи път в историята си компанията обмисля затваряне на заводи в Германия

Volkswagen - доскоро една от гордостите на немската икономика - има големи проблеми. Kомпанията едвам се съвзе от удара, който "Дизелгейт" ѝ нанесе, само за да попадне в нова и то още по-тежка криза.

За първи път от съществуването си Volkswagen толкова изостава от конкуренцията и особено от китайските си съперници, че обмисля затваряне на фабрики на територията на Германия.

Още на 2 септември съветът, който представлява правата на служителите, е информиран, че се обмисля затварянето на поне два немски завода - един за сглобяване на автомобили и един за производство на части.

Дали говорим за временни затруднения, или европейските производители като Volkswagen наистина не могат да се справят с прехода от ДВГ към електромобили?

Снимка: Getty Images

Изпълнителният директор на VW - Оливер Блуме - признава, че ситуацията е изключително сериозна.

Пред "Си Ен Ен" той уточнява, че се обмислят мерки като съкращаване на персонал и реорганизация на производствата, но от уравнението вече не се изключва доскоро немислимото затваряне на производствени мощности в Германия.

Блуме заявява, че цялостната икономическа обстановка в Европа е неблагоприятна, но и не крие, че именно Volkswagen към момента не издържа на конкуренцията.

По тази причина още през 2023 г. компанията започна сложни маневри по съкращаване на персонала си, като всеки ход е съгласуван с могъщите немски работни синдикати. Оттогава насам VW предлага частично пенсиониране на всички служители, родени през 1961 и 1962 г.

Общо около 1500 работници ще приемат тези специални пенсионерски пакети, а от април тази година на някои служители се предлагат до 50 хил. евро компенсация, ако напуснат по взаимно съгласие.

Сега Volkswagen налага и пълна забрана на наемането на нови служители, замразяване на годишните бонуси и временно спиране на повишенията.

Снимка: Getty Images

За сметка на това брандът представи проектите за 30 нови модела, които ще обогатят портфолиото до края на 2025 г. Предвидените нови коли са микс от електромобили, хибриди и автомобили с ДВГ, макар че както неведнъж е казвал пред медиите Блуме, "бъдещето е електрическо".

Допълнително Volkswagen продължава да се надява, че данъците и таксите, които Европейският съюз налага на вноса от Китай, ще обуздае донякъде ситуацията.

Това обаче са напразни надежди - данъкът за китайски коли възлиза на 10% от стойността им. Някои държави от ЕС ги облагат допълнително с от 15 до 17% от стойността, само че цената на автомобилите от Китай остава достатъчно изгодна, че да бъде предпочетена от потребителите.

А и основният сегмент китайски коли, които се търсят на пазара, са електромобили и донякъде хибриди - тоест именно класът автомобили, които германският концерн упорито продължава да пренебрегва.

Синдикатите обаче вече обвиняват Volkswagen в безотговорно поведение и грешки в мениджмънта, които ще доведат до съкращение на персонала.

По мнение на синдикалистите от грешките на компанията ще пострадат най-невинните - нейните служители, особено ако се стигне и до затваряне на мощности.

За "Гардиън" Даниела Кавало, председателка на работническия съвет на Volkswagen, е категорична, че ще се бори за запазването на работните места, каквото и да ѝ коства.

Тя настоява да се обмисли как да се преодолеят истинските трудности на компанията и изоставането ѝ от съперниците в бранша, за да се премине през кризата. По думите ѝ са необходими анализи, синергия между отделите, продуктивност и решителност.

В противен случай Кавало е категорична: "Рискуваме не само загуба на работници и приходи, рискуваме да унищожим сърцето на Volkswagen."



 

Най-четените