Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как да превърнем класическо Ferrari в електромобил

Много хора плащат луди пари, за да трансформират своите любими класически автомобили Снимка: Twitter, @HacksterNews
Много хора плащат луди пари, за да трансформират своите любими класически автомобили

Бихте ли похарчили 70 000 долара, за да превърнете стария Москвич на дядо ви в модерен електромобил от 21-и век? А бихте ли се записали в списък и чакали 5-6 години, за да се случи това?

Може би не. Но пък за сметка на това зад Океана има достатъчно фирми, които предлагат подобни услуги за платежоспособни клиенти, дошли с желанието да трансформират своите класики на четири колела.

Един от тези клиенти е актьорът Юън Макгрегър ("Трейнспотинг"), който използва услугите на фирма EV West от Сан Маркос, Калифорния, за да модернизира своя Volkswagen Beetle от 1954 г.

"Ние работим с клиенти, които не се интересуват толкова от опазването на околната среда, колкото от опазването на автомобила си. Това са ценни коли, семейни антики със сантиментална стойност, които са близо до сърцето на своите собственици", споделя Майкъл Брийм, директор на EV West.

Според него класическата "костенурка" на VW е идеалният автомобил за подобна"трансформация", тъй като той е с опростен дизайн и е направен изцяло от хром, стомана и стъкло, без пластмаса. И все пак EV West не работят само с Volkswagen.

Техните проекти показват как електричеството може да промени начина, по който работи всяка една кола. Сред завършените автомобили има модели на Porsche, BMW, Dodge и дори едно Ferrari 308 GTE, което е било възстановено напълно след пожар.

Компанията стартира тази дейност през 2009 г, като от тогава досега се превръща в лидер в този бранш. Извършили са над 100 "трансформации" в своя сервиз и повече от 1000 клиенти са закупили оборудване от тях.

Друга сходна компания, която бързо се разраства, е Zelectric, която работи с капацитет от 5-6 коли годишно.

Нейният собственик Дейвид Бенардо отбелязва, че "трансформациите" са скъпи, но в крайна сметка клиентите получават продукт, който запазва своя характерен класически вид в допълнение с удвоена мощност на двигателя и доста по-малко излишен шум.

В дългосрочен план се отчитат и значителни икономии по отношение на горивото. Според Бенардо "електрифицираните" автомобили могат да изминават в Калифорния до 160 км разстояние за по-малко от 3 долара.

Неговата фирма работи с електрически двигатели на местен производител, но също така разчита и на рециклирани двигатели от Tesla, придобити през аукциони на застрахователни фирми.

Дали със стари батерии от Tesla, или пък такива, които са ново производство, при всички положения цялата процедура по преобразуването на една кола е доста сложно начинание.

Не става въпрос за замяна на стария горивен резервоар с електрически батерии. Самият резервоар заема значително по-малко място, затова често пъти се налага да се мислят различни варианти как да бъде разположено новото захранване.

"Ако е модел, с който вече сме работили, са нужни между 150 и 200 часа труд", твърди Мaрк Дейвис, основател на Moment Motor Company в Остин, Тексас. Той изчислява, че за непознати модели могат да са необходими над 500 часа труд, преди да бъдат напълно готови.

Всичко това прави "трансформацията" едно много скъпо удоволствие.

Цените във фирмата на Дейвис варират в зависимост от размера на автомобила, като могат да достигнат до 100 000 долара. Алтернативен и по-евтин вариант е закупуването на подготвени модули, които клиентът сам сглобява. Подобни модули при EV West за Beetle между 1956 и 1977 г. вървят за 17 000 долара.

Тези пакети тип "направи си сам" включват части, подробни схеми и техническа поддръжка. Те са значително по-евтин вариант, но хора без задълбочени познания в областта на електрониката и най-вече механиката на специфичните модели нямат големи шансове да се справят сами.

Ентусиасти обаче определено не липсват.

В момента търсенето е по-голямо от предлагането, като сериозните финансови инвестиции не спират феновете на класически модели електромобили. В повечето случаи те са готови да чакат с години, тъй като фирмите просто не могат да смогнат с поръчките.

В рамките на три години Moment Motor Company завършват 8 автомобила, а в момента други 15 чакат да бъде започната работата по тях.

Дори на дългогодишният фен на VW Beetle Юън Макгрегър се налага да чака с месеци през 2019 г., докато види една от любимите си коли с нов електрически двигател.

"Направих го, защото исках да усетя новите технологии, но в стар автомобил", споделя той пред The Sunday Post.

"Всичко това е крайно вълнуващо и вярвам, че е бъдещето. След 20 г. няма да наливаме гориво в автомобилите си, а просто ще ги включваме към контакта в стената", допълва актьорът.

Най-четените