На Балканите явно е дошъл сезонът да се караме на тема автомобили и трафик. В София разширяването и поскъпването на зелана и синя зона още е гореща дискусия, докато Гърция става поредната държава в региона, която вдига мерника на старите коли.
Южната ни съседка е рекордьор по средна възраст на автомобилите в страната - 17 години по данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ЕААП).
Гърция осъзнава, че старите коли не са само по-цапащи - тя ги възприема и за по-опасни.
Отново според статистиката на ЕААП към 2024 г. само 5,2 процента от колите в страната са с най-високите екологични категории - Евро 5 и Евро 6.
Както и в България, така и в Гърция купувачите на автомобили втора ръка се оплакват, че често машините са с манипулиран километраж и никой не знае колко реални километри са изминали те.
Първата крачка, която Атина прави, е да въведе по-високи данъци за по-старите и цапащи коли. Още при получаването на регистрационен номер се измерват вредните емисии, които колата отделя, и колкото по-високи са те, толкова по-солена е и сумата за регистрация.
Докато регистрирането на по-новите и екологични автомобили струва около 75 евро, това на по-стари коли достига до 180 евро. Сега Гърция изготвя схема, по която най-старите, замърсяващи и опасни автомобили постепенно ще бъдат извеждани от експлоатация и ще се класифицират като "невъзможни за ремонтиране".
Колите ще трябва да покриват система от критерии, за да им бъде позволено да останат в движение, описва процеса сайтът Greek City Times.
През 2026 г. гръцките коли от най-ниския стандарт - Евро 1 - ще бъдат напълно изведени от експлоатация.
През 2030 г. съдбата им ще последват колите със стандарт Евро 2, а през 2034 г. - тези с Евро 3 стандарт.
Ще се взима предвид и дали колата не е била извън движение за дълъг период от време, както и резултатите от ежегодния технически преглед. Ако автомобилът е с отстранен катализатор или DPF филтър или разходите му за ремонт на надхвърлят стойността му, той също ще бъде "пенсиониран" принудители.
Единна цифрова платформа ще следи дали колите не се ремонтират, изнасят и внасят повторно, за да бъдат закупени фиктивно от същия собственик.
От ЕААП подчертават, че в Гърция застарелият автопарк се комбинира с други опасни фактори като тесни селски и планински шосета, магистрали с десетки отклонения и сериозен скок в трафика през летния сезон, когато хиляди чуждестранни коли също са по гръцките пътища.
Бившият гръцки рали състезател Тасос Маркуизос описва пътната ситуация в страната като "геноцид".
Пред Kathimerini той посочва, че високи глоби и ограничения сами по себе си не са достатъчни и трябва по-сериозна промяна.
Маркуизос припомня и че повечето стари коли са доказано по-опасни - нямат въздушни възглавници, липсват им системи за безопасност като ABS и електронен контрол на стабилността на пътя, водачът има "слепи петна" заради дизайна на автомобила, а и корозията започва да си казва думата.
На този фон в Гърция за 2024 г. са се движили активно около 800 хил. коли, които са на възраст на и над 30 години.
Затова гръцкото правителство смята да въведе плана си за "пенсиониране" на стари автомобили до края на тази година, въпреки че собственици и автомобилни сервизи вече недоволстват от законопроекта.
Така балканският навик "Ще карам, докато се разпадне" срещна отпор и в още една държава, превзета от стари таралясници.

