Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Край на таралясниците и в Гърция, Атина обявява война на старите коли

Гръцкото правителство смята да "пенсионира" стари автомобили още догодина Снимка: iStock
Гръцкото правителство смята да "пенсионира" стари автомобили още догодина

На Балканите явно е дошъл сезонът да се караме на тема автомобили и трафик. В София разширяването и поскъпването на зелана и синя зона още е гореща дискусия, докато Гърция става поредната държава в региона, която вдига мерника на старите коли.

Южната ни съседка е рекордьор по средна възраст на автомобилите в страната - 17 години по данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ЕААП).

Гърция осъзнава, че старите коли не са само по-цапащи - тя ги възприема и за по-опасни.

Отново според статистиката на ЕААП към 2024 г. само 5,2 процента от колите в страната са с най-високите екологични категории - Евро 5 и Евро 6.

Както и в България, така и в Гърция купувачите на автомобили втора ръка се оплакват, че често машините са с манипулиран километраж и никой не знае колко реални километри са изминали те.

Снимка: iStock

Първата крачка, която Атина прави, е да въведе по-високи данъци за по-старите и цапащи коли. Още при получаването на регистрационен номер се измерват вредните емисии, които колата отделя, и колкото по-високи са те, толкова по-солена е и сумата за регистрация.

Докато регистрирането на по-новите и екологични автомобили струва около 75 евро, това на по-стари коли достига до 180 евро. Сега Гърция изготвя схема, по която най-старите, замърсяващи и опасни автомобили постепенно ще бъдат извеждани от експлоатация и ще се класифицират като "невъзможни за ремонтиране".

Колите ще трябва да покриват система от критерии, за да им бъде позволено да останат в движение, описва процеса сайтът Greek City Times.

През 2026 г. гръцките коли от най-ниския стандарт - Евро 1 - ще бъдат напълно изведени от експлоатация.

През 2030 г. съдбата им ще последват колите със стандарт Евро 2, а през 2034 г. - тези с Евро 3 стандарт.

Ще се взима предвид и дали колата не е била извън движение за дълъг период от време, както и резултатите от ежегодния технически преглед. Ако автомобилът е с отстранен катализатор или DPF филтър или разходите му за ремонт на надхвърлят стойността му, той също ще бъде "пенсиониран" принудители.

Снимка: iStock

Единна цифрова платформа ще следи дали колите не се ремонтират, изнасят и внасят повторно, за да бъдат закупени фиктивно от същия собственик.

От ЕААП подчертават, че в Гърция застарелият автопарк се комбинира с други опасни фактори като тесни селски и планински шосета, магистрали с десетки отклонения и сериозен скок в трафика през летния сезон, когато хиляди чуждестранни коли също са по гръцките пътища.

Бившият гръцки рали състезател Тасос Маркуизос описва пътната ситуация в страната като "геноцид".

Пред Kathimerini той посочва, че високи глоби и ограничения сами по себе си не са достатъчни и трябва по-сериозна промяна.

Маркуизос припомня и че повечето стари коли са доказано по-опасни - нямат въздушни възглавници, липсват им системи за безопасност като ABS и електронен контрол на стабилността на пътя, водачът има "слепи петна" заради дизайна на автомобила, а и корозията започва да си казва думата.

На този фон в Гърция за 2024 г. са се движили активно около 800 хил. коли, които са на възраст на и над 30 години.

Затова гръцкото правителство смята да въведе плана си за "пенсиониране" на стари автомобили до края на тази година, въпреки че собственици и автомобилни сервизи вече недоволстват от законопроекта. 

Така балканският навик "Ще карам, докато се разпадне" срещна отпор и в още една държава, превзета от стари таралясници.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените