Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ще трябва да се научим да обичаме отново по-малките коли"

"Ще трябва да се научим да обичаме отново по-малките коли" Снимка: Getty Images

Огромни пикапи с размерите на малък танк и мускулести джипове, сякаш създадени само за в планината - това е обичайната гледка по пътищата на САЩ.

Любовта на американците към гигантските автомобили обаче е на път да охладнее сериозно и да ги върне към далеч по-компактните коли. "Студеният душ" в случая идва от все по-набъбващите цени в SUV и пикап сегмента.

По данни на Тексаския университет от януари 2021 г. до януари 2024 г. цените на по-големите автомобили са нараснали с малко под 20%.

Затова, колкото и да не им се иска, американците започват да купуват по-компактни коли.

Данните доказват тенденцията - само за второто тримесечие на 2024 г. продажбите на пикапи и джипове в САЩ са паднали с 4%, като тенденцията е спадът да продължи. В същото време покупките на компактни SUV се покачват с 12%, а на по-малки компактни автомобили - с 18%.

Mazda CX-5 Снимка: Mazda
Mazda CX-5

"Потребителите имат нужда от функционалност", отбелязва Чарли Чесброу от компанията за анализи Cox. Пред CBT News той допълва, че колкото и да им се иска да имат място за надуваемо легло в пикапа или пък гигантски багажник, средствата им не стигат за чак толкова голяма кола.

"Всеки търси начин да спестява", обобщава ситуацията Чесброу.

Той добавя още, че лихвите по потребителските кредити, с които се финансира закупуването на автомобил, също са се покачили в Щатите, а това допълнително кара клиентите да се оглеждат за по-бюджетни коли.

Автомобилната индустрия обаче също спомогна, като направи малките коли не чак толкова малки.

Toyota CH-R Снимка: Toyota
Toyota CH-R

В модели като Mazda CX-50 или Toyota CH-R има достатъчно място и удобство, въпреки че те са по-компактни. Откъм технологии, вложени в купето и софтуера, пък по-малките коли често изпреварват по-големите си събратя.

"Вече ги няма онези лишени от почти всичко автомобили", заявява Ребека Линдланд от Cars.com.

Тя уточнява, че американците, които си купуват нова кола, вече намират нужното им премиум усещане в по-малките автомобили и в допълнение са доволни да установят, че и цената им е по-приемлива. От производителите се изисква само да следват тренда и те го правят.

Chevrolet например вече преработват някои свои SUV модели, като ги смаляват и в същото време ги оборудват с последния писък на технологиите.

Дали в Европа ще последваме посоката, зададена от САЩ? Най-вероятно.

На Стария континент SUV и джиповете отдавна са щекотлива тема и държави като Германия и Франция периодично повдигат въпроса за забраната им за градско шофиране. Отделно европейските пътища често не са чак толкова просторни, колкото американските.

В Европа горивото също е по-скъпо, а ниският разход на малките автомобили в случая е и облекчение за семейния бюджет.

Затова и тази година в класацията за най-търсени автомобили в ЕС попадат Volkswagen Golf, Dacia Spring и Citroen C3. През 2024 г. скорост набра и бранда Cupra, който също залага на компактни и елегантни седани и SUV.

"Ще трябва да се научим да обичаме отново по-малките коли", убеден е и изпълнителният директор на Ford - Джим Фарли.

А това са силни думи от човек начело на компания, която произвежда и чудовища като Ford Raptor и Ford F-150.



 

Най-четените