Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Vespa: И се роди легенда...

"Италианското чудо" и до днес си е такова Снимка: iStock
"Италианското чудо" и до днес си е такова

В Италия правят всичко някак си по-стилно.

Само те могат да претворят военен мотоциклет в попкултурна икона. През Втората световна война американците спускат с парашути над Европа мотори Cushman Airborne в обичайния за случая маскировъчен зелен цвят.

А след края на войната грозните ръбати мотоциклети служат за вдъхновение на италианския предприемач Енрико Пиаджио за нещо ново и далеч по-красиво.

Така се раждат мотоциклетите Vespa - легенда не само на пътя, но и на голям екран, в музиката и къде ли още не.

Фамилия Пиаджио има собствен бизнес още от 1915 г. - занимава се с довършителни дейности по кораби и яхти, както и с авиационен дизайн и оборудване.

Снимка: Getty Images

След края на Втората световна война обаче финансовата криза е повсеместна, а италианските пътища приличат на швейцарско сирене от дупки.

Енрико съзира незапълнена ниша и необходимост от евтино, здраво и практично превозно средство, по възможност на две гуми.

То е трябвало да бъде по-малко от споменатите вече Cushman Airborne, по-евтино и по-лесно за ремонт. Използвайки инженерния си опит, Енрико мести скоростния лост на кормилото за повече удобство. Добавени са амортисьори, които "обират" движението по неравности и го правят по-приятно.

Седалката вече е голяма и комфортна, а стъпаловидната рамка прави мотоциклета идеален и за жени с дълги поли.

Снимка: Getty Images

През 1946 г. е готов напълно функциониращ прототип и заради стилния вид и тихото "жужене" на мотора машината получава името Vespa - оса.

Още същата година мотопедът получава патент и веднага предизвиква силен интерес. Появява се на корицата на италианското списание Moto и участва на панаира в Милано. Пиаджио е убеден в успеха на Vespa и се оказва прав - само за първата година са продадени почти 2500 бройки.

Елегантният мотопед няма как да остане незабелязан и от поп културата.

През 1953 г. Грегъри Пек и Одри Хепбърн се возят именно на Vespa във филма "Римска ваканция". Изведнъж всички - не само в Европа, но и в САЩ и Австралия - искат такъв мотоциклет. И се сдобиват с него, защото Vespa карат имена като Хенри Фонда и Урсула Андрес.

В наши дни пък такава притежават мъжкари като Антонио Бандерас, Джордж Клуни, Брад Пит и Хю Джакман.

Vespa е единственият мотопед, на който подобни мъже не изглеждат нелепо, а напротив - мотопедът само подсилва чара им.

Машината има 150 различни вариации в дизайна и обема на двигателя. Семейство Пиаджио е наричало Vespa "мотоциклетът за хора, които не харесват мотоциклети", защото конкурентите са били тромави и е било трудно водачът да се възкачи на седалката.

Мотопедът може и да не се оказва особено евтин - в началото е струвал 55 хил. италиански лири при средна заплата от 10 хиляди - но дотолкова се харесва, че Енрико категорично се отказва да се опитва да създаде по-евтина вариация.

Неслучайно една от книгите, посветени на Vespa, я нарича "италианското чудо". И то наистина си е такова, дори и през 2024 г.





 

Най-четените