Преди няколко седмици битката за Формула 1 не изглеждаше толкова ожесточена, но с развитието на сезона в световния шампионат, нещата започват да си идват на местата. И борбата е за 2 милиарда долара, на толкова се оценява световният шампионат, а през миналата седмица ясно се очертаха и позициите на различните страни.
Бърни Екълстоун сподели в Истанбул мнението си за кандидат-купувачите на Формула 1 и за поредната възможност световният шампионат да се разцепи. Всъщност, Бърни издърпа през целия падок на "Истанбул парк" звездите на ВВС Еди Джордан и Джейк Хъмфри, за да им каже новина, която вече беше известна на всички - че Формула 1 не се продава и че инвестиционните компании (като CVC) не обичат да продават това, в което са инвестирали. Дали?
След това дойде ответният удар на Лука ди Монтедземоло, като си избра за трибуна световният ТВ гигант CNN и успя да подвигне сериозно напрежението. Колкото и на Лука да му се иска Ferrari да печели на пистата, много по-важно е Скудерията да печели и битките извън състезанията.
И не трябва да пропускаме президентът на ФИА Жан Тод, който има най-голяма засляга за това Ferrari да заплаши, че ще напусне Формула 1. Тод не отстъпва и сантиметър назад от въвеждането на новите правила във Ф1 през 2013 година, които предвиждат двигателите да са с обем 1,6 литра и да са с турбо. А Скудерията изобщо не иска това. Бърни също е против Тод, като тук противопоставянето е по-сериозно. А да не забравяме, че точно Ди Монтедземоло сложи край на кариерата на Жан Тод във Ferrari. И напрежението в този триъгълник скоро няма да спадне.
Наскоро Тод предложи малка отстъпка в полза на Ferrari - въвеждане на ограничени тестове в хода на сезона. Но другите отбори ще отхвърлят тази мярка. Въпреки че, Тод твърди, че по време на тези изпитания трябва да карат млади пилоти, от това обикновено се възползва Ferrari - обявява се, че денят е за "заснемане на реклама или други ТВ кадри", а всъщност става въпрос за истински тестове за развитие на болида. Шефът на Red Bull Кристиан Хорнър определи това предложение като "стъпка назад", а колегата му от McLaren Мартин Уитмарш допълни, че решението за това ще зависи от малките тимове.
Ди Монтедземоло вече обяви, че одобрява въвеждането на тестове през сезона, въпреки че това ще увеличи разходите на отборите. Ferrari е тимът с най-голям бюджет и печели най-много пари от Формула 1, без значение дали е взел титлата или не. Затова и нямаше как да се скрие, че силата на Ferrari и FIAT прозира зад съвместната оферта на Exor и Рупърт Мърдок (News Corp).
В Истанбул Бърни имаше какво да каже за своите бизнес съперници.
"Вече на няколко пъти имаше желание у някои хора да разцепят Формула 1, но досега никой не е успявал. Вече имаме зад гърба пет или шест споразумения "Конкорд" и преди подписването им винаги текат такива оспорвани дискусии. Тези неща обичайно предхождат подписването на следващото споразумение."
Това е истина. Един от аргументите на Бърни винаги е бил, че евентуалното разцепване ще изправи новия шампионат пред трудното препятствие са преговаря за ТВ излъчването на своите състезания с компании, които вече са платили правата за Формула 1.
Сега обаче положението е различно. Защото срещу Бърни стои една от най-могъщите ТВ компании в световен мащаб.
И Ди Монтедземоло демонстрира очакван подход.
"Мисля, че трябва да сме прагматични - обясни босът на Ferrari пред CNN. - В края на 2012 изтичат договорите на отборите във Ф1 със CVC. Така че имаме три алтернативи. Подписваме отново със CVC. Или пък, теоретично, както направиха баскетболните отбори в САЩ, при това с голям успех, създаваме си собствена компания, като НБА. Тя ще осъществява състезанията, ще управлява ТВ правата и т.н.
"И третата възможност е да си намерим друг партньор. Бърни Екълстоун свърши много добра работа, но той продаде компанията три пъти, така че вече не е собственик на бизнеса. Продавач ще е CVC. В края на 2012 договорът изтича, така че тогава CVC няма да притежава нищо. Мисля, че е важно да имаме алтернативи. Ще видим. Имаме време да го направим."
Оформянето на един фронт от отбори и ТВ компании може и да се окаже задача, с която Ди Монтедземоло да успее да се справи, но да бъде убеден целият свят, че новият шампионат ще има бъдеще, е нещо съвсем друго.
И Бърни не пропусна да отбележи това в Истанбул...
"Става нещо като... Обикновено ходя на ресторант в Лондон два или три пъти на седмица, така че няма смисъл да отида при собственика на ресторанта и да му кажа, че искам дял от заведението му само защото се храня там.
"Тези хора ще изглеждат ужасно глупаво - с големите си камиони и униформи на екипите, ако няма къде да се състезават. Същото е, ако аз отида на ресторант, но там нямат храна, която да ми сервират."
Изводът е, че най-вероятно Бърни е вкарал клауза в договорите на организаторите на състезания - по-скоро собствениците на пистите, че те нямат право да приемат стартове от шампионат, който е съперник на Формула 1. Екълстоун се е справил с доста заплахи за разцепление в миналото и като се има предвид колко трудно се преговаря с него, Бърни едва ли е пропуснал да се застрахова докато преговаря с поредния нетърпелив кандидат да организира старт от Ф1 в страната си.
И тъй като пистите за Формула 1 стават все по-скъпи, сложни и безопасни, това означава, че алтернативните на тях трасета постоянно намаляват. Все още предстои да видим как ще отговори на това Ди Монтедземоло. А и от политическа гледна точка Лука не е в най-добри отношения с по-малките отбори във Формула 1.
Ди Монтедземоло не одобрява ограничението на ресурсите в световния шампионат, иска през сезона отново да могат да се правят тестове, не харесва новите мотори с по-малък обем и с турбо и не е фен на новата система DRS (подвижно задно крило). И ако иска да си организира свой шампионат, където тези неща се отсъстват, ще трябва да положи доста усилия, за да си спечели съюзници.
Лука е умел политик и със сигурност ще се опита да изглади противоречията между членовете на FOTA (Асоциацията на отборите във Формула 1) при подготовката за преговорите за ново споразумение "Конкорд". Но ако темата за разцепление и основаване на нов шампионат остане активна, то с нея ще е актуален и друг въпрос - къде ще се провеждат състезанията от новия шампионат?