Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дяволски скъпи

Историческата 19-а титла в Англия е една от причините Манчестър Юнайтед да е най-скъпият клуб в Европа за 2011 г.
Огромните продажби на фланелки с ето това име и номер държат Реал в челото Снимка: Getty Images
Огромните продажби на фланелки с ето това име и номер държат Реал в челото
Благодарение на договора с катарците Барселона може да покори поредния си връх Снимка: Getty Images
Благодарение на договора с катарците Барселона може да покори поредния си връх

Колко струва един футболен клуб? Скъпо, ако говорим за някой от големите европейски държави. Наскоро компанията "Brand Finance" публикува ежегодния си доклад за 30-те най-високо котирани футболни марки на Стария континент. Своеобразната класация през тази година е разширена в сравнение с 2010, като в нея попадат нови седем попълнения.

От "Brand Finance" правят оценка и поставят цена на клубовете на базата на събраната официална информация от отчетите на всеки един от тях, включващ всички приходи и разходи, както и различните материални (стадиони, тренировъчни бази) и нематериални (футболисти) активи.

Реал (Мадрид), който заемаше първо място през 2010 г., сега отстъпва мястото си на Манчестър Юнайтед, сочат данните от последния доклад на компанията. Въпреки че цената на мадридския гранд, поставена от "Brand Finance" е с почти 4 на сто по-висока отпреди година (401 млн. паунда през 2011 г. при 386 млн. паунда през 2010 г.), от "Олд Трафорд" бележат далеч по-сериозен ръст от близо 11 % (412 млн. паунда сега срещу 373 млн. преди 12 месеца).

Рекордната 19-а титла на "червените дяволи", с която бе детрониран големия съперник на Острова Ливърпул, както и достигането до финала на Шампионската лига, гледан от над 300 млн. души по света, са вдигнали значително акциите на клуба.

Като доказателство за по-високо котираната марка на Манчестър Юнайтед е сключеният 4-годишен спонсорски договор с DHL на обща стойност 40 млн. паунда (по 10 млн. паунда на година) това лято. Генералният спонсор на клуба AON пък дава два пъти повече в рамките на 12 месеца.

Прогнозата на "Brand Finance" е, че Манчестър Юнайтед ще вдигне още повече цената си, изхождайки от възможността собствениците на клуба от фамилията Глейзър да пуснат част от акциите си в продажба на сингапурската борса, откъдето да спечелят 1 млрд. долара.

Въпреки загубата на лидерската си позиция, в Реал отново отчитат най-високи приходи и в поредна година клубът се радва на стабилен растеж на стойността на своята марка. Стратегията на "Белия балет" е по-подходяща за холивудски филм, отколкото за футболен клуб, коментират специалистите от "Brand Finance".

Една подобна оценка обаче не изненадва никого, тъй като това не е от вчера и онзи ден. Осъзнавайки, че феновете на отбора ще платят щедро, за да гледат значителна част от най-големите звезди във футбола, в Реал не се притесняват да харчат купища пари за тях. Футболисти като Роналдо, Кака, Йозил и Ди Мария увеличават значително потенциала на клубната марка, като стават причина за осъществяването на множество големи търговски сделки.

Въведените правила от УЕФА във връзка с т.нар. "финансов феърплей" допълнително ще помогнат на Реал и за бъдещи успехи на терена. Такива обаче през последните три години почти няма, имайки се предвид липсата на титла във витрината на "кралския" клуб. А това неминуемо сваля от стойността на всяка една футболна марка, посочват от "Brand Finance".

Липсата успехи на "Сантяго Бернабеу" автоматично означава наличието на такива на "Камп Ноу" и това е основната причина Барселона да скъсява все повече и повече разликата от Реал, затвърждавайки 3-ото си място в класацията от 2010 г.

Каталунците бележат ръст от 8,5 % (392 млн. паунда през 2011 г. при 362 млн. преди 12 месеца). Страхотният сезон 2010-2011 и спечелените трофеи в Примера дивисион и Шампионската лига са главната причина "блаугранас" да се доближат на някакви си 9 млн. от големия съперник.

Друг фактор за това скъсяване на дистанцията е звездният квартет Меси-Шави-Иниеста-Вия, от който клубът извлича максималното в маркетингов аспект.

Естествено, уникалната за Барселона сделка с "Qatar Foundation", която стана първата компания с лого на фланелките на клуба в неговата над 110-годишна история, също допринася за оскъпяването на каталунската марка. За лукса надписът на катарската фондация да стои на видно място на легендарния червено-син екип арабите ще броят по 30 млн. евро годишно.

Най-големият немски клуб Байерн оформя голямата четворка, като също бележи израстване от миналата година, повишавайки своята цена от 301 на 308 млн. паунда. Финансовата дисциплина е налице - 69-те хиляди седящи места на "Алианц Арена" са продадени, а клубът е здраво обвързан с гиганти като "Адидас" и "Ауди", които имат и дялово участие в него под формата на акции.

За стегнатата финансова и преди всичко печеливша политика на гранда от Мюнхен говорят и поредните положителни резултати. През 2010 г. от Байерн публикуваха отчет, според който клубът е на печалба в 18-а поредна година - нещо крайно контрастиращо на останалите големи клубове в Европа, които се опитват да преборят огромните си загуби.

Челси и Арсенал си разменят петата и шеста позиция, като "сините" изпреварват своите съграждани. И двата лондонски клуба обаче имат спад в сравнение с 2010 г., като особено чувствителен е при "артилеристите" - над 12 на сто. Причината за срива и при едните, и при другите са липсата на каквито и да било отличия през изминалия сезон.

Неподплатените с нищо хвърлени милиони за Фернандо Торес, както и обезкръвяването вследствие на продажбите на Сеск Фабрегас и Самир Насри са други причини за по-ниския рейтинг на Челси и Арсенал.

Но ако "сини" и "червени" от английската столица имат от какво да се оплакват, то какво да кажат Рома и Вердер? Безплодният сезон за "вълците" от Рим, гарниран с нетипично ниска посещаемост на домакинските срещи ги свали от 12-о на 18-о място, регистрирайки спад от над 27 на сто.

13-ото място на бременци в Бундеслигата и неучастието в европейските клубни турнири пък ги смъкна от 18-а на 26-а позиция в класацията.

На другия полюс е Манчестър Сити. "Гражданите" правят страхотен скок с 8 места, изкачвайки се до 11-ото, като е почти сигурно, че ще влязат в топ 10 на подреждането през 2012 г. Първият трофей от 35 години насам в (Купата на Англия) и третото място в Премиършип, водещо до така бленуваното участие в груповата фаза на Шампионската лига, допринесе до фантастичния процентов ръст в цената на клуба - 97 на сто.

От италианските грандове Милан и Интер запазиха своите места, докато трагичният минал сезон за Ювентус бе на прага да го изхвърли от десетката.

Сред най-големите е и Ливърпул с 9-ото си място. Въпреки че грандът от Града на Бийтълс остана извън борда на Европа, той си остава високо конвертируема марка, която продължава да се оскъпява благодарение на политиката на новите собственици и подписаните нови спонсорски договори.

 

Най-четените