Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Футболът като пътуващ цирк: Ами ако Ла Лига в САЩ е само началото?

Някой от по-малките отбори в Испания може да бъде лишен от възможността да се изправи срещу шампиона Барселона на своя стадион. Така феновете ще бъдат ощетени в името на това марката "Ла Лига" да се развива на американска почва Снимка: Getty Images
Някой от по-малките отбори в Испания може да бъде лишен от възможността да се изправи срещу шампиона Барселона на своя стадион. Така феновете ще бъдат ощетени в името на това марката "Ла Лига" да се развива на американска почва
Влиятелният Чарли Стилитано има достатъчно дебели връзки, за да издърпа испанското първенство в Щатите. Моралните въпроси не са от значение за него

Има поне едно хубаво нещо, което може да се каже за решението на испанската Ла Лига да премести по един мач в САЩ на всеки сезон.

То е, че големите търговци в света на футбола вече дори не се опитват да прикрият тоталното неглижиране на здравето на играчите. Не крият и че интересите на по-малките клубове и техните привърженици изобщо не ги касаят.

Това стана кристално ясно от откровено интервю на Чарли Стилитано - собственик на промоутърската компания Relevent Sports, която сключи 15-годишен договор с Ла Лига, за да организира мачове от испанското първенство на територията на САЩ и Канада.

Пред ESPN Стилитано отговори кои испански отбори би искал да изиграят официалната си среща отвъд Океана още този сезон. "Очевидно искаме някой разпознаваем тим, нали се сещате? След две-три години това няма да е толкова важно, но сега е жизненоважно да имаме някой от петте или шестте топ отбора, който е разпознаваем. Очевидно всеки познава Барса и Реал Мадрид, но хората зная също Атлетико Мадрид, Севиля, Валенсия".

Това е положението. В крайна сметка, кой се интересува от Бетис, Реал Сосиедад или Атлетик Билбао? Не и Relevent Sports. Не и самата испанска футболна лига.

Засега се очаква домакинството на Бетис срещу Барселона да бъде преместено във Флорида и така да лиши хиляди испански фенове от възможността да видят Лео Меси и компания срещу своя отбор на стадион "Бенито Виямарин".

Бетис има около 50 000 привърженици със сезонни карти и никой от тях не е бил предупреден за възможността един от марковите мачове на сезона да бъде преместен на хиляди километри. На тима ще бъде отнето и голямото предимство да се изправи срещу действащите шампиони пред собствена публика - вместо това ще играе на неутрален терен и най-вероятно пред агитка, подкрепяща звездите на каталунците.

Намекваше се, че Бетис може също да има финансова полза от мач във Флорида, но финансови детайли от сключената от испанската федерация сделка засега не се разкриват. Логично е да предположим, че съперниците на Барса и Реал няма да спечелят от такива начинания колкото грандовете.

Стилитано все още настоява, че всичко това не се прави само за пари. Поне не още.

"Специално от този мач няма да се изкарат толкова много пари. Това ще бъде повече промоционална проява, която изгражда марката", разяснява той.

Такава честност е в някаква степен ободряваща. Дори президентът на Ла Лига Хавиер Тебас призна, че инициативата не е нищо друго, освен реклама и шанс да се достигне до нови пазари. "Трябва да си развиваме марката. Щом NBA и NFL играят мачове извън страните си, защо и Ла Лига да не го прави? Най-вероятно мачът в САЩ ще бъде отнет от стадион на някой от малките отбори. Ще бъде домакински мач на някой малък тим. Ще измислим различни начини да компенсираме феновете. Още не сме решили как", обяснява още Тебас.

Той добавя и че от Федерацията опитвали да "уважават играта и играчите", като се съобразят мачът в САЩ да не е около двубой за някоя от купите, за да могат футболистите да отпочинат.

Ако наистина са искали да покажат някакво уважение, Ла Лига и Relevent Sports се провалиха напълно в този си опит. Защото самите футболисти от първенството се разгневиха, щом научиха какво им се готви, и даже намекнаха за стачки.

Асоциацията на испанските футболисти (AFE) не скри отношението си. "Играчите са възмутени, много изненадани и са изцяло против. Единодушно е", обяви президентът на AFE Давид Агасо. "Говорим за споразумение в рамките на 15 години, а никой не е поискал мнението на играчите. Футболистът не е разменна монета, която може да се използва в сделки за облагодетелстване единствено на трети страни".

Лошото е, че подобни идеи е имало и преди, а явно и в бъдеще ще има - всъщност износът на испански мачове в САЩ може да е само началото.

Още преди 10 години се появи доста циничното хрумване английската Висша лига да има 39-и кръг, който да се играе изцяло в друга държава и чрез жребий да се определят двубоите в него.

От тогава досега промоутъри, шефове на федерации и елитни клубове все по-невъзмутимо потъпкват основните ценности на футбола и все по-откровено признават, че ги интересува преди всичко популяризирането на брандове и печеленето на пари.

За съжаление, това представлява модерният футбол и той може скоро да пристигне на някой близък до вас стадион. Или да ви бъде отнет и преместен на по-доходоносно място...

 

Най-четените