КЗК забрани сделките за ЧЕЗ и Нова ТВ

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) спря продажбите на "ЧЕЗ България" на Гинка Върбакова и "Нова Броудкастинг Груп" на чешкия бизнесмен Петр Келнер - две от най-големите и важни сделки, анонсирани в последните месеци.

В първото си решение КЗК обявява отказа си да разреши на Гинка Върбакова и фирма "Инерком" да закупи българския бизнес на чешката енергийна компания ЧЕЗ. По време на проучването на КЗК е станало ясно, че закупуването на ЧЕЗ от страна на "Инерком" застрашава пазара, а сделката би породила вертикални ефекти на пазарите надолу по веригата.

Забраната важи за придобиването на контрол от страна на "Инерком България" ЕАД върху "ЧЕЗ България" ЕАД, "ЧЕЗ Разпределение България" АД, "ЧЕЗ Електро България" АД, "ЧЕЗ Трейд България" ЕАД, "Фри Енерджи Проджект Орешец" ЕАД, "Бара Груп" ЕООД.

В становището на КЗК се посочва още, че относно пазара на разпределението на електрическа енергия придобиваната група е с естествено монополно положение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в рамките на 14-дневен срок.

14:09 " Реакциите след забраната на сделката ЧЕЗ-Инерком "

"Инерком" са посочили от своя страна в искането си до КЗК, че след сделката няма вероятност да придобият господстващо положение на пазара.

В хода на производството са изискани и експертизи от Министерството на енергетиката, Комисията за енергийно и водно регулиране, "Електроенергиен системен оператор" ЕАД и от основни конкуренти на участниците в концентрацията.

Казусът Nova Broadcasting Group

Втората забранена сделка от КЗК е продажбата на Nova Broadcasting Group. Освен националната Нова Телевизия в пакета на сделката трябваше да влязат още дъщерни дружества „Нет Инфо" АД и „Агенция Ева" ООД. Официален купувач е ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., Нидерландия, контролирано от чешкия милиардер Петр Келнер.

Комисията аргументира решението си по казуса "Нова ТВ" с опасения от установяване или засилване на господстващото положение на медийната група.

"Предвид характеристиките на всеки един от съответните пазари в медийния сектор е установено, че придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата, и утвърден имидж. Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. По този начин, участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори", се казва в решението на КЗК.

"С оглед на гореизложеното и предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари. Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители, предвид обществената значимост на медиите", пише още в документа.

Решението на КЗК по продажбата на Nova също не е окончателно и подлежи на обжалване.

Новините

Най-четените