Проект за наредба на Здравното министерство предвижда хората с диабет, високо кръвно налягане и сърдечни проблеми да не могат да шофират като целта е с тези промени да се ограничат катастрофите.
От Министерството на здравеопазването подчертават, че забраните важат само при тежките форми на диабета и хипертонията, когато има риск шофьорът да загуби съзнание зад волана.
Правилата трябва да влязат в сила от догодина и ще важат при взимане или при подновяване на книжка.
"Има много несъответствия (с европейското законодателство – б.ред.). Около 2 млн. души у нас са засегнати от сърдечно-съдови заболявания и около половин милион – от диабет.
За един хипертоник това означава на всеки 3 месеца да се консултира с кардиолог ( и специалист ендокринолог – за хората с диабет – б.ред.) – т.е. това е огромен ресурс. Фондът не осигурява направления за този вид услуга, трябва да сме категорични", коментира пред bTV д-р Георги Миндов, председател на Дружеството на столичните общопрактикуващи лекари.
"Може да е много хубава наредбата , но изпълнението няма как да се установи. Ами ако човек с диабет минава по пешеходната пътека и получи хипогликемия и предизвика катастрофа? Да спрем хората с диабет да ходят тогава?", предложи иронично д-р. Румен Богданов, председател на Асоциацията на диабетиците в България.
"Наредбата е от 2011 г., през 2016 г. има промяна, това е трета и промяна сега. Сега тази наредба разрешава на хората с някои болести да управляват. Това не означава да се отнеме книжката, а да не се издаде медицинско свидетелство, което казва, че такъв човек не може да управлява", коментира бившият директор на КАТ Алекси Стратиев.
"Това е само проект, ще искаме личният лекар да преценява. Всеки обаче умишлено може да прикрие заболяването си, защото иначе може да загуби работата си", коментира Миндов.
"Хората с диабет са с два типа на заболяването – тип 1 (инсулинозависим) и тип 2. Огромната група от хора с диабет тип 2 са на таблетки, не на инсулин, и хипогликемията е много рядко явление при тях" посочи д-р Бoгданов.
"Би могло да има връзка между пътната полиция и компетентните специалисти. Има например и много психично болни хора,които са зад волана”, посочи Стратиев.
Не е ли по-важно да забранят на дебилите да шофират? Катастрофите ще намелят с 80%.
Странно е да коментираме такова предложение. Може би е добре да се запознаем със статистика - колко са досега катастрофите, предизвикани по причини, които се отнасят до промяната в наредбата? Има ли ръст на такива катастрофи? Има ли динамика спрямо други външни фактори? Важно е също да знаем има ли императивно изискване на европейски норматив да приложим такава мярка у нас?