Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ИПБ: След тол системата реалните приходи са намалели с 50 млн.

Според анализа на организацията, макар приходите да са се увеличили, разходите по тол системата са много повече Снимка: БГНЕС
Според анализа на организацията, макар приходите да са се увеличили, разходите по тол системата са много повече

От Института за пътна безопасност продължават да разглеждат темата за ефекта от въвеждането на тол системта, като според техните изчисления приходите от такси върху тежкотоварни МПС е намалял с 49,4 млн. лв., след като беше сменена системата.

Сравнителният анализ на ИПБ показва, че за 2019 г. приходите от винетки на леки и тежкотоварни МПС са общо 392 млн. лв., от които 122 млн. лв. са на тежкотоварни МПС. През 2021 г. приходите от тол такси и винетки се увеличават и достигат 452, 5 млн. лв., от които 157 млн. лв. са от тол такси на тежкотоварни МПС.

За сметка на това обаче издръжката на Националното тол управление през 2021 г. се равнява на 84,4 млн. лв., което означава, че чистите приходи от тол такси за 2021 г. са на стойност 72,6 млн. лв.

Така на практика след въвеждането на тол системата приходите от тежкотоварния превоз, ползващ пътищата на България, са намаляли с 49, 4 млн. лв.

Същевременно с това автобусният и тежкотоварният превоз са заплатили повече от 80 млн. лв през 2021 г. на частни компании и за издръжката на Националното тол управление.

Според ИПБ това доказва, че "цялата концепция за управлението на тол системата е сгрешена".

"Създадена е добре устроена хранителна верига, която колкото повече пари събира от движението на тежкотоварни МПС по републиканските пътища, толкова по-голям процент от тях отиват като печалба за частни компании", се казва в съобщението на Института, изпратено до медиите.

Оттам посочват като ключов проблем и факта, че глобите и компенсаторните такси не се плащат по сметка на АПИ, а минават първо през сметките на частни компании, които удържат 7% от тези глоби.

"Колкото повече проучваме функционирането на българската тол система, толкова повече става ясно, че АПИ няма абсолютно никакъв контрол върху нея и стои като параван на добре организирана и узаконена с договори хранителна верига", посочват още от ИПБ.

Оттам още посочват, че макар Министерството на регионалното развитие и благоустройството говори за увеличаване на таксите и обхвата на тол системата, не се казва нищо за проблема с третите страни и "пълната липса на контрол от страна на държавата" върху системата.

От ИПБ посочват още, че повишаването на цената и обхвата на тол системата е разумно, само ако се прекрати настоящата схема, която според тях ощетява всички български граждани със стотици милиони левове.

 

Най-четените