Руската посланичка в България Елеонора Митрофанова беше посрещната с остри възгласи и принудена да напусне откриването на изложба в Националната галерия "Квадрат 500".
При пристигането ѝ присъстващите на събитието започнаха да скандират "Тук не е Москва", "Тук е Европа", "Слава на Украйна" и "Убиец". В отговор Митрофанова направи няколко реплики на руски език, но малко след това напусна залата.
Изложбата, която предизвика този обществен отзвук, представя за първи път в България творчеството на легендарната артистична група Герила Гърлс.
Експозицията включва емблематични плакати, видеоклипове и инсталации от колекциите на водещи световни музеи като MoMA, Тейт Модърн и Центъра "Жорж Помпиду".
Сред акцентите в изложбата е провокативният плакат "Трябва ли жените да са голи, за да влязат в музея Метрополитън?", който през 1989 г. отправя остра критика към неравенството в света на изкуството. Статистиката върху него разкрива, че по-малко от 5% от представените в модерните музеи художници са жени, но 85% от изобразените голи тела са женски.
Две от основателките на Герила Гърлс, известни с псевдонимите Фрида Кало и Кете Колвиц, изнесоха перформативна лекция - жанр, който те активно развиват. Тяхното първо посещение в България има символично значение, свързвайки софийската арт сцена с тези в Ню Йорк, Лондон, Париж и Виена.
Герила Гърлс е основана в Ню Йорк през 1985 г. след акция, насочена срещу дискриминационните политики на Музея за модерно изкуство (MoMA).
Групата се фокусира върху половото и расовото неравенство в художествените среди и обществото, разобличавайки дискриминацията, корупцията и конфликтите на интереси чрез плакати, книги, билбордове, лекции и дигитални кампании.
••• Историята на друга ексцентрична художнична - Аполония Сокол, прочетете тук: