Министерството на земеделието настоява в магазинната мрежа да се предлагат повече български продукти. Това съобщават от ведомството, като допълват, че целта е да бъдат подпомогнати регионалните производители.
Идеята е продуктите в местните търговски обекти да идват от стопанства, които са на не повече от 200 км от областния център.
В момента голяма част от българската продукция отива към ресторантите и хотелите, които заради пандемията са принудени да затворят врати или да се ориентират към доставка по домовете.
От друга страна големите вериги супермаркети са си осигурили монополно положение на българския пазар и могат да помогнат за съхраняването бизнеса на българските производители. От министерството допълват, че българската продукция е по-свежа и по-прясна от вносната.
Освен това, както казват от ведомството, тя е част от родния бит и култура, а потребителите трябва да имат достъп до родното производство и да имат избор дали да предпочетат него, или вносни продукти.
Предложението включва още супермаркетите да отделят определено количество площ, в които да се предлагат само български млечни, месни и рибни продукти, плодове и зеленчуци, ориз, брашно, хляб, яйца, мед и други.
Проектът вече е изпратен до всички заинтересовани страни за становище. Предишни разговори по темата с частните търговци и големите вериги не са довели до резултат.
И сега големите търговски вериги излязоха с остра позиция срещу предложението на Министерството на земеделието и изрази недоволство, че местната продукция не може да бъде продавана на промоционални цени, освен ако няма писмено съгласие от производителите.
Според Сдружението за модерна търговия подобно предложение погазва основните принципи на пазарната икономика и се опитват да забранят утвърдени бизнес модели.