Правителството прие нов Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация, който изисква от чиновниците да бъдат учтиви, почтени и добросъвестни. Новият документ заменя действащия от 2004 г. насам и според Министерския съвет "отговоря на новите, по-високи стандарти, съвременни изисквания и очаквания за поведение на служителите".
Новият кодекс регулира поведението на всички служители в държавната администрация и е в по-мащабен формат, като са включени нови принципи на поведение на чиновниците. В него се въвеждат принципите на учтивост, равнопоставеност, почтеност, добросъвестност, конфиденциалност и колегиалност. Целта е да се повишат стандартите за взаимоотношенията с граждани, бизнес и неправителствен сектор.
В новите изисквания към чиновниците влизат и принципите за честност, безпристрастност, законност, лоялност, отчетност, политическа неутралност и отговорност. Те трябва да се спазват и когато общуват чрез информационни и комуникационни технологии. Изрично е отбелязано, че служителите не трябва да са груби, невъзпитани и неуважителни към лицата, които обслужват.
"Служителите не трябва допускат поведение, което ги въвлича в корупция и противодействат на такива прояви и на други неправомерни действия в държавната служба", е записано още в новия кодекс. Те не трябва да приемат подаръци, пари и облаги, както и услуги или други ползи, които биха повлияли на изпълнението на служебните им задължения.
Не трябва и да обещават, че ще упражнят влияние за вземане на решение от други длъжностни лица, свързани със служебните им задължения, нито да посредничат за получаване на облага за техен колега.
Изрично е записано и че се забранява на служителите в държавната администрация да извършват дейност в частен интерес, която е в нарушение на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.
За неспазване на новите правила, държавните служители подлежат на санкции, определени в Закона за държавния служител и Кодекса за труда.