Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Вкопчени в работата - новото поведение в ерата на ИИ

И как новите технологии водят до отказ да се развиваме на работното място Снимка: Getty Images
И как новите технологии водят до отказ да се развиваме на работното място

Положението с използването на помощта на изкуствения интелект (ИИ) сякаш е в две крайности. Или някой ще предаде "свършена" работа, от чийто край дори не си е направил труда да махне издайническото "Искаш ли да ти направя още по-сбит анализ", или упорито ще отказва да си помага с каквито и да било програми с ИИ. Които често са платени и осигурени от работодателя му именно с тази цел - да го облекчат и направят по-ефективен.

И ако за първото няма специализиран термин извън мърлявщина и мързел, за второто има.

Това е форма на job hugging, или вкопчване в работата, зацикляне на една позиция, в една и съща роля.

Вкопчването в работата е корпоративен термин, който се използва за служители, които предпочитат да вършат едно и също и залагат на сигурността, вместо да търсят нови възможности, отговорности и позиции, т.е. да поемат известни рискове.

В момента е особено актуален в САЩ, където процентът на хората, които доброволно напускат работата си в търсене на друга, е изключително нисък. Тоест вместо да гонят нови възможности, служителите предпочитат стабилността на познатото.

••• Предната тенденция беше малко по-различна:

В последно време обаче терминът се използва и по отношение на прегръщане и защита на работното място от потенциалната заплаха от изкуствения интелект, който да поеме работата на човека. И може да се практикува от служители, чиито шефове насърчават използването на ИИ, а компаниите им инвестират в подобни инструменти.

Проучване на Beautiful.ai - базиран на изкуствен интелект софтуер за презентации - показва, че 64% от анкетираните 3000 мениджъри в САЩ смятат, че подчинените им се боят, че AI инструментите ще ги направят по-малко ценени на работа. Същевременно 54% от анкетираните шефове твърдят, че не искат да заместват работници с ИИ инструменти, което е ръст с 15% спрямо година по-рано.

25% от наетите пък признават, че крият от работодателя си, че използват помощ от ИИ, защото смятат, че така изглеждат заместими.

Което е парадоксално, тъй като немалка част от програмите, които работещите използват, са платени от компаниите им. Фирмите инвестират с цел да увеличат производителността, дори и когато хората там се съпротивляват да ползват предоставените възможности, за да запазят работата си. Тоест компаниите плащат за ефективност, която не получават.

Съпротивата на служителите подкопава усилията на компаниите за ефективност чрез ИИ. Снимка: iStock
Съпротивата на служителите подкопава усилията на компаниите за ефективност чрез ИИ.

В Webcafe обаче можем да дадем пример за ползите от ИИ, който единствено оптимизира и облекчава труда ни. Една от най-омразните и досадни части от работата на журналистите е свалянето на запис след интервю. Отнема доста време и е чисто механичен процес, който обаче изисква пълна концентрация, тъй като трябва да чуеш всяка дума на госта и да я напишеш.

За запис от например 30 минути се отделя близо час, което през 2025 г. е нелогична и ненужна загуба на време. Така преди време масово се ориентирахме към turbiscribe.ai, която транскрибира текст вместо нас за не повече от 5 минути, включително и на български език.

И да, признаваме, че отне известно време и лека съпротива да свикнем (и да преборим навиците), но днес е безценен помощник, който ни спестява напълно ненужни усилия. И не заплашва работата ни по никакъв начин.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Друго проучване - на платформата за подготвяне на автобиографии за кандидатстване за работа Resume Builder - показва, че почти половината работници в САЩ са job hugger-и, т.е. вкопчили са се в работата си и стоят на позициите си най-вече защото смятат, че смяната би била прекалено рискована.

Макар че и това проучване е от САЩ и се влияе и от други, локални икономически фактори, влиянието на ИИ също е сред причините анкетираните да не желаят промени. 77% от job hugger-ите са притеснени, че ИИ ще затрудни наемането им на работа в бъдеще и не искат промени, дори и да не се чувстват особено добре на настоящата си позиция.

Т.нар. ИИ-тревожност сред служителите идва както и гръмките заявления отпреди няколко години как изкуственият интелект ще замени хората в едва ли не стотици професии, така и от неяснотата кои действително ще са те.

Хората не могат да предвидят кои работни роли ще останат стабилни в бъдеще и кои са застрашени. Това също влияе на кариерни ходове, промени и преквалификации.

Нещо повече - друга анкета сред 4500 работници показва, че цели 33% от тях искат ИИ да бъдат забранени на работното място. 

В Америка търсенето на работна ръка е ниско, а страхът, че ИИ може да изземе работни места, расте, отбелязват от Resume Builder. "В подобна среда нуждата от стабилност и сигурност надделява над желанието за по-високо заплащане, по-добри бонуси и растеж в дългосрочен план. За много хора въпросът е в по-малка степен в търсене на възможности и в по-голяма за запазване на работата, която имат", коментира кариерният съветник на платформата Стейси Халер.

Доста служители се чувстват заплашени от ИИ. Снимка: iStock
Доста служители се чувстват заплашени от ИИ.

А по отношение на ИИ работниците пазят това, което смятат за своя професионална идентичност, т.е. щом изкуственият интелект може да върши част от работата им по-бързо, те го приемат като заплаха за уменията си, а не като начин за тяхното подобрение.

Резултатът от подобна "стагнация" в поведението на служителите в дългосрочен план води до забавяне на растежа на заплатите и на иновациите.

За компаниите ефективността не расте - служителите, които използват изкуствен интелект, пестят над 5 на сто от работните си часове. Вкопчените в работата пък губят тези ползи и съответно инвестицията на фирмите в ИИ не носи възвръщаемост.

Проучване на консултантската компания Boston Consulting Group дори сочи, че компаниите, които са лидери в използването на ИИ, постигат 1,5 пъти по-висок ръст на приходите. То обаче показва, че близо три четвърти от компаниите срещат трудности да реализират и разширят стойността на внедрените ИИ инструменти. Повечето проблеми идват от съпротива на служители, а не заради затрудения от технически характер.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, Kaufland, Силвър Стар, DENSHI.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените