Положението с използването на помощта на изкуствения интелект (ИИ) сякаш е в две крайности. Или някой ще предаде "свършена" работа, от чийто край дори не си е направил труда да махне издайническото "Искаш ли да ти направя още по-сбит анализ", или упорито ще отказва да си помага с каквито и да било програми с ИИ. Които често са платени и осигурени от работодателя му именно с тази цел - да го облекчат и направят по-ефективен.
И ако за първото няма специализиран термин извън мърлявщина и мързел, за второто има.
Това е форма на job hugging, или вкопчване в работата, зацикляне на една позиция, в една и съща роля.
Вкопчването в работата е корпоративен термин, който се използва за служители, които предпочитат да вършат едно и също и залагат на сигурността, вместо да търсят нови възможности, отговорности и позиции, т.е. да поемат известни рискове.
В момента е особено актуален в САЩ, където процентът на хората, които доброволно напускат работата си в търсене на друга, е изключително нисък. Тоест вместо да гонят нови възможности, служителите предпочитат стабилността на познатото.
••• Предната тенденция беше малко по-различна:
В последно време обаче терминът се използва и по отношение на прегръщане и защита на работното място от потенциалната заплаха от изкуствения интелект, който да поеме работата на човека. И може да се практикува от служители, чиито шефове насърчават използването на ИИ, а компаниите им инвестират в подобни инструменти.
Проучване на Beautiful.ai - базиран на изкуствен интелект софтуер за презентации - показва, че 64% от анкетираните 3000 мениджъри в САЩ смятат, че подчинените им се боят, че AI инструментите ще ги направят по-малко ценени на работа. Същевременно 54% от анкетираните шефове твърдят, че не искат да заместват работници с ИИ инструменти, което е ръст с 15% спрямо година по-рано.
25% от наетите пък признават, че крият от работодателя си, че използват помощ от ИИ, защото смятат, че така изглеждат заместими.
Което е парадоксално, тъй като немалка част от програмите, които работещите използват, са платени от компаниите им. Фирмите инвестират с цел да увеличат производителността, дори и когато хората там се съпротивляват да ползват предоставените възможности, за да запазят работата си. Тоест компаниите плащат за ефективност, която не получават.
В Webcafe обаче можем да дадем пример за ползите от ИИ, който единствено оптимизира и облекчава труда ни. Една от най-омразните и досадни части от работата на журналистите е свалянето на запис след интервю. Отнема доста време и е чисто механичен процес, който обаче изисква пълна концентрация, тъй като трябва да чуеш всяка дума на госта и да я напишеш.
За запис от например 30 минути се отделя близо час, което през 2025 г. е нелогична и ненужна загуба на време. Така преди време масово се ориентирахме към turbiscribe.ai, която транскрибира текст вместо нас за не повече от 5 минути, включително и на български език.
И да, признаваме, че отне известно време и лека съпротива да свикнем (и да преборим навиците), но днес е безценен помощник, който ни спестява напълно ненужни усилия. И не заплашва работата ни по никакъв начин.
Друго проучване - на платформата за подготвяне на автобиографии за кандидатстване за работа Resume Builder - показва, че почти половината работници в САЩ са job hugger-и, т.е. вкопчили са се в работата си и стоят на позициите си най-вече защото смятат, че смяната би била прекалено рискована.
Макар че и това проучване е от САЩ и се влияе и от други, локални икономически фактори, влиянието на ИИ също е сред причините анкетираните да не желаят промени. 77% от job hugger-ите са притеснени, че ИИ ще затрудни наемането им на работа в бъдеще и не искат промени, дори и да не се чувстват особено добре на настоящата си позиция.
Т.нар. ИИ-тревожност сред служителите идва както и гръмките заявления отпреди няколко години как изкуственият интелект ще замени хората в едва ли не стотици професии, така и от неяснотата кои действително ще са те.
Хората не могат да предвидят кои работни роли ще останат стабилни в бъдеще и кои са застрашени. Това също влияе на кариерни ходове, промени и преквалификации.
Нещо повече - друга анкета сред 4500 работници показва, че цели 33% от тях искат ИИ да бъдат забранени на работното място.
В Америка търсенето на работна ръка е ниско, а страхът, че ИИ може да изземе работни места, расте, отбелязват от Resume Builder. "В подобна среда нуждата от стабилност и сигурност надделява над желанието за по-високо заплащане, по-добри бонуси и растеж в дългосрочен план. За много хора въпросът е в по-малка степен в търсене на възможности и в по-голяма за запазване на работата, която имат", коментира кариерният съветник на платформата Стейси Халер.
А по отношение на ИИ работниците пазят това, което смятат за своя професионална идентичност, т.е. щом изкуственият интелект може да върши част от работата им по-бързо, те го приемат като заплаха за уменията си, а не като начин за тяхното подобрение.
Резултатът от подобна "стагнация" в поведението на служителите в дългосрочен план води до забавяне на растежа на заплатите и на иновациите.
За компаниите ефективността не расте - служителите, които използват изкуствен интелект, пестят над 5 на сто от работните си часове. Вкопчените в работата пък губят тези ползи и съответно инвестицията на фирмите в ИИ не носи възвръщаемост.
Проучване на консултантската компания Boston Consulting Group дори сочи, че компаниите, които са лидери в използването на ИИ, постигат 1,5 пъти по-висок ръст на приходите. То обаче показва, че близо три четвърти от компаниите срещат трудности да реализират и разширят стойността на внедрените ИИ инструменти. Повечето проблеми идват от съпротива на служители, а не заради затрудения от технически характер.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, Kaufland, Силвър Стар, DENSHI.


