Два самолета 737 MAX на Boeng, предназначени за китайска авиокомпания, се връщат в САЩ.
Едната от машините е кацнала през уикенда край производствената база на американския авиогигант край Сиатъл, съобщава "Ройтерс". Втората се очаква по-късно, като движението ѝ обратно към Америка е видимо от сайтове за проследяване на информация за полети.
Първият самолет е бил предназначен за китайската авиокомпания Xiamen Airlines и е бил боядисан в цветовете и логото ѝ.
По-късно говорител на компанията потвърди, че два определени за нея самолета се връщат към САЩ.
Машините са били доставени в център на Boeing край Шанхай. Там се извършват довършителни работи по интериора и поставяне на отличителните знаци на клиента преди самолетите да отидат при превозвачите, които са ги поръчали.
Те обаче са върнати. От Xiamen Airlines не посочват причина, но най-вероятно тя се крие в търговската война между Вашингтон и Пекин.
••• Как касае тя Boeing - вижте тук:
Самолетите са едни от няколкото от същия модел, които чакат финални детайли по предаването им и доставката към китайските авиопревозвачи в центъра на производителя в Китай. 737 MAX е и бестселърът на Boeing.
Заради обявените от президента на САЩ Доналд Тръмп мита и последвалите от Пекин контрамита, китайският внос в САЩ се облага с 145% налог, а американският в Китай - с 125%.
Това удря много сериозно китайските авиокомпании, които купуват американските самолети.
Според данни от консултантската фирма IBA, цитирани от "Ройтерс", пазарната цената на един 737 MAX е около 55 млн. долара. При налагането на мита върху тази сума ударът върху превозвача, който плаща самолета, е сериозен.
Затова и властите в Китай поискаха от превозвачите да спрат поне временно покупките и доставките на самолети и свързаното с тях оборудване от американски компании като Boeing.
••• Китай има и собствено производство:
Според изпълнителния директор на Boeing Кели Ортбърг 80 на сто от самолетите на компанията се продават извън САЩ. Анализатори пък смятат, че заради митата и хаоса покрай тях някои авиокомпании може да предпочетат да отложат доставките, вместо да плащат евентуални ответни мита.
Ryanair, чиято флотилия също е основно от самолети на Boeing, очаква 25 самолета. "Може да ги отложим и да се надяваме здравният разум да надделее", коментира пред "Файнейшъл Таймс" шефът на авиокомпанията Майкъл О"Лиъри.