Кръв от екрана

Отново е един от онези дни, кървавите. Ден, в който опиташ ли да се информираш за случващото се по света и у нас, те очакват най-вече истории за смърт. На челни позиции и с възможно най-голям шрифт на заглавията.

Българи, застреляни в Чикаго; мъж, наръган в Костенец; англичанин, починал в София. При това с колкото се може повече детайли за престъпленията, жертвите, извършителите и техните роднини.

Публиката е кръвожадна – да й дадем това, което иска! Ама не с мярка. Да й даваме, даваме, даваме, докато се задави и започне със сълзи на очи да не иска повече. Но дотам няма да се стигне, спокойно. Възмущението от кръвта на екрана (монитора, дисплея...) е като настинка – трае няколко дни, после отминава. До следващия случай.

Нали е предизборна кампания, политическите новини са кът. Всеки ход се следи внимателно, всяка дума се анализира, така че по-добре за партийните централи е да цари период на затишие. Разпространяват се само предаварително одобрените изборни послания, при това както си му е редът – платено. Обичайните скандали липсват (освен от тези кандидати, които така се опитват да си правят кампаниите) или се пазят за последния момент. Самите медии пипат по-внимателно политическите новини. Кампания е все пак.

Това създава вакуум, в който насилието изпъква твърде лесно. То е изкушаващо – по подобни теми се работи бързо, стават за водещи (че иначе конкуренцията ще го пусне в началото на емисията и тогава какво ще правим?). Насилието смущава зрителя/читателя/слушателя, приковава вниманието му, гъделичка любопитството му за подробности.

И такива му се дават, и още как. Важното е да гледа, слуша и/или клика.

Без значение, че така се стимулира "синдромът на гадния свят" в аудиторията - песимистичната представа, че живеят в свят, изпълнен с насилие.

Краят на миналата и началото на новата седмица дадоха "материал", както се казва. Първо дойде трагедията с убитите от свой съсед българи, живеещи в Чикаго. Някои медии изобщо не съобщиха имената на жертвите, други започнаха да дълбаят в цялата семейна история.

Не историята на самото престъпление – кой ги е убил, как ги е убил, къде, кога и – евентуално – защо, ами в техния личен живот. Откъде са, от колко време са в Чикаго, къде са работили, какви деца имат, как се казват, кое на кого е...

Медиен портрет на едно почернено семейство. Колкото се може - по-детайлен - да не би аудиторията да тръгне да търси информация за жертвите другаде.

Пикът около този случай беше друг – със снимките на загиналите трима българи и един американец и откъде се взеха те. Взеха се от кампания за набиране на средства за погребенията на четиримата, започната от техни близки в GoFundMe и подписана с имената на децата на двама от убитите.

И макар някои медии да съобщават, че е започнала такава кампания, това не стана в текстове със заглавия от рода на "Близки на загиналите в Чикаго българи търсят помощ". Не, акцентът пада върху снимките, които близките са използвали към своята молба в GoFundMe. Именно на тях се гледа като на ценния ресурс, защото добавят лица към имената.

И така получаваме заглавия от рода на "Вижте убитите в Чикаго" или "Първи СНИМКИ на жертвите...", просто защото те ще осигурят повече кликове. (и макар призивът за финансова помощ да е цитиран и снимките да са използвани, по-малко са местата, където е предоставен и линк за самата кампания в GoFundMe)

Другият пример е с убийството в Костенец. Ровенето по случая от някои медии с по-есенни нюанси стигна до там, че да се пише за всяка интимна подробност от личния живот на убит и задържана, че дори за родителите на един от тях... Всичко това за свободна консумация – на случайния читател, но и за близките, за които това е като сипване на сол в рана.

Първосигнално, вината за подобни прояви се търси само в репортерите. Но може да погледнем малко по-нагоре - към хората, които ги инструктират какво и как да търсят.

Пример отпреди няколко години - редактор на новинарска емисия, който покрай поредната трагична новина попита дали интервюираните плачат. Защото, ако не плачат, не е добре. От лешоядска гледна точка, не човешка.

И тук прокънтява онзи Етичен кодекс на медиите, който за съжаление има само пожелателен характер. Там пише:

"Няма да засилваме мъката на хората, попаднали в беда или пострадали от престъпление, и ще съобщаваме такива информации със съчувствие и сдържаност."

И още:

"Само особено важен обществен интерес може да оправдае намесата на медиите в личния и семейния живот."

Проблемът е, че е много изкушаващо да приемеш това, което на обществото може да му е интересно, за обществен интерес. Ама не е същото, колеги.

Всяка редакция прави своите грешки. Въпросът е дали се учи от тях или ги повтаря с някаква цел. Защото една твърде често повтаряна грешка спира да е изключение и се превръща в тренд, от там и в редакторска политика.

#1 AL KL 14.10.2019 в 18:08:13

Преди време една писателка и издател по бтв сдъвка Антон Хики. – Вашата телевизия, е една от онези, който излъчват агресия и насилие......

#2 nhope 14.10.2019 в 18:15:36

Кръвта, насилието, зрелищата са последните напъни на една безсилна, беззъба журналистика, която запълва времето и пространството на екрана по този начин, защото ... Защото коректната информираност, смислените коментари и анализи са "кът". А зрелищността импонира на хората с по-първичен манталитет и разбирания и ги задържа пред екрана - нали трябва да се отчитат рейтинги! А другите, които се възмущават от тази първичност и кървава зрелищност, се оттеглят от екрана ... и от желанието да се информират качествено и да (си) задават въпроси и да настояват да получат коректни отговори! С един "куршум", две цели - недодяланите и първичните поддържат рейтинги, а критично мислещите, търсещите, които искат да разбират и да участват в обществения живот, се оттеглят с погнуса! И има пространство за безметежно и безхаберно съществуване на всички нива - политическо, икономическо, социално и културно! Апропо - културно е на първо място!

#4 Онуфрий 14.10.2019 в 23:37:24

Всеки ден всички "големи" телевизии започват новните с катастрофи, убийства и прочие. Понякога то проедставлява по-голямата част от новнините. Това разбира се е умишлено - лошите новини са "по-интересни" от добрите. Също така ние сме селска държава и всеки който пръдне накриво веднага може да попадне в телевизора. Не на последно място по този начин се въздейства психологически на населението да не мисли за други по-важни неща и да не задава въпроси.

#5 Philip Apostolov 15.10.2019 в 12:36:20

Ами ТОВА са новините, бе хора. ТОВА се е случило. Вие какво искате - като в Северна Корея или БГ през 80-те: излиза един говорител и казва, че петилетките са изпълнени предсрочно и всички са здрави, живи и щастливи и да живее Партията!

#6 explorer 15.10.2019 в 14:38:06

@нарушителя, по повод на Библията, която е записаното слово на Бога, кръвта за която говориш ни дава живот. Само че за всички тези хиляди години, някои не могат да го стоплят, но Господ е търпелив и чака да се покаем. Когато свърши времето за покаяние, този свят ще премине и тези които са се покаяли ще живеят в друг, в който няма да има грях, който е причината за кръвопролитието, смъртта и всичката тъмнина.

#7 Дракон с кисело зеле 15.10.2019 в 17:13:35

Господ не е търпелив и не чака никакво покаяние от никого, защото не съществува. Факт.

#8 Reality Liberation Front 18.10.2019 в 02:51:20

@ насилника Винаги ме забавляват неграмотници които се изказват по теми за които нищо не знаят. Нито Библията си чел, нито Стивън Кинг. Нито можеш да различиш метафора от инструкция.

Новините

Най-четените