Два пожара в локомотиви, масови закъснения на влакове, хаос и цялостно усещане за безстопанственост - ситуацията в БДЖ никога не е била цветуща, но това лято нещата изглеждат наистина зле.
На фона на закупените нови, по-модерни вагони и ремонтите по трасетата из страната, очакванията само преди няколко месеца бяха, че ситуацията с българските железници ще се подобри. Още повече, че по-рано тази година бяха вдигнати цените на билетите.
Реалността, уви, се оказа по-различна. И най-ярко може да се опише с картината на пътниците от влака за Димитровград, излезли да бутат локомотива.
Всички сме наясно, че от БДЖ никой не очаква първокласна услуга, в която удобството и уютът при пътуване са поставени на първо място. Влаковете у нас винаги са били възприемани просто като най-евтиния възможен транспорт.
Няма лошо в това. Въпросът обаче е да се спазват поне някакви минимални изисквания за сигурност и ред.
Не може да приемаме за нещо напълно нормално влакът да спре по пътя за 40-минутна пауза, докато изчаква разминаване с друга машина, без това да е било включено в предварителния план.
Не е нормално на БДЖ да се гледа като на транспорт, в който часът както на тръгване, така и на пристигане, са нещо крайно условно и вариращо. А разписанията са някакво общо указание.
Не че няма влакове, които се движат на време и по разписание, просто тези, които не се, станаха твърде често явление. И за това трябва да се вземат мерки.
Нещо повече - трябва да се каже на висок глас какви са всичките проблеми на държавните железници, които създават този хаос. И да се знае - това е заради малкото персонал, това е заради старите машини, това е заради нещо друго.
Защото в момента хем се говори как системата се модернизира и ще докарват нови, по-удобни влакове, хем на практика виждаме горящи локомотиви, аварии и бавене с часове.
И се насажда едно усещане, че българският жп транспорт само запада още повече и още повече.
Ясно е, че в БДЖ години наред се е крало яко. Не е ясно защо не е имало и няма в момента разследвания за тези кражби. Не е ясно докога ще продължава това състояние на свободно падане.
Категорично обаче това положение в момента трябва да спре.
В противен случай онзи стар виц, че БДЖ означавало "Боже, доведи ме жив", ще вземе да се окаже самата реалност.