Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не, руснаците няма да са по-добре без западни стоки

И щом на нас хич няма да ни е приятно, тогава защо решихме, че на тях им е? (кадърът е от магазин за дрехи Uniqlo, преди да затвори обектите си в Русия) Снимка: БГНЕС
И щом на нас хич няма да ни е приятно, тогава защо решихме, че на тях им е? (кадърът е от магазин за дрехи Uniqlo, преди да затвори обектите си в Русия)

На Русия не ѝ трябват "американски боклуци" като Starbucks, Coca-Cola и McDonald's.

Руската бърза закуска е в пъти по-добра от западния фастфууд, руснаците нямат нужда от Visa и MasterCard, защото си имат Юнион Пей, а в IKEA така или иначе продават "талашитени боклуци", за които на никого не му дреме.

Това е една малка част от коментарите (дословно цитирани), които започват да се леят при поредната новина за санкции към Русия. От тях лъха убеждението, че това е един самодостатъчен оазис, на който са натрапени чуждестранни стоки, без жителите много-много да ги искат. И че тези стоки хич, ама хич няма да им липсват. 

Опашките за бургери и за ремонт на iPhone, претъпканите колички с чаши и чинии, както и стълпотворението из магазините за дрехи обаче сочат съвсем друго.

Разбира се, на този свят се живее без смартфон, джънк и бърза мода. Живели сме без тях в България, живели са и в Русия. Само че както ние, така и руснаците вече са по-близо до западния мироглед, отколкото до севернокорейския.

Те, точно както и останалите страни от Източния блок, имат достъп до западни стоки и услуги вече над 30 години.

А за три десетилетия и българи, и руснаци, както и поляци, румънци и чехи, изградихме устойчиво потребителско поведение, за което е доста наивно да вярваме, че може да бъде изкоренено с един замах.

Да, руснакът може да утоли жаждата си и с компот или квас, но в магазина тайничко или не толкова ще се огледа къде са газираните напитки. 

В гаража му има немска, френска или японска кола, с която никак не му се иска да се разделя. Въпреки че със сигурност може да набере близките си и през телефон с бутони, в джоба му има смартфон.

И обича на картофките му да има жълто лого "М".

И въпреки че вече по цял свят осъзнаваме, че бързата храна и бързата мода са вредни, на нас, за разлика от руснаците, не ни се налага да мислим какво ще правим, ако близкият мол затвори.

Крайно романтично е да вярваме, че някъде там, малко пò на изток, има една горда и независима нация, която само чака удобния момент, за да покаже горд и независим среден пръст на западните стоки.

Само че въпросната нация сама опровергава нашите представи. Тя реши, че ще похарчи немалко рубли за "талашитените боклуци", след което стори същото и с бургерите, както и с творенията на бързата мода.

Докато у нас някои с лека завист отбелязват, че е по-добре, че руснаците са се отървали от "вредните" западни стоки, самите руснаци с цената на немалко редене на опашки, като измъкнати от зрелия социализъм, стоицизъм и нерви ни опровергаха, като напазаруваха буквално като за последно домашни потреби и евтини дамски тениски.

А в руския вариант на OLX - Avito.ru - съвсем сериозно се появи храна от McDonald's на петорни и десеторни цени.

През това време други техни сънародници, сякаш окончателно да ни убедят, че грешим в преценките си за тях, окупираха сервизите на Apple, за да не останат без любимия си iPhone.

И в това, всъщност, няма нищо нередно - и ние бихме постъпили по същия начин, защото не е нито лошо, нито греховно, че сме свикнали да ценим удобствата, които нечия чуждестранна компания ни е осигурила.

Лошо е, когато започнем да ги приемаме за даденост и решим, че с тях или без тях е все тая.

Защото независимо дали си го признаваме, или не, няма да понесем България да се върне във времената на бирата с парцали, еднаквите сивкави дрехи, клеченето под "Москвича" през уикенда и пръскането с парфюм "Красная Москва".

И щом на нас хич няма да ни е приятно, тогава защо решихме, че на руснаците им е?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените