След споразумението на Флавио Бриаторе и Пат Саймъндс с ФИА, изглежда че пътят на двамата обратно към Формула 1 е отворен, а скандалът от Гран при на Сингапур от 2008 остава дълбоко заровен.
ФИА се съгласи да се оттегли от съдебната битка срещу Бриаторе и Саймъндс, а те от своя страна са се ангажирали да не приемат "оперативна роля" във Формула 1 до края на 2012 или в автомобилни състезания под егидата на ФИА до края на 2011.
Това споразумение бе потвърдено от официално изявление на ФИА.
То трябва да сложи край на скандала, който миналата година разтърси Формула 1, свързан със състезанието в Сингапур през 2008, когато се оказа, че Нелсон Пикет е катастрофирал умишлено, а с помощта на инцидента Бриаторе и Саймънд са предрешили хода на състезанието в полза на Фернандо Алонсо.
Веднага след като избухна "Крашгейт" някои от най-авторитетните фигури във Формула 1 побързаха да го осъдят. "Има нещо фундаментално сбъркано в сърцето на Формула 1", обясни трикратният световен шампион Джеки Стюърт.
"Никога досега не съм виждал шампионатът да е устремен с такава скорост към собственото си унищожение. Милиони фенове са отвратени от спорта, който влиза от криза в криза и всеки обвинява другия за това състояние."
"Това е най-голямата загуба, която можеше да понесе Формула 1", допълни друг трикратен световен шампион - Ники Лауда.
"ФИА трябва да накаже строго Renault, за да върне доверието в спорта."
"Няма как да защитя Бриаторе, няма начин", обясни тогава Бърни Екълстоун. "Това, което направи той е напълно ненужно. Много жалко, че се получи така."
Първоначално ФИА наказа Бриаторе с доживотна забрана да се занимава в автомобилен спорт, а санкцията на Саймъндс беше за пет години. Но наказанията им паднаха пред граждански съд в Париж.
ФИА отново критикува намесата на френската съдебна система в делата на федерацията, като тази намеса е "показала слабо разбиране за начина, по който действа дисципланарната процедура пред Световния съмет по моторни спортове."
Но ФИА вече промени доста елементи в работата на Световния съвет, като президентът на ФИА вече не участва във взимането на решенията му.
Въпреки че наказанията на Бриаторе и Саймъндс бяха сериозно намалени, ФИА все пак може да отчете, че поне двама от виновниците за скандала в Сингапур са били наказани.
Което е постижение, защото в един момент изглеждаше, че виновниците може и да успеят да се измъкнат безнаказано. Нелсон Пикет-младши пък се сдоби с имунитет срещу информацията, която той разкри за конспирацията в тима на Renault.
Веднага след оповестяването на новите наказания се появиха и слухове за бъдещата ангажираност на Пат Саймъндс и Флавио Бриаторе във Формула 1.
Саймъндс е спряган за съветник като наемането му ще стане чрез собствената му инженерингова компания Neutrino Dynamics.
56-годишният Саймъндс, който е един от най-опитните инженери и технически директори в съвременната Ф1 оповести, че може да започне работа веднага, имал достатъчно предложения и ако това стане чрез наемането на неговата компания, забраната на ФИА няма да бъде нарушена.
Бриаторе от своя страна се очаква да се завърне след края на наказанието му като един от най-верните съратници на Бърни Екълстоун.
Британецът, който на практика ръководи Формула 1 е приятел с Флавио от години и до последно се опитваше да го защити пред Световния съвет, а след на това на няколко подхвърли, че всъщност италианецът не бил направил нищо лошо, за да получи толкова сурово наказание.
В същото време Бриаторе отново отрече да има лична вина за скандала от Сингапур, въпреки че в официалното изявление на ФИА за споразумението с двамата виновници се казва, че "двамата са изразили съжаление и са се извинили" за случилото се.
В специално изявление Бриаторе обяснява, че е поел своя дял от отговорността за скандала, но не смята, че има лична вина за инцидента.
Все пак екстравагантият италианец е приел условията по споразумението с ФИА.
Потвърждаване на доживотната забрана би имала сериозни последствия за Бриаторе, който успя да запази мениджърската си агенция, чийто най-известен клиент е Марк Уебър, но в падока се смята, че пътят му към ръководството на който и да е тим във Формула 1 на практика е затворен.
Какво всъщност се случи през 2008 в Сингапур?
Алонсо и Пикет се класираха доста назад в квалификацията за първото нощно състезание в историята на Формула 1 - Фернандо 15-и, а Пикет - 16-и. След старта Алонсо беше първият, който спря в бокса за гориво и гуми - в 12 обиколка, оказа се, че той е потеглил максимално лек, за да може да изпревари колкото се може повече коли в първите обиколки.
Алонсо се върна на пистата в дъното на колоната и по-малко от 3 обиколки по-късно Пикет катастрофира на завой №13, там където няма как да влезе кран, за да отстрани бързо колата му.
Пред колоната излезе кола на сигурността, а другите пилоти започнаха да спират в бокса, като се връщаха зад Алонсо на пистата. Тези, които бяха пред него и не спряха в бокса, се откъснаха напред при рестартирането, но след това все пак се оказаха зад него при посещението при механиците си. Алонсо пое лидерството в последната третина на надпреварата и спечели.
След финала Бриаторе и Саймънд обявиха, че влизането на кола на сигурността е било късмет за тях. Още тогава се появиха съмнения за катастрофата на Пикет, но малцина успяха да повярват, че пилот може да катастрофира умишлено.