Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-интересното състезание?

Дженсън Бътън победи преди година в Канада Снимка: Getty images
Дженсън Бътън победи преди година в Канада

Гран при на Канада на пистата „Жил Вилньов" в Монреал по традиция е едно от най-интересните състезания през сезона във Формула 1. Трасето дава възможности за изпреварвания, възможни за различни стратегии, а понякога времето е непредвидимо и това допълнително обърква сметките на фаворитите.

Появата на кола на сигурността пред колоната е много вероятна, настилката дава ниско сцепление и това също са фактори, които правят надпреварата по-интересна.

Тази година, с непредвидимото представяне на гумите Pirelli, точно те могат да се окажат решаващият фактор за победата, както и естествено, работата на DRS системите - оглед на дългите прави в Монреал, те ще са важна добавка за успех.

Миналата година в Монреал имаше две DRS зони, но сега, за да станат изпреварванията по-трудни, зоната ще е само една - на дългата обратна права и освен това тази зона е със 100 метра по-къса от миналата година.

«Жил Вилньов» се характеризира с няколко дълги прави, свързани с шикан и обратен завой - това са отделните компоненти, от които е съставено трасето. Доброто сцепление на излизането от бавните завои е изключително важно, както и високата максимална скорост на правите и добрата работа на окачването при атаката на бордюрите в завоите.

«Жил Вилньов» не е типична писта -трасето използва улиците и алеите на остров и там има състезания два пъти в годината. Естествено, асфалтът е много прашен в началото на уикенда и след това сцеплението се подобрява драматично, но не и до нивата на другите писти.

Гран при на Канада е седмото състезание от световния шампионат във Формула 1 за 2012, досега в шест състезания по една победа взеха шестима различни пилоти.

В сравнение с другите състезания, квалификацията тук не е толкова важна, тъй като изпреварванията са лесни, а това е фактор, който трябва да бъде включен в стратегията за състезанието - понякога отборите рискуват с повече спирания в бокса.

Статистиката този сезон показва, че пилотът, който води в първата обиколка най-често печели състезанието - това се случи в четири от петте състезания, преминали на сухо. Това се дължи на факта, че лидерът кара «в чист въздух» и не натоварва излишно гумите си в преследване на друг автомобил. Колкото по-дълго издържат тези гуми и са в по-добро състояние в края на серията обиколки с тях, толкова са по-големи шансовете за добро представяне.

Конфигурацията на трасето би трябвало да е подходяща за колите на Mercedes и Lotus, но с някои уговорки - ако е по-хладно, пилотите на Mercedes най-вероятно ще са по-бързи, но ако температурата на асфалта и на въздуха е по-висока, то предимство ще имат Кими Райконен и Ромен Грожан.

В същото време Ferrari по традиция се представя добре в Монреал и шаситата на италианския тим работят много добре с комбинацията от меки и супер меки сликове. Но този сезон болидите на Фернандо Алонсо и Фелипе Маса отстъпват на другите по отношение на максималната скорост на правите. За този уикенд обаче по колата трябва да има някои промени, които трябва да помогнат в тази насока. Колата на Ferrari има добро сцепление и работи много добре със супер меките Pirelli, което най-вероятно ще е предпочитаната гума за квалификацията и първата серия обиколки след старта.

Red Bull записа две победи в последните три състезания, но „Жил Вилньов" не е сред най-силните трасета за болидите на тима - аеродинамичното притискане обикновено не е важен фактор тук за доброто представяне.

За представянето на McLaren в последните състезания може да се каже следното - пилотите на тима се представят силно в квалификациите, но не толкова в състезанията.

По отношение на пилотите, Михаел Шумахер е кралят на Монреал - 7-кратният световен шампион има седем победи тук, «Жил Вилньов» е едно и от любимите трасета на Люис Хамилтън, който има две победи тук. Дженсън Бътън, Фернандо Алонсо и Кими Райконен имат по едно спечелено състезание.

С оглед на това, че състезанието се провежда на не много голям остров, понякога времето е непредвидимо - може да е много горещо и влажно или пък студено и мокро. Атмосферните условия ще имат много важно влияние върху представянето на гумите - в дните преди началото на състезателния уикенд един ден температурата на въздуха беше 15 градуса, а на следващия - 28.

За Монреал Pirelli предоставя на тимовете меки сликове (основен избор) и супер меки - допълнителен. Меките са маркирани с жълто, супер меките - с червено.

Това е същият избор на гуми, който компанията предостави на отборите в Монте Карло, където представянето на сликовете беше изненада за голяма част от тимовете. И меките, и супер меките гуми издържаха по-дълго от очакваното - така се появи реалната възможност за състезанието само с едно спиране в бокса.

Ключът към дългия живот на супер меките гуми е ограничаването на превъртането на задните колела при ускорение. Това най-често се случва при излизането от бавните завои. Странното при гумите на Pirelli е, че пилотите се оплакват, че трудно усещат кога сликовете започват да превъртат, и тъй като тракшън контролът е вече забранен във Ф1, този проблем е труден за решаване от по-неопитните пилоти.

Очаква се разликата в рамките на една обиколка между двата типа гуми да е между 0,8 и 1 секунда в квалификационно темпо. И към представянето на гумите трябва да добавим и температурата на асфалта - колкото е по-горещо, толкова по-често ще сменят гуми пилотите.

Намирането на най-правилната стратегия за Монреал ще е интересна задача. Изпреварванията са лесни, така че стартовата позиция не е толкова важна, но все пак колкото си по-напред, толкова по-добре. След това решаващо е темпото и бързината. Карането „в чист въздух" за колкото се може повече обиколки е решаващо, така че тези от по-бързите, които стартират по-назад, ще имат по-агресивна стратегия.

Но състоянието на пистата ще се подобрява с всяка измината обиколка, така че в началото на състезанието ще е трудно да се прецени кой от двата типа гуми ще е подходящ. Така че ще видим и още нещо - тимовете ще се следят за стратегически решения и преследвачите ще реагират спрямо решенията на лидерите. А това винаги означава интересно състезание.

Алеята пред боксовете в Монреал е къса и спиранията в пита са бързи - средно малко под 19 секунди обиколки. Заради това стратезите често избират пилотите да направят повече спирания.

Стратегия с три спирания в бокса е малко по-бърза от тази с две смени на гуми (максимум с една позиция при компютърните симулации). При стратегия с едно спиране се получава следното - в края пилотът ще е по-напред от тези, които два или три пъти, но в последните обиколки те ще могат да го догонят, защото гумите им ще са в по-добро състояние. Но ако се появи кола на сигурността, това може да наклони везните в посока на пилотите, каращи само с едно спиране в бокса.

Шансът пред колоната да се появи кола на сигурността е голям - 67%, в седем от последните десет състезания в Канада е излизала кола на сигурността.

Причината за това се крие във факта, че в края на късите зони за сигурност има бетонни стени, а има и няколко слепи завои, в които често стават инциденти. И тъй като след това е опасно за маршалите да разчистят трасето, излиза кола на сигурността.

На старта битката ще е много интересна - правата до първия завой е къса и през годините на влизането в него е имало много инциденти. Но в същото време първият завой е широк и позволява различни траектории на минаване през него.

За последно тук имаше състезание на сухо през 2010 и въпреки това на края на първата обиколка само първите четирима в класирането бяха запазили позициите си от старта.

В Канада има всички предпоставки за интересно състезание и както обикновено става, феновете няма да останат разочаровани.

 

 

Най-четените