Смъртта плаши парите

„Аз съм куршум...", така започва или по-скоро започваше едно от рекламните послания на гиганта Nike, представляван от параолимпийския шампион Оскар Писториус. До ранните часове на 14 февруари южноафриканецът беше сред тези, които вдъхновяват хората в неравностойно положение да се борят срещу трудностите в живота си, а днес е поредната се провалила звезда, обвинен в предумишлено убийство и застигнат от всички нелицеприятни факти за него, изскочили на бял свят в последните дни. Буквално минути, след като обвинението срещу Писториус за убийството на приятелката му Рийва Стийнкамп стана факт, спонсорите му си тръгнаха.

Nike свали още миналата седмица рекламите с участието на Оскар, една от които се оказа пример за неприятно съвпадение с фактите по убийството на Рийва, малко по-късно реагираха и другите компании, които доскоро подкрепяха атлета. Все пак става въпрос на няколко милиона долара на година, идващи от сериозни компании като Nike, BT, Oakley и Ossur - исландската компания, която произвежда протезите, с които той тича по състезанията. Естествено, доскоро Оскар беше едно и от лицата на бизнеса на дизайнерската къща Thierry Mugler, но и това е вече минало.

Каквото и да се случи на съдебния процес за убийството на Рийва, на финала му Писториус ще е загубил всичко, поне що се отнася до придобивките му от страна на спонсорите.

Nike замрази вчера рекламния си договор с Писториус, като се смята, че става въпрос за сделка за 2 милиона долара на година, а в официалното съобщение на компанията се казва следното: „Смятаме, че Оскар Писториус има право на честен съдебен процес и ние ще следим внимателно ситуацията около него."

В сряда Thierry Mugler също спря кампанията си с Оскар - за парфюма A*Men, а друг спонсор на спортиста - южноафриканският платен тв канал M-Net Movies стопира още миналата седмица тв клиповете си с негово участие.

Джон Тейлър, директор на компания за спортен мениджмънт и спонсорство и един от ветераните в тази индустрия заяви следното за ВВС: „Дори и Писториус да се окаже невинен накрая, той вече е повредена стока. Компаниите трябваше са действат бързо и да се дистанцират от него, те него могат да си позволят да чакат да свърши съдебният процес.

„Тук не става въпрос за плъховете, които напускат кораба, това просто е смисления изход от ситуацията."

Найджъл Къри, директор на агенцията за спортен маркетинг Brand Rapport допълни: „Този случай е много различен от това, което стана с Тайгър Уудс и Ланс Армстронг. Тук става въпрос за живот и смърт. В такива случаи няма връщане назад."

От телекомуникационната група BT пък отказаха коментар докато върви делото срещу Писториус. Подобно се оказа и официалното становище на компанията Ossur.

Дори от мениджмънт агенцията, която работи за Оскар не излезе кой знае колко информация в края на миналата седмица. Пийт ван Цил, който е един от шефовете на In-Site Athlete Management беше лаконичен пред ВВС: „Оскар е наш клиент от 6 години. Нашата работа включва това да знаем колко пари изкарва той от спонсорски договори и да се опитваме да ги увеличим, но в момента не мога да коментирам нищо, тъй като ситуацията е изключително деликатна."

Случаят „Оскар Писториус" е още един проблем, с който трябва да се справи спонсорската индустрия в световен мащаб - бизнес, оценен на 36,4 милиарда евро. Оценката е на консултантската компания IEG, според която 80% от тези пари влизат в спорта.

Nike, компанията, която има годишни приходи от над 24 милиарда долара, харчи десетки милиони долари за спонсорство на година. Последната голяма звезда, обвързала се с Nike е северноирландския голфър Рори Макилрой, чийто договор се оценява от 100 до 125 милиона долара за следващите пет години. В Nike обаче се учат бързо от грешките си. Когато предишният посланик на марката Тайгър Уудс се срина през 2009 - заради семейните му скандали, свързани с изневери и други проблеми, Nike не се отказа от него, въпреки че другите компании, които работеха с Уудс побързаха да се дистанцират.

„Цялата рекламна голф индустрия на Nike беше изградена около Уудс. Те бяха похарчили милиони долари за това и просто не можеха да си позволят да се откажат от него",  обяснява Алън Фъргюсън, управляващ директор на маркетинговата агенция The Sports Business.

Nike избира за свои лица спортни звезди, които лесно се асоциират и подсилват нейния бранд. „Моето тяло е оръжието ми. Така се боря аз", се казва в един от клиповете на компанията, в който участват Писториус и други спортисти от ЮАР. Годишният доклад на Nike за 2012 беше озаглавен „Ние атакуваме. Винаги".

Според Фъргюсън, казусът „Писториус" ще донесе промени в този бизнес.

„Мисля, че много марки ще преразгледат рекламните си стратегии за използването на звезди. Или поне ще станем свидетели на много по-детайлни проучвания и проверки на всеки спортист, който има надежда, че ще бъде спонсориран от голяма компания - всички искат сигурност за парите си."

А що се отнася до Оскар, без значение дали е виновен или не, той вече загуби надбягването за големите пари, защото беше дисквалифициран.

Новините

Най-четените