Ще стане ли Макс The Boss?

Помните ли Йос „The Boss" Верстапен, холандският пилот, който в дебютния си сезон във Формула 1 през 1994 година беше съотборник на Михаел Шумахер в Benetton по пътя на германеца към първата му световна титла? Онзи, чиято кола се запали в бокса на „Хунгароринг"?

Ако не, значи сте изпуснали много защото днес Йос отново е на сцената - вече 42-годишен улегнал господин, баща на Макс - пилотът, който догодина ще дебютира във Формула 1 като най-младият пилот в историята на спорта.

Макс ще навърши 17 години през септември, но вече подписа с Red Bull и влиза в програмата за развитие на млади пилоти на компанията. Това му гарантира титулярно място в Toro Rosso през 2015 като Макс ще е съотборник на представящия се страхотно този сезон друг дебютант - Даниил Квят, а от тима си тръгва французина Жан-Ерик Верн.

Йос Верстапен се грижи за кариерата на сина горе-долу от момента, в който Макс проходи. На 4 години той вече беше картингист и се състезава в тези надпревари до миналата година, когато премина във Формула 3. Макс вече има и световна титла в картинга, която допълва и без това вече авторитетната му визитка.

В началото на кариерата на Макс Йос се върна за кратко във фокуса на вниманието на медиите, след като беше пребил амбициозен баща на картинг състезание, но май затворът му се размина.

„Аз съм спокоен човек, мисля че ще се справя", отговори Макс на въпроса как ще му се отрази напрежението да е дебютант във Формула 1.

На 17 години и половина през март Макс ще детронира Хайме Алгерсуари, който сега е носител на този рекорд, след като дебютира за Toro Rosso през 2009 в Гран при на Унгария на 19 години и 125 дни.

След като приключи с картинга Макс заедно с Йос влязоха в европейската Формула 3, където Верстапен-младши кара за Van Amersfoort Racing. Младият холандец направи впечатляващ старт на сезона - 8 победи в 27 старта,като шест от тези победи за поредни. Според изискванията на ФИА, този резултат е достатъчен, за да получи Макс суперлиценз за Формула 1. В европейската Формула 3 той заема второто място в класирането - Макс има 325 точки и е на 77 от лидера - французинът Естебан Окон. До края на сезона остават още два състезателни уикенда и шест състезания.

Дори и да е най-младият пилот, който ще дебютира във Формула 1, Макс няма да е най-неопитният. Ако всичко върви нормално до края на сезона Верстапен ще има зад гърба си малко по-малко от 40 старта във Формула 3 - в европейския и германския шампионат. С по-малко стартове от него обаче във Формула 1 влезе Кими Райконен. През 2001 финландецът дебютира за Sauber с едва 23 старта във Формула Renault.

„Мисля, че най-голямата стъпка в кариерата ми досега беше преминаването от картинга във Формула 3 - заяви пред ВВС Макс Верстапен. - Смятам, че от Формула 3 във Формула 1 стъпката е по-малка. Честно казано, не се притеснявам. Автомобилите са много сигурни и надеждни. Мисля, че сега е по-опасно да караш колело в някой голям град отколкото да караш автомобил от Формула 1."

Преди Toro Rosso да потвърди за Верстапен той и баща му преговаряха и с Mercedes, но единствено доктор Хелмут Марко, който е шеф на програмата за млади пилоти на Red Bull можеше да обещае на младока титулярно място във Формула 1. И явно го е направил.

А на 17 години Макс ще кара болид от Формула 1, дори и по-рано, тъй като със сигурност ще участва в тестове и може би в някоя и друга петъчна тренировка преди края на този сезон. На тази възраст повечето младежи още се учат да карат колите на бащите си.

Новините

Най-четените