Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Накъде отива рали "Болхария"?

Димитър Илиев се размина с шанса да спечели за трети път рали България. Снимка: LAP.bg
Салюк-младши демонстрира невероятна скорост по новите за него отсечки в рали България. Снимка: LAP.bg
Крум Дончев сбърка два пъти при избора на гуми. Снимка: LAP.bg
Лука Бети спука две гуми и сериозно изостана. Снимка: LAP.bg
Игнат Исаев стигна до 4-ото място на финала. Снимка: LAP.bg
Масовите рали автомобили все още са притеснително малко у нас. Снимка: LAP.bg
Победителите искаха казахстанския химн на финала, но изслушаха българския. Снимка: LAP.bg

Украинците не могат да казват „България", а изричат „Болхария", което много не ни се харесва и българите смутено се усмихват при тази реплика. Усмивките обаче изчезват, когато насреща ни е някой ядосан украинец, без значение от кое малцинство в Украйна е той - става въпрос за победителите в 44-ото рали „България" Александър Салюк и Йевхен Червоненко.

Двамата се оказаха достойни съперници на най-бързите български пилоти и в крайна сметка успяха да ги победят, така Салюк увеличи аванса си в Европейската рали купа - вече има две победи и едно второ място от три старта, а на нас ни останаха много въпроси, на които трябва да си отговорим, ако искаме спортът ни да се развива в правилна посока.

Това, естествено няма да стане за ден-два и не зависи от оценката на наблюдателя на ФИА, колкото и да е важна тя за БФАС, за да го има спортът, той трябва да е стъпил на здрави основи и да има яснота за това какво искаме да постигнем и колко напред можем да видим. Но, да караме поред.

Защо спечели Салюк?

Защото беше много бърз и защото Димитър Илиев получи повреда в двигателя в предпоследната отсечка. Това е най-краткият отговор, в който има и най-много доза истина. Факт е, че синът на последния абсолютен рали шампион на СССР - Александър Салюк е много бърз пилот, а това че кара с навигатора на баща си определено му помага. С парите, идващи от Казахстан Салюк, който е петкратен шампион на Украйна има сериозни възможности за прогрес и в България той демонстрира, че може да върви напред

Къде загубиха другите?

Лука Бети спука гума в събота, после още една и това му донесе изоставане от шест минути, иначе преди тези инциденти италианецът беше повече от сериозен претендент, ако не за победата, то поне за място на подиума.

Димитър Илиев получи повреда в средата на предпоследната отсечка - двигателят му остана да работи на 3 цилиндъра, така трябваше да изкара и последният етап и това го лиши от шанс за първото място. Преди това обаче Митко и Салюк се бореха за всяка една секунда.

Крум Дончев два пъти сбърка при избора на гуми и това се оказа достатъчно да го закотви в дъното на Топ 3, без шанс да победа.

Игнат Исаев получи много висока оценка от Салюк и навигатора му, както и от публиката за карането си в рали „България". Той отново беше атрактивен и бърз, а на големия дъжд в отменения етап „Белмекен 2" демонстрира, че има моменти, в които е недостижим за съперниците си.

Големият скандал

Нямаше как да се мине и без големият скандал, който гръмна в събота вечер, малко след като центърът на ралито Самоков остана без ток и екипажите се върнаха от Белмекен. Става въпрос за последната отсечка за деня „Белмекен 2" (27,57 км), откъдето идват доклади за силен дъжд, град и мъгла. Въпреки трудните атмосферни условия първите пет автомобила стартират и към средата на етапа стюардите им показват жълти флагове, за да намалят скоростта и да излязат от отсечката безпроблемно.

Тук е и причината за грандиозната разправия, в която главната роля взе Йевхен Червоненко. Кратко отклонение: навигаторът е със самочувствието на човек, който е в спорта от 1982, бил е шампион на СССР, на Украйна, бил е министър и шеф на автомобилна федерация, има много пари и власт (по неговите думи), както и три деца. Заради това се чувства свободен да вдига скандали където си иска и да се държи като на партийно събрание от 80-те години. Което е малко трудно за понасяне в държава извън границите на бившата съветска империя. А, да бил стар приятел на Георги Янакиев. Ами да ходи да му крещи у тях тогава.

Връщаме се на отменената 7-а отсечка. Заради нея стана скандалът и голяма част от пилотите бяха на мнение, че въпреки силният дъжд етапът не е трябвало да бъде отменян. Салюк обясни, че той и колегите му са чакали 10 минути на старта под проливен дъжд и шефовете на ралито са имали време да реагират и да решат какво да правят. Исаев беше на мнение, че етапът е бил „нормална отсечка на дъжд", Крум Дончев - също.

Димитър Илиев обясни, че е изпълнил стриктно нарежданията на стюардите в етапа и добави, че правилата са за всички. Накрая обаче навигаторът му Янаки Янакиев не издържа и обясни, че те също са смятали, че ще решат ралито в този етап. И са имали подходящите гуми за битката със Салюк.

Показателна тенденция?

Скандалът стана защото в съботния ден битката за лидерството беше много интересна. Илиев доминира в първите три етапа и взе аванс от 22,3 секунди. В следобедните отсечки, вторите минавания на Мухово, Юндола и Белмекен, инициативата обаче мина в ръцете на Салюк. Така преди старта на Белмекен 2, той беше стопил аванса на Илиев на 4,6 секунди. И той и Червоненко бяха уверени, че ако седмият етап се беше карал нормално, двамата са щели да дръпнат доста напред и да решат ралито в своя полза.

Факт е, че при жълтите флагове и/или неспазването им, най-бърз в Белмекен 2 беше Исаев, който победи с почти 18 секунди Салюк, а Илиев завърши на почти 2 минути от Игнат. С други думи, ако етапът се беше карал нормално, Исаев можеше да си оправдае цялата година с боя, който хвърли на „суперите" в дъжда. Но, условното наклонение не важи и в този случай.

Никой не знае какво би станало, ако отсечката се караше нормално, нали?

Отмяната на етапа

Решението за отмяна на отсечка в рали е на директора на състезанието. Това решение го взе Камен Михайлов и получи пълната подкрепа на спортните комисари за него. Как и защо е стигнал до това решение ще разберем по-късно, надявам се на максимално пълна информация, защото това е важен момент от хода на ралито. Но представете си какво би станало, ако се беше случил тежък инцидент в тези условия, точно на този етап. Спомените от 2009 са болезнено живи, нали?

Защо всички скочиха на Илиев?

Далеч съм от мисълта, че отсечката Белмекен 2 е била отменена, за да се помогне на Димитър Илиев в битката за първото място. Това твърдение обаче бързо си проби път в сервизната зона в събота вечер, а в неделя сутрин пилотите и навигаторите си подвикваха: „Дано днес не вали, че да покараме малко". Факт е обаче нещо друго. В последните десет години лично аз не се сещам за спорно или трудно взето решение в което и да е българско рали, което да е било в ущърб на Димитър Илиев.

Ще се радвам ако някой успее да ми даде пример за обратното. Обикновено се случва така, че решенията на стюардите са в полза на настоящия ни шампион. Или поне не са в негова вреда. Което естествено поражда и реакция, която се натрупва през годините. Това обяснява и подкрепата, която получиха Салюк и Червоненко от българските си колеги в събота вечер, като това го добавяме към мнението им, че отсечката Белмекен 2 е можела да се кара.

Какво следва?

Този въпрос е най-трудният. Рали спортът у нас има нужда от нова рецепта за своето развитие. Спешно и решително. Да се надяваме, че тя ще е налице в близко бъдеще. Защото интерес към състезанията все още има, но още едно-две издания на рали „България" с по 20 коли на старта и всичко ще мине в графата „Спомени". А ще е жалко да стане така. Най-малкото защото автомобилният спорт е този, който събира най-много публика у нас. Защо това не се използва?

   

Най-четените