Футболното спонсорство е ключово за големите компании. Чрез магията на великата игра те достигат до милиони и дори милиарди потенциални клиенти.
В същото време благодарение на потока от свежи пари големите клубове поддържат високия си стандарт - привличат класни играчи за огромни суми, строят стадиони, развиват академии.
Рекордният договор е между Манчестър Юнайтед и Chevrolet - изумителните 67 млн. евро на година. Yokohama налива по 50 млн. евро в Челси, Fly Emirates - по 38 млн. евро в Арсенал.
Челната десетка допълват Ливърпул и Standard Chartered (38 млн. евро), Реал Мадрид и Fly Emirates (32 млн. евро), Байерн и Deutsche Telekom (32 млн. евро), Барселона и Qatar Airways (32 млн. евро), Манчестър Сити и Etihad Airlines (25 млн. евро), ПСЖ и Fly Emirates (25 млн. евро), Тотнъм и AIA (23 млн. евро).
Разбира се, количеството на парите далеч не е единственото измерение на отношенията между клуб и компания. От съществено значение е и лоялността, проверена във времето и през най-тежките периоди.
Байер Леверкузен например рекламира едноименния фармацевтичен гигант в продължение на цели 96 години - от основаването си през 1904 до 2000 г. Важно уточнение е, че фирмата е едноличен собственик на акциите.
По принцип отборите в Германия поставят лога върху екипите си от средата на 70-те години. Оттогава е и емблематичният пример с рогата на ликьора Jagermeister, които носят на гърдите си играчите на Айнтрахт.
В Италия дълги години властва забрана за разполагане на всякакви символи с изключение на името и емблемата. Налага се прибягване до хитрости - през Втората световна война автомобилните заводи Fiat и Cisitalia придобиват Ювентус и Торино и така логата им се настаняват "легално" върху фланелките. През 50-те години подобен "финт" извършва и Lanerossi след придобиването на Виченца.
Пробивът идва в края на 70-те. Най-напред президентът на Удинезе Теофило Сансон издейства реклама на сладолед върху шортите. После процесът е необратим.
В Англия пътя проправя Ливърпул, който през 1979 г. подписва с японската компания Hitachi. Испанската федерация дава заветното разрешение през сезон 1981-1982. Още през декември играчите на Расинг Сантандер излизат на "Сантяго Бернабеу" с емлбемата на германския производител на битова техника Teka.
Интересното е, че в Испания невинаги отпред на фланелките фигурира търговска марка. Често отборите поддържат различни социални проекти и организации от своя регион. Спортинг Хихон например вече 18 години рекламира...своя градски съвет.
В галерията ще откриете най-продължителните спонсорски договори в историята на европейския футбол.