Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

96 години върху фланелката. Най-преданите спонсори

Сошо - 70 години с Peugeot (1928-1970, 1971-1974, 1976-1977, 1979-1987, 1988-1998, 2009-2015)
ПСВ - 58 години с Philips (1913-1937, 1982-2016)
Киево - 35 години с Paluani (от 1981 досега)
Гьотеборг - 35 години с ICA (1976-2011)
Селта - 31 години със Citroen (от 1985 досега)
Волфсбург - 26 години с Volkswagen (от 1990 г. досега)
Интер - 21 години с Pirelli (от 1995 г. досега)
Емполи - 21 години със Sammontana (1983-2004)
Порто - 20 години с Revigres (1983-2003)
Болтън - 19 години с Reebok (1990-2009)
Сошо - 19 години с Esso (1988-2007)
Фейенорд - 19 години с ASR Nederland (1990-2004, 2008-2013)
Зенит - 19 години с Газпром (от 1997 досега)
Ливърпул - 18 години с Carlsberg (1992-2010)
Ман Юнайтед - 18 години с Sharp (1982-2000)

Футболното спонсорство е ключово за големите компании. Чрез магията на великата игра те достигат до милиони и дори милиарди потенциални клиенти.

В същото време благодарение на потока от свежи пари големите клубове поддържат високия си стандарт - привличат класни играчи за огромни суми, строят стадиони, развиват академии.

Рекордният договор е между Манчестър Юнайтед и Chevrolet - изумителните 67 млн. евро на година. Yokohama налива по 50 млн. евро в Челси, Fly Emirates - по 38 млн. евро в Арсенал.

Челната десетка допълват Ливърпул и Standard Chartered (38 млн. евро), Реал Мадрид и Fly Emirates (32 млн. евро), Байерн и Deutsche Telekom (32 млн. евро), Барселона и Qatar Airways (32 млн. евро), Манчестър Сити и Etihad Airlines (25 млн. евро), ПСЖ и Fly Emirates (25 млн. евро), Тотнъм и AIA (23 млн. евро).

Разбира се, количеството на парите далеч не е единственото измерение на отношенията между клуб и компания. От съществено значение е и лоялността, проверена във времето и през най-тежките периоди.

Байер Леверкузен например рекламира едноименния фармацевтичен гигант в продължение на цели 96 години - от основаването си през 1904 до 2000 г. Важно уточнение е, че фирмата е едноличен собственик на акциите.

По принцип отборите в Германия поставят лога върху екипите си от средата на 70-те години. Оттогава е и емблематичният пример с рогата на ликьора Jagermeister, които носят на гърдите си играчите на Айнтрахт.

В Италия дълги години властва забрана за разполагане на всякакви символи с изключение на името и емблемата. Налага се прибягване до хитрости - през Втората световна война автомобилните заводи Fiat и Cisitalia придобиват Ювентус и Торино и така логата им се настаняват "легално" върху фланелките. През 50-те години подобен "финт" извършва и Lanerossi след придобиването на Виченца.

Пробивът идва в края на 70-те. Най-напред президентът на Удинезе Теофило Сансон издейства реклама на сладолед върху шортите. После процесът е необратим.

В Англия пътя проправя Ливърпул, който през 1979 г. подписва с японската компания Hitachi. Испанската федерация дава заветното разрешение през сезон 1981-1982. Още през декември играчите на Расинг Сантандер излизат на "Сантяго Бернабеу" с емлбемата на германския производител на битова техника Teka.

Интересното е, че в Испания невинаги отпред на фланелките фигурира търговска марка. Често отборите поддържат различни социални проекти и организации от своя регион. Спортинг Хихон например вече 18 години рекламира...своя градски съвет.

В галерията ще откриете най-продължителните спонсорски договори в историята на европейския футбол.

 

Най-четените