Съвсем наскоро Ливърпул финализира договора си с Nike и сложи край на няколко месечната сага, която стигна и до съдебните зали. По условията на контракта с американския гигант мърсисайдци ще получават рекордните за английския футбол 80 милиона паунда на сезон. В световен мащаб повече заработват само Барселона (Nike, 100 млн. паунда) и Реал Мадрид (Adidas, 110 млн. паунда), но колкото и странно да звучи, парите не са единствената и дори главната причина, поради която Ливърпул реши да смени доставчика на екипировка.
От началото на 2015 година клубът си сътрудничеше с New Balance, което му носеше по 53 милиона евро в касата всеки сезон. Според широко разпространената практика при сключването на подобни сделки, New Balance имаше право автоматично да поднови контракта с Ливърпул, който изтича през лятото на 2020 година, като единственото условие за това бе да извади (поне) равностойна оферта на най-доброто предложение, което футболният клуб е получил от фирма-конкурент.
New Balance направи точно това – предложи на тима от „Анфийлд“ точно толкова, колкото даваше и Nike, но въпреки всичко получи отказ. Логично казусът светкавично бе отнесен в съда, тъй като от New Balance се почувстваха ощетени и нямаше как с лека ръка да изпуснат „златна кокошка“ като Ливърпул – действащ европейски клубен шампион и почти сигурен нов първенец на Англия. И не на последно място: един от най-популярните отбори на планетата. В крайна сметка обаче Темида отсъди в полза на Ливърпул.
Защо обаче „червените“ избраха Nike?
Първите информации за възможна сделка с Капката се появиха още през миналото лято. Тогава британските медии обявиха, че контрактът между Ливърпул и Nike може да стане най-високотарифният на Острова. Както се оказа – излязоха прави.
След успеха в Шампионската лига мърсисайдци допълнително повишиха инвестиционната си привлекателност. От друга страна, Nike заема 16-о място в списъка на световните брандове и първо сред всички производители на спортна екипировка. За сравнение – Adidas е на 45-а позиция, а New Balance дори не е в първата стотица. Съглашението с Nike осигурява на Ливърпул не просто финансови облаги, но и обширно влияние. Най-добрият клуб влиза в партньорство с най-добрата спортна марка в света. Звучи логично.
Освен това, към днешна дата из всички континенти са пръснати над хиляда официални магазина на Nike, докато New Balance има едва 153, голяма част от които са ситуирани в Северна Америка. А продажбата на фланелки, екипи, анцузи и въобще на всякакви артикули носи на футболния клуб не по-малко приходи от самия спонсорски договор. И очевидно в Ливърпул много добре са си направили сметката, след като минаха през толкова проблеми, само и само да прекратят партньорството с досегашния си контрагент и да се обвържат дългосрочно с Nike. Не на последно място сътрудничеството с могъщи брандове помага на футболните клубове да изпълняват правилата на финансовия феърплей. Както добре знаем, те са задължителни за всички, макар и не всички да ги спазват.
Но има и нещо друго – което в дългосрочен план може да се окаже и най-големият бонус за Ливърпул. Нищо чудно сделката с Nike да отвори, при това широко, вратата на Килиан Мбапе за трансфер на „Анфийлд“.
Само преди два месеца Юрген Клоп се изказа доста скептично относно вероятността Ливърпул да привлече най-скъпия футболист в света. „Не мисля, че на планетата има клуб, способен да купи Килиан от Пари СЖ. Ливърпул не прави изключение. Няма как да го направим и – разбира се – проблемът е в цената“, каза тогава германецът. В началото на следващия сезон обаче по договора с Nike ще постъпят внушителни суми и изведнъж може да се окаже, че Ливърпул може да си позволи Мбапе.
Килиан е и един от посланиците на марката Nike и това вече накара английските медии да направят прогнозата, че само след няколко месеца вероятността французинът да се озове в града на Бийтълс ще се увеличи драстично. Клоп пробва да примами нападателя в Ливърпул, още докато беше играч на Монако, но тогава мърсисайдци не успяха да бият офертата на Пари СЖ. Сега обаче феновете активно обсъждат възможността да го видят със славната червена фланелка, а в мрежата светкавична популярност набра хаштагът #Mbappe2020.
И това съвсем не са розови сънища или новогодишни фенски пожелания. В съвременния футбол всеки спонсорски договор далеч надхвърля строгите финансови или икономически рамки. Така например, през миналата година Арсенал се обвърза дългосрочно с Adidas (преди това „артилеристите“ имаха договор с Puma). В процеса на преговорите германският спортен концерн недвусмислено намекна на ръководството на Арсенал, че е изключително необходимо Месут Йозил да остане в отбора – по простата причина, че Йозил е посланик на Adidas.
Независимо от крехката си футболна възраст (наскоро навърши 21), Мбапе вече е световна мегазвезда.
Преди броени дни изследване на Международния център за спортни науки Football Observatory го ситуира на първо място по цена сред действащите футболисти с 265 милиона евро, като стойността му е над два пъти по-голяма от тази на Лео Меси. Със сигурност в Nike смятат, че толкова високопрофилен футболист, едно от лицата на марката им, заслужава да е в най-звездния отбор.
Пари СЖ е хегемон във Франция, но няма какво да се лъжем – бъдещето на Килиан на „Парк де Пренс“ е в пряка зависимост от представянето на тима в Шампионската лига. Парижани не спират да се провалят, а сега имат тежко изпитание още на осминафиналите в лицето на Борусия (Дортмунд). При поредно ранно отпадане в Европа ще е страшно трудно да задържат Мбапе, който едва ли е много далече от мисълта, че в друг клуб и в друго първенство доста по-лесно ще печели важните трофеи във футбола. Неслучайно наскоро Килиан отказа предложение да продължи контракта си с ПСЖ, въпреки че клубът му предложи еднаква заплата с тази на Неймар (около 36 милиона долара годишно).
Основен конкурент на Ливърпул в битката за Мбапе се очертава да е Реал (Мадрид). Неотдавна се появи информация, че Кралския клуб смята да привлече в школата си 13-годишния Итън Мбапе – по-малкият брат на Килиан. По този начин Флорентино Перес очевидно се опитва да установи близък контакт със семейството и в крайна сметка да успее да убеди самия Килиан да подпише с мадридския клуб.
Реал обаче вече няколко пъти удряше на камък с Мбапе, а от няколко дни Ливърпул разполага с могъщ коз в битката за подписа му. И по всичко изглежда – ще го изиграе още през лятото.