Последните състезания във Формула 1 бяха решени от стратегията, използвана от пилотите и отборите. И най-вероятно в Монако ще е същото. Пилотите на Mercedes спечелиха три поредни квалификации, но изостават в състезанията. Дали пък Монако няма да им даде шанс за победа?
Ако печелившата стратегия в състезанието се колебае между едно или две спирания в бокса, дали Lotus и Ferrari няма да успеят пак да се справят най-добре със стратегията и износването на гуми? Но Скудерията няма победа в Монако от 12 години насам.
От стратегическа гледна точка Гран при на Монако е много трудно състезание, в което може да се загуби много време - по-бързи пилоти да попаднат в по-бавен трафик плюс 80% шанс на пистата да се появи кола на сигурността, което винаги може да обърка стратегиите.
В последно време лидерите в Гран при на Монако изкарват състезанието с едно спиране в бокса - може би това сега ще направят Lotus и Ferrari. Ако успеят да го сторят това ще означава едно ранно спиране и след това добро темпо, за да е сигурно, че след вторите си спирания съперниците им няма да могат да ги догонят. Въпросът е, колко рано ще се престрашат да спрат лидерите, които се целят в един питстоп?
Гран при на Монако се провежда на уникално трасе по улиците на Монте Карло, което не може да се сравнява с нито една друга писта в календара. Трасето е тясно, нагънато, няма бързи завои, има две къси прави и тук пилотите постигат най-ниската средна скорост за обиколка за целия сезон - 160 км/ч. Заради липсата на зони за сигурност и металните бариери край трасето всеки по-сериозен инцидент вади на пистата колата на сигурността, а това пък влияе на стратегиите на пилотите.
Единственото място за изпреварване е в края на правата след тунела, на спирането за шикана. Но атакуващият трябва да стъпи в прашната част на пистата, за да мине напред, а там гумите губят много бързо сцепление, така че ще е трудно.
Болидите, които се представят добре в Монако имат две отличителни черти - добро притискане при ниска скорост и добро сцепление, осигурено от окачването и гумите - за максимално офективно излизане от завоите. Колите на Mercedes бяха най-бързи в бавния трети сектор в Барселона, който винаги дава индикации какво да очакваме в Монако. Но, както стана въпрос, пилотите на тима спечелиха последните три квалификации, след което изостанаха в състезанията, тъй като гумите им прегряват. Това няма да е чак такъв проблем в Монако, тъй като тук натоварването върху сликовете е по-малко.
Pirelli предоставя на тимовете този уикенд меките и супер меките сликове. Това е второто състезание, в което пилотите ще използват супер меките сликове, първото беше в Мелбърн. Пилотите и тимовете не са карали много тези гуми през 2013, но в Мелбърн тези сликове издържаха 9 или 10 обиколки, но с оглед на това, че обиколката в Монако е по-кратка, сега може би ще имат по-дълъг живот.
Но за да проработи стратегията с едно спиране в бокса, пилотът трябва да кара повече от 50 обиколки с меките сликове. В Китай обаче видяхме, че меките гуми там издържаха само 6 или 7 обиколки.
На практика, трябва да се получи следното. Пилотът кара в квалификацията със супер меките, стартира с тях и трябва да стигне с този комплект гуми до 27 обиколка. След това да продължи до финала с меките. Това ще се окаже неизпълнимо за голяма част от пилотите в неделя. Но почти всички смятат, че ако пилотите на Lotus са в челото на колоната в квалификацията, те биха могли да изкарат състезанието с такава стратегия. По-вероятно е сега да гледаме надпревара, близка до тази от 2011, когато пилотите избираха стратегии с едно, две и дори три спирания в бокса, за да намерят баланса между работата с гумите и качествата на шасито.
Миналата година, с по-издръжливите гуми на Pirelli, пилотите в Топ 10 на финала изкараха състезанието с едно спиране в бокса. Пилотите на подиума: Уебър, Розберг и Алонсо, спряха съответно в 29, 27 и 30 обиколка.
Питлейнът в Монако е дълъг и за едно спиране в бокса отива много време - 25-26 секунди. Това плюс шансът да излезе на кола на сигурността и да „затапи" колоната е причината отборите да търсят решения с по-малко спирания в пита.
И накрая, нещо много важно за началото на състезанието - в първата обиколка пилотите в средата на колоната обикновено губят много време, трасето е тясно, в завоите има една траектория и те са принудени да карат един зад друг. Затова и често се случва, че пилотите след 12-о място да запишат първа обиколка с 20 секунди по-слаба от тази на лидера, който дърпа напред и никой не му се пречка. Естествено, това означава, че никой от претендентите за титлата не иска да се озове в средата на колоната, точно в Гран при на Монако.