Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Джулия Робъртс и Джеймс Мадисън са "съотборници": Защо Холивуд толкова си пада по футболните агенции

Джулия Робъртс и Джеймс Мадисън са "съотборници": Защо Холивуд толкова си пада по футболните агенции

Носителката на Оскар Джулия Робъртс и футболистът на Лестър и Англия Джеймс Мадисън едва ли ви изглеждат като "съотборници".

Но големите откриватели на таланти в Съединените щати се включват все по-сериозно в бизнеса с футболни агенции, събирайки актьори и играчи под един и същи чадър.

Работата на футболните агенти остава загадка за мнозина, но числата казват всичко. През юни Футболната асоциация разкри, че клубовете от Висшата лига са платили 263,3 млн. британски лири на мениджъри в рамките на една година, считано от февруари 2019-а.

Наистина огромна сума, която накара съответните органи да засилят контрола и да зададат някои въпроси.

Като този за ролята на Жорже Мендеш в трансфера на защитника на Република Ирландия Мат Дохърти от Уулвърхемптън в Тотнъм за 15 милиона паунда през август. Мендеш е агент на Дохърти. И агент на мениджърите на двата клуба - Жозе Моуриньо и Нуно Еспирито Санто. Междувременно собствениците на "вълците" от Fosun притежават 20% дял от световноизвестната агенция "Gestifute" на Мендеш. Навръзвате нещата, нали?

През 2018 г. Футболната лига започна разследвате на отношенията на Мендеш с Уулвс, но в крайна сметка обяви, че не е открито нищо съществено, което да е в разрез с разпоредбите.

На други места в индустрията обаче има широко разпространени твърдения за злоупотреби.

На сцената излезе ФИФА и световният управителен орган на футбола обеща да се намеси и да регулира някои подозрителни практики в играта.

"Стремим се към система за балансирано и разумно регулиране, вместо действащото в момента право на джунглата с разпръснати конфликти на интереси и прекомерни комисионни, хвърляни наляво и надясно", заявиха от централата.

Като се има предвид това описание, американските агенции, които се грижат за най-големите световни филмови звезди, вероятно не искат да правят бизнес в условията на нещо, което отстрани изглежда като Дивия запад (разбирай футболните агенции).

Истината обаче е точно обратната.

Миналата година Creative Artists Agency купи Base Soccer и двете компании на практика се сляха. Първата обслужва интересите на Джулия Робъртс, а втората - на нападателя на Лестър Джеймс Мадисън. Днес "хубавата жена" и английският национал са под една шапка.

На 8 октомври друга американска агенция за таланти - ICM Partners - купи Stellar в още по-крупна сделка.

ICM се грижи за кариерата на звезди като Самюел Лий Джексън и Елън Дедженерис. Stellar пък е агенцията на Джонатан Барнет, най-познат на света като агент на Гарет Бейл.

"Наясно сме с негативизма към футболните мениджъри - казва главният изпълнителен директор на ICM Крис Силберман. - Разбирам хората, които наблюдават отстрани колко печелят те и не са ОК с това. Става въпрос за суров бизнес, но нямам нищо против репутацията на хората, с които работя."

Вместо стереотипната представа за агентите, които просто уреждат трансфери на клиентите си, и печелят предоволно, Силберман казва, че това, което предлагат компании като неговата, е значително по-различно.

"Разбираме силата на знаменитостите и знаем какво да правим с нея - обяснява той. - Естественото продължение е да се работи със спортисти, защото те са глобални икони по начин, по който никога не са били в миналото. Агенции, които представят глобални икони в такъв мащаб, не съществуват никъде другаде. Ние можем да отворим вратите си за тях."

Силберман никога не се е срещал с Бейл. Всички футболни въпроси се движат от Барнет, който е врял и кипял в играта и не се притеснява кой е срещу него - Зидан, Флорентино или Моуриньо. Агентът движи делата и на звездата на Астън Вила Джак Грийлиш, както и на вратаря на Евертън Джордан Пикфорд.

"Моята работа е да се уверя, че играчът ще се пенсионира с достатъчно пари, за да не работи повече. А ако иска да продължи да го прави, ще е единствено и само по негово желание, а не от необходимост - казва Барнет. - Пръскаме цяло състояние, за да помагаме на тези момчета да стигнат там, където трябва и искат да бъдат. Имаме огромен екип от хора в социалните мрежи, защото няма как те самите да се занимават с тези неща."

Барнет казва, че не би повторил тактиките, които използват някои от конкурентните агенции, за да осигурят по-добри сделки на клиентите си, но твърди, че всичко, което е "законно и етично", е приемливо за него.

Агентът смята, че има проблеми, които индустрията трябва да реши, и се дразни на огромния брой играчи, които разчитат на роднини да се грижат за делата им. Смята го за абсурдно и непрофесионално.

Барнет е недоволен и от подхода на ФИФА. През януари той участва в конференция с Мендеш, Мино Райола и останалите големи акули в бизнеса, за да обсъдят ситуацията. Тези крупни играчи са конкуренти, но повечето им каузи са общи. Затова не пестят комплиментите си.

"Мендеш свърши фантастична работа за Уулвс, но не само. Брилянтен е във всички области и във всичко, с което се захване", заяви Барнет за португалеца.

С общи усилия мениджърите ще се опитат планираната реформа да е възможно най-изгодна за тях.

От ФИФА настояват за таван на комисионните, който да е свързан със заплатата на играча и да не надвишава 3% от възнаграждението му.

Барнет, естествено, не е очарован. Той вярва, че ФИФА се опитва да лъска имиджа си, като несправедливо нанася удари по лесна мишена. И заплашва, че ако от централата не променят подхода си, ще има съдебни дела.

"Бих искал да се съберем няколко агенти и да седнем лице в лице с ФИФА с празен лист хартия - казва той. - Сигурен съм, че можем да направим нещо наистина грандиозно, което да от полза на всички."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените