Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Спортната империя на Jay-Z: Как рапърът привлече за клиенти Де Бройне, Рашфорд и Серия "А"

През октомври 2022 г. списание Forbes публикува традиционната си класация на най-богатите хип-хоп изпълнители, в която Шон Jay-Z Картър запазва първата си позиция. Нещо повече - той си остава единственият официално потвърден милиардер в бранша със състояние, което се оценява на 2.5 милиарда долара.

Портфолиото на музиканта-бизнесмен включва акции на фондовата борса, приходи от музика, алкохолни напитки (шампанското Armand de Brignac) и различни брандове, като Savage X Fenty на Риана.

Но сякаш се подценяват невероятните успехи на Roc Nation и подразделението ѝ Roc Nation Sports, която сключи тлъст договор със Серия "А", купи най-голямата бразилска футболна агенция TFM и има договори с десетки играчи от NBA, MLS, MLB и NFL.

Началото

Roc Nation е основана през 2008 г., около бума на световната икономическа криза. Но не само че оцелява в тежките условия, но и бележи стремглав прогрес. През пролетта на 2013 г. Jay-Z, в партньорство с Creative Artists Agency - добре позната агенция от Лос Анджелис, открива спортния отдел Roc Nation Sports.

"Ние не виждаме себе си като спортна агенция в традиционния смисъл. Ние сме по-скоро движение. Всеки служител на RNS се гордее с това, че помага на спортистите да постигат целите си както на терена, така и извън него, изграждайки си положителен имидж в обществото", споделя ръководителят на компанията Майкъл Йормарк.

Първите големи удари на RNS са в бейзбола, а през лятото на 2013-а Jay-Z официално получава лиценз и за Национална баскетболна асоциация. В момента Roc Nation Sports има над 120 клиенти в бейзбола, баскетбола, футбола, американски футбол и електронните спортове.

"Чувате "футбол" и веднага си представяте талантливи бразилци"

Футболът е приоритет на компанията от първите ѝ дни, като Jay-Z заявява, че мечтата му е да привлече за клиент Неймар. Това все още не се е случило, но кой знае какво предстои.

Но в Бразилия концентрацията на футболни таланти е най-голяма на цялото земно кълбо. Така е било и така ще бъде. И какво реши да направи хип-хоп величието? Вместо да се конкурира с агенцията TFM, с която работят Винисиус, Габриел Мартинели и още десетки звезди, реши да я купи.

"Първоначално искахме да отворим собствен офис и да започнем от нулата, така да се каже - разкрива Йормарк. - Но след три години и половина решихме, че трябва да намерим агенция, която споделя нашите цели и стратегия и е лидер на пазара, така че малко по-късно... Всъщност знаете ли, няма по-добър начин да елиминираш конкурент от това просто да го купиш."

Така и стана. Roc Nation плати солидна сума за контролния пакет акции на TFM и тя вече оперира под името Roc Nation Sports Brazil.

"Искаме те да продължат да управляват бизнеса по начина, по който го правеха преди сделката, защото свършиха страхотна работа - споделя Йормарк. - Ние ще се допълваме взаимно и заедно ще станем още по-добри."

Покупката беше важна стъпка за Roc Nation Sports като част от нейната глобална експанзия. Така през 2020 г. беше сключена подобна сделка с английската футболна агенция R10 на Алън Редмънд (сега изпълнителен вицепрезидент и ръководител на футболното развитие в Roc Nation Sports International), чиято клиентска база включва 40 футболисти. И общият брой клиенти на RNS се увеличи до 120, а RNS вече е на седмо място в списъка на най-скъпите спортни агенции в Северна Америка. Общата стойност на сключените договори е на стойност 2.6 милиарда долара.

"Чувате "футбол" и веднага си представяте млади талантливи бразилци. Южноамериканската страна вероятно е първа в списъка за най-много футболни фенове. И ако знаете поне мъничко за TFM, тогава сте наясно, че техните клиенти са едни от най-големите футболни таланти в света", обяснява Йормарк защо Jay-Z и хората му са се насочили към бразилския пазар.

Придобиването на агенцията особено зарадва Винисиус Жуниор, който през последните месеци се превърна в движещата сила в борбата срещу расизма. Факт е, че много чернокожи знаменитости са лица на Roc Nation: от Риана в музиката до Ромелу Лукаку във футбола.

Споменаваме още няколко имена от Царя на спортовете: Кевин де Бройне, Аксел Витсел, Маркъс Рашфорд, Тайрън Мингс и Федерико Бернардески.

Roc Nation Sports също така работи в перспектива и в рамките на програмата International's Class агенцията ежегодно привлича петима млади суперталанти, които обгрижва с крайната цел да ги превърне в звезди на световната сцена.

"За нас е чест да приветстваме тези млади момчета в нашето голямо семейство и очакваме с нетърпение да разгърнат пълния си потенциал", казва Алън Редмънд, изпълнителен вицепрезидент и ръководител на футболното развитие в Roc Nation Sports International.

Интерес към Тотнъм

През лято гръмна новината, че Jay-Z се интересува от закупуването на Тотнъм. Въпреки че е фен на Арсенал, рапърът изрази готовност да инвестира в клуба от Северен Лондон 2.8 милиарда долара.

Музикантът излезе на сцената веднага след като настоящият собственик на Тотнъм Джо Люис беше обвинен във финансови престъпления.

Компанията обаче не се ограничава само до контракти с играчи и клубове и подписа споразумение с италианската Серия "А". И двете страни по сделката се интересуват от популяризирането на италианския футбол в Северна Америка. Новината за договора се появи на 10 юли и с интерес се очакват резултатите в следващите години.

Деловите отношения между RNS и Серия "А" започнаха още през 2019 г., а през 2020 г., в разгара на пандемията, когато агенцията подписа договор с Милан.

Сега връзката с Калчото се определя като "стратегическо партньорство", чиято основна цел е да популяризира италианския футбол в Северна Америка чрез привличане на съществуващи фенове и разширяване на фен базата чрез цифрово съдържание, различни дейности и събития.

"Изключително сме доволни от напредъка на нашите взаимоотношения със Серия "А". По този начин италианският футбол ще се разрасне като марка в Америка, като същевременно развива търговски партньорства на нов пазар, което ще доведе до по-нататъшен растеж на една от най-добрите футболни лиги", казва Йормарк.

Луиджи Де Сиерво, главен изпълнителен директор на Калчото, също подчерта значението на това стратегическо партньорство: "Това сътрудничество ще позволи на първо място да засилим нашето присъствие в Съединените щати. Като лига ние се ангажираме да увеличим популярността и влиянието ни в този критически важен регион, който освен всичко друго, ще бъде домакин на Световното първенство през 2026 г. Нуждаем се от това да придобием нова фен база."

Ясно е - задава се нещо голямо. А това е само началото на спортната империя на Jay-Z.

 

Най-четените