През лятото Ювентус не поднови договора си с Jeep и остана без спонсор на фланелките. Слабите резултати в последните години правят почти невъзможно откриването на нов спонсор за рекордьора по титли в Италия.
"Старата госпожа" представи екипите за новия сезон, а мястото, отредено за спонсор - на гърдите, остана празно. Юве игра без спонсор на фланелките в предсезонните си контроли и за първи път от 43 години ще започне сезон в Серия "А" без име на партньорска фирма на гърдите.
В продължение на 12-годишното си партньорство с Jeep Юве спечели общо 19 трофея. Автомобилният гигант бе доволен от договора с торинския гранд. Ежегодно от Jeep обявяваха увеличение в продажбите, особено в тези на електромобили.
Ювентус печелеше по 45 милиона евро на година от спонсорския договор с Jeep. Така се нареждаше на последно място в Топ 10 на класацията за най-доходоносни спонсорски сделки в света.
Заради слабото си представяне обаче през 2023-та Юве получи по-малко от договорената сума. Клубът призна, че Jeep са платили седем милиона по-малко заради отсъствието от Европа. Така обемът на спонсорския договор падна до 38 млн. евро.
Издирването на нов спонсор върви от почти година. Ювентус получи много предложения, но отряза всички, включително и арабска авиокомпания.
Най-лошата новина за Юве не са голите гърди на футболистите, а липсващите 45 милиона, които влизаха в касата на клуба от спонсорския договор с Jeep.
"Бианконерите" бяха с много пред конкурентите си в Италия по този показател. Например Интер взима 30 млн. от своя спонсор, а Милан - 25. Очаква се Юве да може да се надява на подобна сума, дори и след завръщането си в Шампионската лига.
През юли финансовият журналист и анализатор Габриеле Ла Моника разкри детайли от операцията по търсене на нов спонсор. В последните седем месеца торинският гранд е говорил с повече от 400 кандидати и ги е свел до няколко сериозни опции.
"Ювентус цели да взима по 35 милиона на година, но в днешно време клубът далеч не изглежда толкова примамлив за спонсорите, както бе през 2018-а (когато подновяваше контракта си с Jeep) - коментира Джорджо Ричи, собственик на консултантската агенция Alevit. -
Когато се водят подобни преговори като за спонсорство, се взимат под внимание всякакви подробности, които могат да повишат сумата. Част от обективните критерии са: публика, брой на феновете, дигитална фен база, брой спечелени трофеи, история.
Това се прави, защото компаниите изчисляват какво могат да си върнат за инвестицията, която правят в клуба, но и също и колко престиж може да донесе едно подобно партньорство."
През март наследникът на автоимперията на Аниели Джон Елкан и други директори на Ювентус бяха забелязани на Гран При на Саудитска Арабия. Според "Кориере дело Спорт" Елкан е бил там, за да "засили комерсиалните връзки с компании от Близкия изток" и " да намери нов генерален спонсор, който да замени Jeep".
Най-вероятно по тази линия една от офертите към Юве идва от притежаваната от Саудитска Арабия авиокомпания Riyadh Air. Предложението бе на стойност от 120 милиона евро за договор за шест години, или 20 млн. на сезон.
Според информациите "бианконерите" отхвърлят офертата, тъй като не са били удовлетворени от размера ѝ.
Ла Моника смята, че Юве все още има шанс да си намери нов генерален спонсор за новия сезон, тъй като компаниите одобряват бюджетите си за подобни разходи в периода септември-ноември. Все още има шанс на гърдите на ювентинците да изгрее името на нова фирма.
В историята се намеси и италианската премиерка Джорджа Мелони
На 8 август главният редактор на италианското радио Radio Radio Иларио Ди Джовамбатиста съобщи вътрешна информация - италианската авиокомпания ITA Airways ще бъде новият спонсор на Юветус. Всичко било договорено и сделката вече е финализирана.
Четири дни по-късно Иларио разпространява нова информация - всичко е отменено по заповед на италианската министър-председателка Джорджа Мелони. Според журналиста сделката е била сключена (не е ясно дали е имало подписани договори), като дори са били заснети и маркетинговите материали, с които да бъде рекламирано партньорството.
Според Иларио правителството е решило, че договорът поставя Ювентус в неравно положение спрямо съперниците си. Авиокомпанията е държавна, а и е регистрирала загуба от пет милиона евро миналата година. Така че дори не е в състояние да предприема подобни спонсорски сделки.
Ювентус все пак получава пари от други спонсорски сделки
Гърдите на торинците засега може и да са празни, но това не е единственият начин, по който Юве може да печели пари. "Старата госпожа" продава не само предната част на фланелките, но също така задната и страничната.
Юве печели по 10 млн. евро на година от японската видео компания Cygames, чието лого е на гърба на фланелките. На ръкавите пък е блести емблемата на криптокомпанията Zondacrypto, която плаща по седем милиона евро на сезон за това.
Торинският гранд може да последва примера на други големи европейски тимове. Манчестър Юнайтед, например, получава по 20 млн. паунда на година за спонсорство на тренировъчните си екипи. От Барселона пък се очаква да поставят спонсор и на гащетата си.
Какво ще бъде развитието на спонсорския проблем на Юве, очакваме да разберем съвсем скоро.