Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Урок за шампиони

Нико Розберг демонстрира на Люис Хамилтън в Барселона, че няма намерение да му отстъпва в битката за титлата
В последните два сезона Нико записа тежки загуби срещу Хамилтън
Заради удара в Испания Хамилтън няма победа от вече осем старта във Формула 1
В Mercedes приеха тезата на ФИА за състезателен инцидент
Хамилтън унизи Розберг в САЩ миналата година, когато спечели титлата
Британецът изблъска Нико в първия завой, за да поведе в състезанието
Двамата се удариха в Белгия през 2014, като след инцидента Розберг трябваше да се извини на тима и феновете
Състезанието в Белгия предопредели развитието на последните състезания през 2014
От Мексико насам обаче Розберг се справя по-добре от Люис
Двамата са приятели, но отношенията им на няколко пъти са влошаваха до краен предел
От Mercedes обявиха, че ще оставят пилотите си да се състезават свободно

Катастрофата, при която отпаднаха и двата автомобила на Mercedes, водещи колоната в Гран при на Испания в неделя, остава в историята като „състезателен инцидент". Двамата пилоти запазват мненията си, че другият е трябвало да отстъпи, феновете също са разделени, а шефът на тима Тото Волф призна, че в отбора има различни мнения за това кой е виновен за удара.

Дали обаче в първата обиколка на Гран при на Испания в неделя Нико Розберг не демонстрира, че е научил най-важния урок за всеки един световен шампион. А той е съвсем прост: не давай нищо на съперника. В миналото Нико отстъпваше пред Люис, сега обаче вече е наясно колко е важно да не дадеш шанс на съперника си да те надвие.

В четвъртък следобед Нико отказа да говори по тази тема, на няколко заяви пред репортерите, че не разбира въпроса, свързан с това дали лидерът в шампионата не трябва да отстъпва нищо на преследвачите си. Но в неделя показа, че си е научил урока.

В събота Нико не успя да се противопостави на Люис Хамилтън в квалификацията, последната бърза обиколка на британеца беше шедьовър. И Нико беше наясно, че е по-добре да приеме това поражение, вместо да съжалява и да се тормози за това, че е изостанал от съотборника си. Но в неделя Розберг намери начин да атакува успешно Люис - залепи се за него в спринта към първия завой, там атакува от външната страна и след това излезе начело. Точно както Нико го прави всеки път, когато двамата стартират един до друг от началото на сезона.

След това се появи проблемът с режима на мотора и в зоната за спиране за завой №4 Нико трябваше да намери начин да действа с бутона на волана и в същото време да следи за атаката на Хамилтън, която в този момент беше неизбежна. И като видя, че Люис се насочва към вътрешната страна на завоя, Нико му затвори вратата. След това, напълно очаквано Розберг обясни, че е искал да изпрати послание към Люис, с което да му каже, че повече няма да му отстъпва.

Стюардите обявиха, че това е било състезателен инцидент, в Mercedes приеха това и решиха повече да не се занимават с този инцидент. Сега Волф беше доста по-дипломатичен в сравнение с инцидента на „Спа" през 2014, когато каза, че ако се случи нещо подобно, ще има смяна на пилоти. Но тази дипломатичност е обяснима - след Белгия 2014, Mercedes спечели всичко във Формула 1 - две титли при пилотите и две при конструкторите. Така че гледната точка на Mercedes е следната: да, Гран при на Испания беше лош ден за нас, но това не е краят на света.

От инцидента в неделя Хамилтън може да си направи един важен извод - Розберг вече е различен съперник и Люис ще трябва да води много оспорвана битка с него, ако иска да спечели титлата и този сезон.

И това обещава много интересен сезон - понякога Хамилтън ще е по-бърз от Розберг, друг път Нико ще има предимство. След като Хамилтън унизи Розберг в Остин миналата година, където спечели третата си световна титла, британецът реши да остави на Нико глътка въздух. И това се оказа ужасна грешка. Германецът пое инициативата и няма загубено състезание от САЩ 2014 насам.

Розберг участва в две битки за титлата срещу Хамилтън и двата пъти загуби. Но да не забравяме, че в началото на сезон 2014 Люис имаше много по-сериозен опит в борбата за титлата, все пак той беше участвал в такива битки през 2007, 2008, 2010 и 2012 и едва след това дойде дуелът с Нико. А през 2014 Розберг за първи път беше претендент за титлата, като през 2015 това се повтори. Сега обаче Нико показва, че е научил страшно много от тези два сезона.

И ключът е един - не трябва да се отстъпва нищо на съперника.

Нико си е научил добре уроците, като някои от тях бяха доста болезнени - Белгия 2014 и САЩ 2015 се открояват в тази селекция. И тук идва нещо, което виждахме у Михаел Шумахер. За това разказа Рос Браун, който беше технически директор на Ferrari в най-успешните сезони на тима във Формула 1.

„В съвременната Формула 1 е много трудно да се появи напълно нова и радикална концепция, която да ти даде сериозно предимство - обясни Браун. - Затова всеки детайл е важен. Пилотът и тимът трябва да са много силни, да не отстъпват и крачка назад - без значение дали става въпрос за битка на пистата или търсенето на лимита на възможностите да се вместиш в техническите правила.

„Всеки път, когато излизаш на пистата, трябва да си поставяш възможно най-високата цел и да се опитваш да постигнеш нещо, което е с 10% по-добро от това."

Браун не е формулирал това сам, тази философия - за това, че не трябва да се отстъпва и крачка назад, е въведена в Скудерията от тогавашния му шеф и днешен президент на ФИА Жан Тод.

Днес нещо подобно може да се види и в Mercedes. И този пилот, който се справя най-добре в момента с прилагането на тази философия е Нико Розберг. Да, Люис имаше технически проблеми този сезон, но е факт, че Нико го победи в първия завой в Австралия, а после направи същото и в Бахрейн.

Хамилтън има технически проблеми този сезон, но продължава да печели точки и все още не е отпадал заради повреда. Само да си припомним, че за последно автомобил на Mercedes отпадна заради техническа причина в Гран при на Русия миналата година - това беше Розберг.

Сега обаче положението е по-различно. Нико е новият силен лидер, който обаче вече има и повече от сериозен съперник - Хамилтън, който се върна в битката и ще се бори да защити титлата си.

В Mercedes обявиха, че ще оставят пилотите си да се състезават свободно, единственото, което ще се иска от тях ще е да не повтарят издънката от Испания. А това означава още много страхотни състезания този сезон.

 

Най-четените