Формула 1 стана свидетел на няколко невероятни трагедии през годините, като най-известната от тях - ужасната смърт на Айртон Сена - оказа огромно влияние върху стандартите за безопасност в спорта. Предприетите реформи в тази насока спасиха не един и два живота, последния от които на Ромен Грожан на няколко пъти в рамките на по-малко от половин минута в една от най-ужасяващите катастрофи, виждани на състезателна писта във Формула 1.
В първата обиколка на Гран при на Бахрейн пилотът на Хаас изгуби контрол над болида и се блъсна челно в металната мантинела. Ударът бе жесток, но Грожан бе спасен от титаниевата предпазна обвивка, в която е затворен пилотът в кокпита си. Без предпазната клетка, въведена през 1981 г., носът от карбон на болида на Грожан би имал много малка защита, преди краката и торсът му да поемат удара. Такива наранявания по време на състезания от Формула 1 в средата на миналия век довеждат до много смъртни случаи в резултат на загуба на кръв и шокови състояния. Но защитната обвивка си свърши работата и Грожан не претърпя никакви сериозни наранявания на краката си, което му позволи да излезе сам от болида.
Все още обаче сме много далеч от цялостното обяснение на феномена, който видяхме в неделя.
Секунда след "клетката" идва решителната намеса на системата HANS (сигурност за глава и врат).
Технологията се използва вече повече от 20 години и е спасила десетки пилоти в най-различни скоростни състезания. HANS има задачата да запази шлема и ремъците на врата в най-добрата възможна позиция и да предотврати вторичен камшичен удар. Обикновено при такава скорост и тежък сблъсък - фатален за черепа и врата.
Около една десета от секундата по-късно животът на Грожан е спасен за трети път. Този път от технология, въведена едва през 2018 г., титановата защитна релса "halo".
Голямо метално парче се плъзна по горната част на носа към главата на Грожан. Хейлото обаче е проектирано така, че това парче се плъзга над горната част на шлема на Грожан, докато той и болидът му продължават да се врязват в мантинелата.
По-малко от една секунда по-късно се разгръща най-лошата част от катастрофата.
Болидът е разцепен на две от удара, а резервоарът избухва в мощен пожар, озарил милиони телевизионни екрани по целия свят.
А докато все още осмисляхме какво се случва, за Грожан започна да цъка таймер, който определяше дали ще се измъкне жив или не.
Става въпрос за около 30-ина секунди, които са определящи за крайния изход на драмата.
Състезателният костюм е от специален материал, наречен Nomex, който издържа на екстремни температури при пожар. Екипировката се произвежда от 1975 г., а способността ѝ да се противопоставя на огъня се основава на химични реакции. Състезателните костюми във Формула 1 обаче съдържат само ограничено количество Nomex и могат да устоят на огъня около 30 секунди, преди да започнат да горят.
Стюардите бяха на мястото на 11-ата секунда, а Ромен се измъкна от огъня на 28-ата.
Помощта наистина бе наблизо, но никой дори не можеше да види къде се намира Грожан в този огромен горящ ад. Никой нямаше да успее да стигне до него, да откачи коланите му и да го изтегли от болида. Той трябваше да се измъкне сам и то в рамките на 30 секунди. Успя!
Грожан беше притиснат между две усукани части от металната преграда и беше в центъра на пожар. Но благодарение на защитната му клетка краката му не бяха счупени. Благодарение на HANS вратът му не беше счупен. Благодарение на хейлото той не беше в безсъзнание или вече мъртъв. Така станахме свидетели на чудото и след по-малко от половин минута пилотът се появи в кадър.
Благодарение на титана, кевлара, Nomex и най-важните 28 секунди от живота на Грожан, той ще прекара незабравима Коледа със семейството си и трите си деца.