Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Разочароващата реалност на тунела на Илон Мъск

Или защо засега май ще се придържаме към асфалтови пътища и жп линии. Снимка: Getty
Или защо засега май ще се придържаме към асфалтови пътища и жп линии.

Чудесно е, когато интелигентни хора използват времето си, за да измислят иновативни методи за борба с един сериозен проблем на съвремието – задъхващата се транспортна инфраструктура, която не може да понесе огромния трафик.

В същото време може би само илюзиите за величие, причинени от това да си на върха на Силициевата долина, могат да накарат някого да превърне скъпи електрически автомобили в миниатюрни влако-мобили. В същото време е грешка да очакваш, че така ще бъде постигнато друго, освен богатите хора, които произвеждат тези коли, да станат още по-богати.

Това, в една или друга степен, е изводът, до който са достигнали трима представители на американския щат Вирджиния, специализирани в областта на транспорта. Наскоро те отиват до Южна Калифорния, за да изпробват една от новите идеи на Илон Мъск – широко рекламираната идея за скоростен тунел.

Надеждата и на тримата е, че ще видят нещо, което един ден ще доведе до революция в транспорта. Това, което ще последва след като закопчават коланите в една Tesla и тя ги прекарва през дълъг 1,83 км тунел, е съвсем различно. Впечатленията на тримата щатски представители от преживяното едва ли ще намери място в рекламните материали на The Boring Company – компанията на Мъск, която работи по проекта.

Местният вестник "Вирджиния Мъркюри" обаче разказва за тези впечатления, изложени пред комисията по обществен транспорт в щата. По думите на Майкъл Маклохин, ръководител на железопътния транспорт във Вирджиния, технологията всъщност представлява "една кола в един много тесен тунел". И обобщава оценката си за Hyperloop тунела по не особено въодушевен начин:

"Ако някой ден решим,че е осъществим, ще се обърнем отново към вас."

Комисията е част от щатския орган, който е ангажиран с обсъжданията на няколко скъпоструващи инвестиции в железопътния транспорт на Вирджиния, в това число и мост за 1,3 милиарда долара между щата и Вашингтон. Над разговорите за тези инвестиции обаче пада сянката на съмнението – ще има ли смисъл от подобни жп подобрения, ако още преди завършването им хипертунелът на Мъск излезе извън своята сегашна експериментална фаза.

Към този момент единственото, което предприемачът може да покаже, е същият онзи демонстрационен тунел, дълъг 1,83 км, в който една кола Tesla Model 3 се движи върху релси (според "Лос Анджелис Таймс" друсането на места дори при това кратко пътуване напомня за шофиране по черен път).

Идеята на Мъск дойде заради собственото му недоволство от трафика в Лос Анджелис. Така той обеща създаването на мрежа от подземни тунели. Идеята е, че автомобили ще паркират върху платформа, преди магически да бъдат изстреляни от единия край на даден град до другия със скорост, достигаща до 241 километра в час. Оттогава досега идеята се промени до система, при която коли биват екипирани с допълнителни колела и се движат по релси, вградени в тунел.

Студентите в транспортни специалности вероятно ще отбележат, че тази преобръщаща представите технология изумително много напомня на нещото, наречено "влак".

Миналата зима член на градския съвет на Чикаго също пътува до Лос Анджелис, за да изпробва технологията на Мъск, която описа като "леко друсаща". По думите му автомобила Tesla Model X, в който е пътувал, е достигнал максимална скорост от едва 54 км/ч. Скорост, която на измъчените от трафика жители на Вирджиния ще напомни за метрото, което вече си имат, с тази разлика, че "влаковете" са по-малки и в тях пътуват по-малко хора.

За момента, може би по случайност, само автомобили, произведени от Tesla на Мъск, са съвместими с технологията на тунелите.

Друг от щатските представители – Скот Каспровиц, които са тествали хипертунела, обяснява, че преживяването при демонстрацията е напомняло на шоу, но това не означавало, че хората зад проекта нямат "сериозен план". Просто според Каспровиц предприетите до момента стъпки не са съществени.

"Купили са използвана пробивна машина, пробили са дупка в квартала, където са разработили продуктите на SpaceX, взели са една Tesla Model 3, сложили са й помощни колела и я разкарват из тунела с 96 км/ч. Нищо от това, по мое мнение, не е значителен напредък", коментира Каспровиц.

Според него концепцията за хипертунела може и да се придвижи напред, ако проектът привлече солидни инвеститори, нужни за подобни инфраструктурни начинания. Към момента единственият голям инвеститор е самият Мъск.

Изводът на Каспровиц е, че идеята е добра, но той самият не е сигурен, че "времето й е дошло". Това, което той и колегите му правят, е да поздравят The Boring Company и Илон Мъск за това, че поне са опитали.

 

Най-четените