Преди по-малко от 100 години пътят от Австралия до САЩ или Великобритания е отнемал над една седмица.
Сега пътуването от Сидни до Лондон или Ню Йорк трае около денонощие. Но от 2027 г. времето ще бъде съкратено с още няколко часа, и по-важното - полетът ще бъде нонстоп, без прекачване.
Заявката е на австралийските авиолинии Qantas, чийто проект "Изгрев" цели регулярни полети без прекъсване, които да свързват основни градове в източната част на страната с мегаполисите в Северното полукълбо.
За целта е необходим самолет, който да изпълни задачата, и наскоро от Qantas съобщиха, че изработката му е във финалните етапи.
Това е моделът на Airbus A350-1000ULR, предназначен за полети за ултра дълги разстояния за целите на най-дългите търговски пътнически полети на света. Машината е проектирана да лети до 22 часа без необходимост от зареждане на гориво, или за толкова дълъг полет, че могат да бъдат посрещнати два изрева. Оттам идва и името на австралийския проект.
••• Какво ли ще правят пилотите толкова време?
"Самолетът, предназначен да преодолее последната граница в далечните полети, вече е на производствената линия на Airbus в Тулуза", обявиха от Qantas.
Супердългите полети ще бъдат възможни благодарение на допълнителен резервоар с капацитет 20 000 литра, поясняват от превозвача. Освен това всяка част от самолета е проектирана с фокус върху комфорта на пътниците при толкова дълги полети.
Оттам допълват, че преките полети с тази машина ще съкратят до четири часа настоящото пътуване от източната част на Австралия до Лондон и Ню Йорк.
Понастоящем всички основни компоненти на фюзелажа на модела на Airbus са събрани, монтирани са са и крилата, опашката и шасито.
Тепърва ще бъдат инсталирани двигателите и инструменти за тестови полети. Те ще започнат през 2026 г. Първите редовни полети са насрочени за първата половина на 2027 г.
В момента са възможни нонстоп полети до Австралия, но те са до Пърт - на западното крайбрежие на континента.
От австралийската авиокомпания работят по проект "Изгрев" от 2017 г. , но имаше забавяне заради пандемията. От Qantas са поръчали 12 от моделите Airbus A350-1000ULR.
Превозвачът твърди, че иска и да промени и преживяването при дълги полети - което е силно необходимо за пътуване от 22 часа.
Това, според изпълнителния директор на Quantas Group Ванеса Хъдсън, ще стане "чрез дизайн, подкрепен от науката, за минимизиране на полетната умора и максимизиране на благополучието на пътниците".
От авиокомпанията уверяват, че салонът на самолетите е разработен в сътрудничество със специалисти по авиация и учени, изучаващи съня.
Той е проектиран с повече пространство за пътниците и е с конфигурация от 238 места, вместо над 300, както при други дълги маршрути. Има и Wellbeing зона с възможности за разтягане и упражнения, както и станция за хидратация.
••• Макар че понякога има и непредвидени моменти:

