След последния полет на знаменития "Конкорд" свръхзвуковите пътнически самолети се оказаха на пауза. Доста дълга пауза - британско-френският самолет летя за последно през 2003 г.
Сега обаче завръщането на свръхзвуковото пътуване изглежда напълно реално и близо.
Компанията Boom Supersonic направи успешен опит и тестовият ѝ самолет XB-1 счупи звуковата бариера.
При полет в пустинята Мохаве в Калифорния на 28 януари машината достигна скорост от Мах 1,122, което е над 1350 км/ч.
Свръхзвуковата скорост е достигната 11,5 минути след началото на полета на височина от около 10 700 метра. Това е 12-тият тестови полет на свръхзвуковия прототип на Boom и първият път, при който пътнически самолет достига звуковата бариера над континенталната част на САЩ.
Boom Supersonic е американска компания и амбицията ѝ е да създаде най-бързия пътнически самолет на света. Това би бил и първият граждански свръхзвуков самолет, създаден в Америка.
Демонстрационната машина XB-1 е прототип на това, което би трябвало да се превърне в свръхзвуковия модел на Boom за граждански полети - Overture.
Най-доброто постижение при предишните тестове на самолета беше наскоро - на 10 януари XB-1 почти достигна звуковата бариера със скорост от Мах 0,95.
А сега историческият момент беше предаван на живо, като в контролната зала 25 инженери на компанията следяха данните по време на мисията.
След успешния тест отвъд скоростта на звука, от Boom се похвалиха, че вече имат 130 предварителни поръчки за бъдещия си самолет.
Заявки има от американските American Airlines и United Airlines, както и от Japan Airlines.
За пръв път пътнически самолет - "Конкорд", летя със скоростта на звука през 1970 г., а полетът над Атлантика отнемаше под 4 часа, когато машината успяваше да се движи със скорост от Мах 2. Полeтите бяха прекратени през 2003 г., а причините бяха комплексни - атентатите на 11 септември, високата цена на билетите и единствената, макар и фатална катастрофа с "Конкорд" през 2000 г.
---
За славната история на "Конкорд" можете да прочетете тук:
---
Оттогава няма успешен опит за подновяване на свръхзвуковата гражданска авиация.
Амбициите на новия американски играч на пазара обаче са сериозни. Нещо повече - машината на Boom Supersonic би била първият независимо разработен свръхзвуков цивилен самолет. Досега този тип машини са били част от държавни и военни проекти.
"Свръхзвуковият полет на XB-1 показва, че технологията за пътнически полети отвъд звуковата бариера е тук", коментира основателят и изпълнителен директор на Boom Блейк Шол. "Малък екип от талантливи и отдадени инженери постигна това, което преди изискваше правителства и милиарди долари", допълни той.
Следващата стъпка на компанията ще е да се използва технологията от тестовата машина за серийния модел Overture, който да може да навлезе в употреба до края на десетилетието.
Планът е той да е за 64 до 80 пътници и да развива скорост до Мах 1,7 по над 600 маршрута по цял свят. Това ще е два пъти по-висока скорост от тази, която развиват най-бързите пътнически самолети.