Президентът Доналд Тръмп е решен за прави и авиацията велика отново, подписвайки указ, с който се стимулират свръхзвуковите полети.
Или по-точно - отменя се десетилетна забрана за полети със скорост над Мах 1 над сухоземната територия на САЩ.
С указа на президента се нарежда на Федералната агенция за гражданска авиация да отмени наложената още през 1973 г. забрана за пътнически свръхзвукови полети над сушата на САЩ.
Агенцията ще трябва също така да определи стандарти за допустимите нива на шум за самолетите, а машините, които ги покриват, ще могат да летят над страната.
••• Забраната е сред пречките за развитието на най-бързите пътнически полети:
"Над 50 години остарели и прекалено ограничаващи регулации приземиха обещанието за свръхзвукови полети над сушата. Те отслабват конкурентоспособността ни в световен мащаб и отстъпват водачеството ни на чуждестранни противници", пише в мотивите към указа.
Според Майкъл Крациос, директор на Службата за научна и технологична политика на Белия дом, новите постижения в инженерството и технологиите са направили пътуването отвъд звуковата бариера над сушата не просто възможно, но и безопасно, устойчиво и търговски приложимо.
Затова и с указа, според Тръмп, се поставя начало на "исторически национален опит" САЩ да се установят отново като лидер във високоскоростната авиация. Целта е да се стимулира появата на следващо поколение въздушен транспорт, който ще е по-бърз, по-тих, по-безопасен и по-ефективен.
Именно проблемите със шума са сред основните причини за налагането на ограниченията за свръхзвуковите полети над сухоземни територии.
Според регулациите в САЩ единствено военни самолети могат да се движат над звуковата бариера над сушата.
••• Защо "Конкорд" беше приземен:
Пътнически свръхзвукови полети няма от над 20 г., а една от причините е именно прекомерният шум и ограниченията покрай него. При полети над Мах 1 се получават т.нар. звукови бумове или гърмежи, които могат да са толкова силни, че в екстремни случаи да чупят прозорци.
Затова и легендарният свръхзвуков "Конкорд" е летял само над Атлантическия океан - от Париж и Лондон до Ню Йорк.
Сега обаче се смята, че развитието на технологиите позволява появата на свръхзвукови машини, които не произвеждат звукови гърмежи.
"Американците трябва да могат да летят от Ню Йорк до Лос Анджелис за под 4 часа", коментира Майкъл Крациос.
САЩ вече имат доста напреднал проект в това отношение - компанията Boom Supersonic направи успешни тестове на свръхзвуков самолет. Оттам твърдят, че машината им няма звукови гърмежи.
Изпълнителният директор на Boom Блейк Шол приветства решението на Белия дом. "Свръхзвуковата надпревара тече и новата ера на пътническите полети може да започне. Донълд Тръм счупи звуковата бариера...за постоянно", коментира той в X.
Supersonic is back, baby!
— Blake Scholl 🛫 (@bscholl) June 6, 2025
On January 28th, Geppetto broke the sound barrier aboard the first privately-developed supersonic jet.
And today…@realDonaldTrump broke the sound barrier…permanently!
In 1973, a ban was placed on supersonic flight over the US. It was supposed to… pic.twitter.com/OcVqWhIKAv
"С премахването на остарели регулаторни бариери президентът Тръмп прави авиацията велика отново", не пропускат да уточнят и от Белия дом.
Освен че вдига забраните за най-бързите полети, Тръмп издаде и указ, който цели да се ускори одобрението за рутинни търговски операции с дронове - например за доставки на покупки.
С друга заповед пък се позволява на производителите да започнат тестове за летящи коли и таксита.