Ако Volkswagen има хрема, Волфсбург хваща пневмония. С това заглавие на репортаж от родното място на автомобилния гигант, AFP и големите западни медии повдигнаха въпроса какво ще стане с един от най-богатите градове в Германия.
Всичко във Волфсбург е Volkswagen - фабриката, която изхранва над половината население на града и разполага дори със собствен АЕЦ, футболният клуб, научният център и музеят за съвременно изкуство. Четирите комина на завода на компанията, разположен на брега на река Алер, логата навсякъде и колите по улиците ясно показват кой движи Волфсбург напред.
След като и европейските институции започнаха разследване, по всичко изглежда, че скандалът с дизеловите автомобили на Volkswagen тепърва ще се разраства. Неслучайно кметът на града Клаус Морс призова за спокойствие и изчакване на резултатите от проверките.
Страхът от намаляване на заплатите и закриване на работни места е в умовете на всички.
Освен солени глоби и обезценяване на акции заради погазването на екологичните стандарти, скандалът може да доведе до загуба на най-ценния ресурс за всеки бизнес - доверието на клиентите, което да се отрази на продажбите в дългосрочен план.
Местните жители се опасяват, че ще бъдат пряко засегнати при евентуална криза. Населението на Волфсбург е 124 000 души, като 73 000 са наети от Volkswagen - в администрацията, завода, изследователския отдел и т.н. Освен тях, доста хора работят за партньорски компании и подизпълнители на концерна.
"Цялото население е облагодетелствано от VW. Когато VW е зле, компанията плаща по-малко данъци и градът има по-малко пари за инвестиции, така че това засяга всички ни", казва Ангелика Хупецки, специализиран техник във Volkswagen и активен синдикалист.
"Тук всичко зависи от Volkswagen", резюмира тя.
Северният град, който се намира на 200 км от столицата Берлин, е един от най-богатите в Германия и има едно от най-ниската нива на безработица - 4.9 на сто при средно за страната 6.4 на сто. Жизненият стандарт на населението също е над средните нива.
"Хората са бесни, тъжни, разочаровани. Има и чувство на страх, защото става дума за хляба ни. Тук казваме, че когато Volkswagen има хремa, ние хващаме пневмония", коментира 55-годишният Карстен Щайнбах, който работи като таксиметров шофьор от 30 години и паралелно за Volkswagen от 13 години. Двете му деца също са част от служителите на автомобилния гигант.
Първият завод на Volkswagen, който произвежда култовите "Костенурки", е създаден през 1938 г. по идея на нацистите. 75 години по-късно гигантският завод продължава да бъде двигателят на града, като произвежда основно моделите Golf, Tiguan и Touran.
Мащабите му са поразителни - с площ от 6.5 кв. км, това е най-големият център за производство на автомобили в света, като заводът и административните сгради заемат приблизително площта на Гибралтар.
Интересно е също, че Волфсбург е сравнително нов град - основан е в първата половина на миналия век и се разраства основно заради автомобилната фабрика и служителите й.
Първото му име е Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, в превод от немски език буквално означава Градът на "KdF-Wagen" ( както е известен култовият модел VW Beetle) до Фалерслебен, днес квартал на града.
When #VW sneezes the city of #wolfsburg catches a cold. http://t.co/wJ2J5Xn1h7 pic.twitter.com/tYztkCnO7H
— The Local Germany (@TheLocalGermany) September 25, 2015
Бeз паника
„Засега не виждаме никаква промяна, посетителите на "Autostadt" - гигантски тематичен парк, посветен на автомобилите и филиал на компанията, не са намалели", твърди Тобиас Рипе, говорител на парка, който всяка година привлича над два милиона посетители. Там могат да се видят ретро и съвременни модели на марките от концерна - Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, MAN и др.
Във Волфсбург хората вече чакат да се върне спокойствието. 59-годишен мъж от града на име Хаким си спомня думите на неговия баща, станал свидетел на шеметния възход на компанията: "Ако Volkswagen си отиде, Волфсбург ще стане призрачен град".
В крайна сметка хората в града са оптимистични, че всичко се приключи успешно, след като новото ръководство поеме нещата в свои ръце.